Quantcast
14:26
28/03/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
14:26
28/03/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

«Η Αθήνα θα είναι μόνο τζατζίκι, σουβλάκι και Airbnb» – 3 ιστορικοί κινηματογράφοι κινδυνεύουν με «λουκέτο»

Ρεπορτάζ του The Standard! Οι Ιστορικοί κινηματογράφοι της Αθήνας

Ρεπορτάζ του The Standard! Οι Ιστορικοί κινηματογράφοι της Αθήνας

Ο Θάνος Νικηταράς
27.11.2022
15:45
Τελευταία ενημέρωση: 28/11/2022 • 13:53
Οι ιστορικοί κινηματογράφοι «Αελλώ», «Άστορ» και «Ιντεάλ» κινδυνεύουν με «λουκέτο» - Τι λένε αιθουσάρχες και σκηνοθέτες στο «The Standard»

«Το κράτος είναι εχθρικό απέναντι σε οτιδήποτε, κυρίως απέναντι στον Πολιτισμό και την μοντέρνα τέχνη, ενδιαφέρεται μόνο για ορισμένα αρχαία και οτιδήποτε έχει φουστανέλα», είπε ο γνωστός σκηνοθέτης, παραγωγός και σεναριογράφος Βασίλης Μαζωμένος στο 35ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, στο οποίο παρευρέθη το «The Standard» και συζητήθηκε -εκτός των άλλων- το σχέδιο να μετατραπούν ιστορικοί κινηματογράφοι σε ξενοδοχεία.

Αν θα μπορούσαμε να περιγράψουμε μια και μόνο φράση όσα συμβαίνουν με τους τρεις ιστορικούς κινηματογράφους του κέντρου των Αθηνών, οι οποίοι κινδυνεύουν με «λουκέτο» θα χρησιμοποιούσαμε αυτή.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με την αρχή. Τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται έντονη κινητοποίηση από ανθρώπους του Πολιτισμού, καθώς βγαίνουν σε δημοπρασία τα κτίρια στα οποία στεγάζονται οι ιστορικοί κινηματογράφοι «Ιντεάλ», «Άστορ» και «Αελλώ» και πλέον απειλούνται με «λουκέτο», λόγω της απόφασης αλλαγής χρήσης των κτιρίων όπου στεγάζονται, από τον (ιδιοκτήτη) ΕΦΚΑ.

Nα μην μείνει η πρωτεύουσα του πολιτισμού χωρίς έναν κινηματογράφο

Γιώργος Σπέντζος, αιθουσάρχης του «Ιντεάλ»

Ο Γιώργος Σπέντζος, αιθουσάρχης του «Ιντεάλ», μίλησε στο «The Standard» και στον Θάνο Νικηταρά λέγοντας μας χαρακτηριστικά ότι «ζητάμε να μην μείνει η πρωτεύουσα του πολιτισμού χωρίς έναν κινηματογράφο, χωρίς ένα θέατρο».

«Έχει ήδη κλείσει το Embassy στο Κολωνάκι, το Όσκαρ, το Τιτάνια, το Πτι Παλαί, το κινηματοθέατρο Ορφέας, μέχρι και τα τρία Odeon στο Μαρούσι. Αν κλείσουν οι ιστορικοί κινηματογράφοι του κέντρου των Αθηνών, τότε το κέντρο θα είναι μόνο σουβλάκι, τζατζίκι και Airbnb», προσθέσει ο κ. Σπέντζος.

Οι σκάλες για να μπεις στην αίθουσα προβολής στον κινηματογράφο «Ιντεάλ»
Οι σκάλες για να μπεις στην αίθουσα προβολής στον κινηματογράφο «Ιντεάλ» / Φωτογραφία: Θάνος Νικηταράς

Όπως αναφέρει ο αιθουσάρχης του «Ιντεάλ», ο ΕΦΚΑ βγάζει σε πλειστηριασμό το κτίριο, ενώ «εμείς ζητάμε να μην αλλάξει χρήση ο κινηματογράφος και να παραμείνει ως έχει η πρόσοψη».

Πρόκειται για μια πρόσοψη σε ένα από τα πιο ιστορικά κτίρια του κέντρου των Αθηνών, που φέτος κλείνει 100 χρόνια ζωής, καθώς κατασκευάστηκε το 1922.

Ο Γιώργος Σπέντζος μας υποδέχεται στον κινηματογράφο «Ideal»
Ο Γιώργος Σπέντζος μας υποδέχεται στον κινηματογράφο «Ideal» / Φωτογραφία: Θάνος Νικηταράς

«Ήδη αρκετοί οργανισμοί, όπως το ΣΕΗ, η Ακαδημία Κινηματογράφου, η Εταιρεία Σκηνοθετών, η Ένωση Διανομέων, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκη, το Γαλλόφωνο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, αλλά και 40 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι κατέθεσαν σχετική ερώτηση, η Όλγα Κεφαλογιάννη και αρκετοί ακόμη έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους και έχουν ζητήσει την παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού», συνεχίζει ο Γιώργος Σπέντζος.

«Εμείς ζητάμε να μείνει ο κινηματογράφος στο κοινό, να παραμείνει ως έχει και ας το διαχειρίζεται όποιος είναι να το διαχειρίζεται», συμπληρώνει αναφερόμενος στα αιτήματά του.

Ιστορικοί κινηματογράφοι: Η ανακοίνωση του ΕΦΚΑ

Μετά τις αντιδράσεις των τελευταίων ημερών, το υπουργείο Εργασίας εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία υποστηρίζει ότι «δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των σινεμά Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΕΦΚΑ:

«Σχετικά με τον κινηματογράφο Αελλώ, δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.

Αναφορικά με τον κινηματογράφο Άστορ, ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του φορέα, προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτίριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο.

Οι πρώτες μελέτες, που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ, δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

Ο κινηματογράφος «Άστορ»
Ο κινηματογράφος «Άστορ» / Φωτογραφία: Eurokinissi

Τέλος, αναφορικά με τον κινηματογράφο Ιντεάλ, εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτιριακό συγκρότημα επί της Οδού Πανεπιστημίου 46.

Την κατάσταση του κτιρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου, όπου γειτνιάζει με το κτίριο του Ελληνικού Ωδείου, επί της Οδού Φειδίου, η οποία ανέδειξε και μία σειρά από κτιριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης.

Τόσο για τη συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευσή του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή.

Όσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά τη διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίησή της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο, καθώς απαιτούνται επιπλέον οικονομοτεχνικές μελέτες, για να υπολογιστεί το ακριβές κόστος αποκατάστασης, αλλά και απόσβεσης της επένδυσης.

Βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης από τη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο φορέας και, παράλληλα, ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτιρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δύο αυτά στοιχεία υπόψη.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για όσα κτίρια έχουν αρχιτεκτονικό, ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, συμπεριλαμβανομένων και των κινηματογράφων που βρίσκονται στην ιδιοκτησία του φορέα, όπως εξάλλου συνέβη στην περίπτωση των κτιρίων του Ελληνικού Ωδείου και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης – και τα δύο ιδιοκτησίας e-ΕΦΚΑ, όπου το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχωρά με την αποκατάσταση και τη συντήρησή τους».

O κινηματογράφος Αελλώ στην Πατησίων
O κινηματογράφος Αελλώ στην Πατησίων / Φωτογραφία: Eurokinissi

Ωστόσο, παρά τις διαβεβαιώσεις του ΕΦΚΑ τρείς οργανισμοί εξέδωσαν νέα ανακοίνωση μια ημέρα μετά, με την οποία μεταξύ άλλων, ζητούν από την υπουργό Πολιτισμού να εγγυηθεί μια τέτοια εξέλιξη και ταυτόχρονα να προχωρήσει στην κήρυξη των χειμερινών κινηματογράφων ως διατηρητέων, προκειμένου να διαφυλαχθεί η χρήση τους, όπως ανάλογα έχει γίνει με τους θερινούς κινηματογράφους.

Κινηματογράφος: Τελικά μπορεί να επιβιώσει;

Η πραγματικότητα όμως είναι ότι ο κινηματογράφος έχει δεχθεί τα τελευταία χρόνια πολλά «χαστούκια». Οι παλιές καλές εποχές που γέμιζαν οι αίθουσες ανήκουν στο παρελθόν, στις αρχές της χιλιετίας μας αντιμετώπισαν ίσως την πιο μεγάλη -μέχρι σήμερα- πρόκληση, λόγω των multiplex, που κέρδισαν αμέσως τη νεολαία.

Ο Μιχάλη Ζέης, αιθουσάρχης του κινηματογράφου «Τριανόν» περιγράφει τις προκλήσεις που έζησε και ζει η αίθουσα (κυρίως η μονή και χειμερινή) και κάνει μια πρόβλεψη για το μέλλον.

«Το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας είναι ζοφερό, θα γίνει σαν το βινύλιο, λίγοι και καλοί με ακριβό εισιτήριο» εκτιμά.

«Η πρώτη πρόκληση που αντιμετώπισε στο παρελθόν ήταν η τηλεόραση, στη συνέχεια το βίντεο, το οποίο μάλιστα εξαφάνισε την πιάτσα της Πατησίων, μετά ήρθαν τα multiplex, τα οποία ναι μεν έδωσαν μια νέα ανάσα στο σινεμά, ωστόσο η μονή αίθουσα πλήχθηκε», συμπλήρωσε ο Μιχάλης Ζέης.

«Μετά ήρθε το Netflix, που είχε μάλιστα ταινίες που δεν έδειξε ποτέ ο κινηματογράφος, με την χαριστική βολή να τη δίνει η πανδημία, η οποία εκτός των άλλων έφερε την τεχνολογία στο σπίτι μας», πρόσθεσε.

Ο καινούργιος κόσμος έχει κλείσει τους ανθρώπους σε μια οθόνη κινητού

Γιάννης Οικονομίδης, σκηνοθέτης

Την πανδημία και τις πλατφόρμες, όπως το Netflix, «έδειξε» και ο γνωστός σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης. «Ο καινούργιος κόσμος έχει κλείσει τους ανθρώπους σε μια οθόνη κινητού», είπε.

Από την πλευρά του ο αιθουσάρχης του «Ιντεάλ», Γιώργος Σπέντζος, τόνισε στο «The Standard» ότι «ζούμε στην εποχή της πολυθρόνας και του Netflix. Για τα μειωμένα έσοδα των τελευταίων ετών συντέλεσε και ο Covid-19».

Η είσοδος και το ταμείο στον κινηματογράφο «Ιντεάλ»
Η είσοδος και το ταμείο στον κινηματογράφο «Ιντεάλ» / Φωτογραφία: Θάνος Νικηταράς

Στο ερώτημα εάν μπορούν τελικά να επιβιώσουν οι τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι στο κέντρο των Αθηνών ή εάν τελικά αργά ή γρήγορα θα κλείσουν, λόγω μειωμένων εσόδων, ανεξάρτητα από τα σχέδια του ΕΦΚΑ, ο Γιώργος Σπέντζος ήταν σαφής.

«Αν μας αφήσουν να δουλέψουμε θα επιβιώσουμε. Ο κόσμος έχει αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες, αν και ακόμη δεν έχουμε τις προσελεύσεις που είχαμε προ πανδημίας… φταίει βέβαια που ακόμη είναι ζεστός και ο καιρός», υποστήριξε.

«Όσο είχαμε τις μάσκες δεν είχαμε αρκετό κόσμο, ωστόσο τώρα που δεν υπάρχουν πλέον μέτρα έχει αυξηθεί η προσέλευση», προσθέτει ο κύριος Σπέντζος.

Πληροφορίες για τις προσελεύσεις μας έδωσε και ο Ηλίας Γεωργόπουλος, ιδιοκτήτης του κινηματογράφου «Δαναός».

«Η χειμερινή αίθουσα είναι πολύ πιο δύσκολη σε σχέση με το καλοκαιρινό. Τα εισιτήρια στην πρεμιέρα των δύο καινούργιων ταινιών (το Fabelmans του Σπίλμπεργκ και το Bones and All του Γκουαντανίνο) ήταν απογοητευτικά», είπε χαρακτηριστικά.

Γιάννης Οικονομίδης, Βασίλης Μαζωμένος, Ηλίας Γεωργόπουλος, Μιχάλης Ζέης στο 30ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Γιάννης Οικονομίδης, Βασίλης Μαζωμένος, Ηλίας Γεωργόπουλος, Μιχάλης Ζέης στο 30ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου / Φωτογραφία: Θάνος Νικηταράς

Χρειαζόμαστε τον κινηματογράφο για να υπάρχουν ταινίες

Σε αυτό όμως, που όλοι οι συνομιλητές μας συμφωνούν είναι ότι χρειαζόμαστε τον κινηματογράφο για να υπάρχουν ταινίες.

«Αν δεν υπάρχει ο κινηματογράφος ποιος δημοσιογράφος θα ασχοληθεί για να γράψει για μια ταινία που θα παίζει σε μια ιδιωτική πλατφόρμα;» είναι το ερώτημα που εκφράζουν ομαδικά.

Αν τελικά θα κλείσουν οι τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι στο κέντρο της Αθήνας κανείς δεν το γνωρίζει, οφείλει όμως το κράτος να στηρίξει την 7η τέχνη, η οποία κινδυνεύει μέχρι και με αφανισμό στη χώρα μας και όχι την την πολεμά.

Άλλωστε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ομολόγησε ότι «γνωρίζουμε ότι υπάρχουν περισσότερα που μπορούμε να κάνουμε για να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία θα λάβει τις επενδύσεις και τη χρηματοδότηση που της αξίζει».

Αν όχι, τότε -όπως σωστά είπε ο Γιώργος Σπέντζος- η Αθήνα, η πρωτεύουσα του Πολιτισμού θα είναι μόνο τζατζίκι, σουβλάκι και Airbnb.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση