Το TikTok είναι αναμφίβολα ένα από τα κορυφαία μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς μπορούμε να πούμε ότι «κονταροχτυπιέται» με το Instagram για την πρώτη θέση στη λίστα με τις αγαπημένες πλατφόρμες των χρηστών παγκοσμίως.
Εν μέσω πανδημίας, το TikTok ξεχώρισε για τα χιουμοριστικά βίντεο που άρχισαν να ανεβάζουν οι χρήστες από όλο τον κόσμο, για να περνάνε την ώρα τους στην καραντίνα.
Η εφαρμογή που προέρχεται από την Κίνα γιγαντώνεται επικίνδυνα τους τελευταίους μήνες, κάτι που έχει αρχίσει να ανησυχεί υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη των ΗΠΑ, αλλά και της Ευρώπης.
Η Κομισιόν απαγόρευσε το TikTok σε υπηρεσιακές συσκευές
Για να ενισχύσει την κυβερνοασφάλεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το συμβούλιο εσωτερικής διοίκησης της Κομισιόν αποφάσισε να αναστείλει τη χρήση της εφαρμογής TikTok στις υπηρεσιακές συσκευές της, καθώς και στις προσωπικές συσκευές που είναι εγγεγραμμένες στην υπηρεσία κινητών συσκευών της Επιτροπής.
Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στην προστασία της Επιτροπής από απειλές και ενέργειες κατά της κυβερνοασφάλειας, που είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για κυβερνοεπιθέσεις κατά του υπηρεσιακού περιβάλλοντος της Επιτροπής, αναφέρει σχετική ανακοίνωση. Οι εξελίξεις όσον αφορά την ασφάλεια άλλων πλατφορμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης εκτός του TikTok θα τελούν επίσης υπό συνεχή επανεξέταση.
Ο φόβος των Ευρωπαίων αξιωματούχων είναι ότι η κυβέρνηση της Κίνας θα μπορούσε να καταλάβει το TikTok για να προωθήσει τα συμφέροντά της. Αντίστοιχη απόφαση έλαβε μέσα στην εβδομάδα που μας πέρασε και η βρετανική κυβέρνηση.
Η μητρική εταιρεία της εφαρμογής, ο κινεζικός τεχνολογικός όμιλος ByteDance, ελέγχεται εδώ και καιρό για τον τρόπο με τον οποίο συλλέγει και επεξεργάζεται τα δεδομένα των χρηστών.
Το TikTok «προκαλεί ανησυχίες» για την ασφάλεια των ΗΠΑ
Η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το TikTok για να ελέγξει δεδομένα εκατομμυρίων Αμερικανών χρηστών, είχε δηλώσει πριν από λίγες ημέρες ο διευθυντής του FBI, Κρίστοφερ Ρέι, σε ακρόαση στην αμερικανική Γερουσία, σημειώνοντας ότι αυτή η κινεζική εφαρμογή «προκαλεί» ανησυχίες για την ασφάλεια.
Ο Ρέι είχε τονίσει ενώπιον των μελών της Επιτροπής Πληροφοριών της Γερουσίας σε μια ακρόαση σχετικά με τις παγκόσμιες απειλές για την ασφάλεια των ΗΠΑ, ότι η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιήσει το TikTok για να ελέγξει το λογισμικό σε εκατομμύρια συσκευές και να καθοδηγεί αφηγήματα για να διχάσει τους Αμερικανούς σχετικά με την Ταϊβάν ή άλλα ζητήματα.
Ο Λευκός Οίκος υποστήριξε νομοθεσία που κατατέθηκε από δώδεκα γερουσιαστές για να δώσει στην κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν νέες εξουσίες να απαγορεύσει το TikTok και άλλες τεχνολογίες που έχουν έδρα στο εξωτερικό, αν αυτές συνιστούν απειλές για την εθνική ασφάλεια.
Η έγκριση ενίσχυσε τις προσπάθειες ορισμένων βουλευτών να απαγορεύσουν τη δημοφιλή εφαρμογή, η οποία ανήκει στην κινεζική εταιρεία ByteDance και χρησιμοποιείται από περισσότερους από 100 εκατομμύρια Αμερικανούς.
Άλλοι κορυφαίοι αξιωματούχοι των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων της διευθύντριας Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, Αβρίλ Χέινς, του διευθυντή της CIA, Ουίλιαμ Μπερνς και του διευθυντή της Υπηρεσίας Εθνικής Ασφάλειας, Πολ Νακασόνε, συμφώνησαν στην ακρόαση ότι το TikTok αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.
Η ιστορία του TikTok
Το TikTok ξεκίνησε από ως εφαρμογή με το όνομα musical.ly που δεν ενθουσίασε το κοινό. Η εφαρμογή δημιουργήθηκε το 2017 από την κινέζικη εταιρεία ByteDance, για αγορές εκτός της Κίνας.
Στις 9 Νοεμβρίου 2017, η μητρική εταιρεία της εφαρμογής, ByteDance, ξόδεψε ένα ποσό που αγγίζει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να εξαγοράσει το musical.ly, εταιρεία με έδρα τη Σαγκάη, σύμφωνα με το businessinsider.
Το TikTok συγχωνεύθηκε με το musical.ly στις 2 Αυγούστου 2018, ενώ οι λογαριασμοί χρηστών και τα δεδομένα του musical.ly συγχωνεύθηκαν σε μια νέα εφαρμογή με τίτλο TikTok. Το Musical.ly ήταν μια παρόμοια πλατφόρμα, η οποία ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2014.
Το TikTok δεν είναι διαθέσιμο στην Κίνα και οι διακομιστές της εφαρμογής του TikTok είναι εγκατεστημένοι μόνο σε χώρες όπου η εφαρμογή είναι διαθέσιμη.
Το TikTok έχει επίσημα πάνω από 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους ενεργούς χρήστες ενώ συνολικά έχει ληφθεί πάνω από 2.6 δισεκατομμύρια φορές παγκοσμίως στα κινητά τηλέφωνα χρηστών παγκοσμίως.
Η μεγάλη δύναμη του TikTok
Το TikTok έχει τεράστια επιρροή στον πλανήτη και αυτό αποδεικνύεται καθημερινά μέσα από τα βίντεο που γίνονται viral. Πολλά βίντεο έχουν γίνει αφορμή για μεγάλες διαμάχες, για να αναπαραχθεί μία είδηση ραγδαία ή ακόμα και για να δημιουργηθεί μία νέα τάση.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα στην Ελλάδα είναι η κόντρα που «γεννήθηκε» μέσα από το TikTok για το τραγούδι «Παράλληλη αγάπη» που τραγούδησε πρώτη Άντζυ Σαμίου πριν από 20 και πλέον χρόνια, ερμήνευσε στο διαδίκτυο η Ανδρομάχη, το επανεκτέλεσε η Χριστίνα Σάλτη και μέσα σε λίγα 24ωρα ακουγόταν παντού.
Θέλετε κι άλλο παράδειγμα; Ας δούμε το τραγούδι της Σακίρα για τον χωρισμό της από τον άπιστο Πικέ, το οποίο έγινε trend μέσα σε λίγες ώρες. Έσπασε κάθε ρεκόρ και απέκτησε το δικό του χορευτικό που αναπαράχθηκε από εκατομμύρια χρήστες στο TikTok.
@shakira SHAKIRA | BZRP Music Session #53 ♬ Shakira: Bzrp Music Sessions, Vol. 53 – Bizarrap & Shakira
Το 2022 οι επισκέψεις στο TikTok ξεπέρασαν ακόμη και αυτές που καταγράφηκαν στο Google!
Στην πλατφόρμα δεν έχει σημασία πόσους ακόλουθους έχεις, αλλά τα views και τα likes. Έτσι μπορεί να γίνει viral κάτι πολύ απλό χωρίς να προέρχεται από διασημότητα. Ένα από τα εκατοντάδες παραδείγματα που περνάνε από το μυαλό μου είναι και το «Corn Song», το οποίο προέκυψε από την αγάπη ενός μικρού αγοριού για το… καλαμπόκι και σύντομα έγινε viral σε όλο τον πλανήτη.
@aaliyahcaught4k ITS CORN 🌽 #fyp #remix #foryoupageofficiall #fypage #foryourpage ♬ original sound – AaliyahCaught4K • Friends
Μέσα από την εφαρμογή έχουν γίνει trends χορευτικά, outfits και ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς.
TikTok: Ένα «εργαλείο» στα χέρια του marketing
Όπως είναι φυσικό, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται στο TikTok για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιο προϊόν έχει γίνει viral μέσα απο ένα βίντεο και στη συνέχεια ξεπουλάει στο λεπτό!
Brands όλων των μεγεθών από την Ευρώπη και τον κόσμο, από τα αγαπημένα #TikTokmademebuyit έως παγκόσμιους κατασκευαστές αυτοκινήτων, έχουν δημιουργήσει περιεχόμενο όλων των ειδών στο TikTok προκειμένου να αλληλεπιδράσουν με τις κοινότητές του.
Οι άνθρωποι έρχονται στο TikTok για να ανακαλύψουν αλήθειες και να καταρρίψουν μύθους, πράγμα που χτίζει αξιοπιστία και εμπιστοσύνη μεταξύ των Δημιουργών και του κοινού τους. 6 στους 10 (58%) TikTokers λένε ότι είναι πιο πιθανό να εμπιστευθούν τα brands αφού μάθουν γι’ αυτά από έναν δημιουργό στο TikTok.
Στην κορυφή των εφαρμογών παγκοσμίως
Το TikTok αναδείχθηκε ως η εφαρμογή με τις περισσότερες λήψεις το 2022, σύμφωνα με το businessofapps.com, εκτοπίζοντας κορυφαίες εφαρμογές όπως το Facebook και το Instagram. Μάλιστα έφτασε τα 672 εκατ. downloads σε μόλις έναν χρόνο.
Οι χρήστες φαίνεται ότι μετατόπισαν τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους σε έναν κόσμο «μετά την πανδημία του κορονοϊού».
Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν με σειρά οι εφαρμογές Instagram, Facebook, WhatsApp και CapCut. Το τελευταίο αποτελεί επίσης μια εφαρμογή επεξεργασίας βίντεο και εικόνας, η οποία «συνεργάζεται» σχεδόν αποκλειστικά με την κινεζική εφαρμογή.
Οι παραδοσιακές εφαρμογές μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνειδητοποιώντας την τεράστια δύναμη που έχει η πλατφόρμα των βίντεο προχωρούν σταδιακά σε νέες προσθήκες στα social media, οι οποίες παραπέμπουν στο TikTok.
Για παράδειγμα βλέπουμε τη μεγάλη αλλαγή στο Instagram, το οποίο πλέον έχει δώσει μεγάλη βαρύτητα στα reels (δηλαδή βίντεο) και έχει δημιουργήσει αρχική σελίδα αποκλειστικά με βίντεο, τα οποία βλέπεις και κάνεις scroll down για το επόμενο.
Συνοψίζοντας, το TikTok αναδείχθηκε ο μεγάλος νικητής της πανδημίας κι αυτό είναι κάτι που τρομάζει ΗΠΑ και Ευρώπη. Είτε οι φόβοι για κινεζική κατασκοπεία έχουν ρεαλιστική βάση είτε όχι (δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, εκείνοι που έχουν αποδεδειγμένα εκμεταλλευτεί, πουλήσει και καταχραστεί προσωπικά δεδομένα χρηστών από όλο τον κόσμο βρίσκονται στη Silicon Valley), είναι δεδομένο πως η εφαρμογή πλέον έχει αποκτήσει τεράστια δυναμική, ώστε να δημιουργεί τάσεις και αυτό είναι ίσως και κάτι που προκαλεί πονοκέφαλο σε πολλούς.
Δεν κάνει διακρίσεις και οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να κάνουν viral ακόμη και το πιο απλό βίντεο, που σε ένα άλλο μέσω τύπου Instagram ίσως χανόταν κάπου στην ατελείωτη σελίδα του και τους αλγόρυθμους που προκρίνουν το διαφημιστικό περιεχόμενο, έναντι της δημιουργικότητας και την ανάρτηση του «ινφλουένσερ» με τους χιλιάδες followers, έναντι της ουσίας του περιεχομένου.