Να κηρυχθούν διατηρητέα τα κεντρικά ιστορικά σινεμά της πρωτεύουσας, Ιντεάλ, ‘Αστορ και Αελλώ ψήφισε ομόφωνα απόψε στη συνεδρίασή του, το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας, ύστερα από σχετικό ψήφισμα που κατέθεσε η παράταξη «Ανοιχτή Πόλη» με επικεφαλής τον Νάσο Ηλιόπουλο.
Ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης και η δημοτική παράταξη «Αθήνα Ψηλά», υπερψήφισε το ψήφισμα αυτό, με τον δήμαρχο Αθηναίων να τονίζει: «Οφείλουμε όλοι να διασφαλίσουμε και να διαφυλάξουμε τον χαρακτήρα των κινηματογράφων των Αθηνών.
Το σινεμά Αελλώ είναι διατηρητέο μνημείο, ιστορικός τόπος βάσει ΦΕΚ του 95. Η χρήση της ταράτσας είναι επίσης διατηρητέα, ως θερινός κινηματογράφος βάσει ΦΕΚ του 97.
Ο κινηματογράφος ‘Αστωρ δεν είναι διατηρητέος ως προς τη χρήση, βρίσκεται όμως εντός διατηρητέου κτιρίου, συνεπώς όποια αλλαγή είναι υπό την αίρεση του υπουργείου Πολιτισμού. Το Ιντεάλ είναι διατηρητέο μόνο ως προς το εστιατόριο και όχι ως προς τον κινηματογράφο… Ας κρατήσουμε το θετικό, ότι τουλάχιστον σε αυτό το θέμα όλοι μας βαδίζουμε στον ίδιο δρόμο» ανέφερε ο κ. Μπακογιάννης.
Το ψήφισμα για τα σινεμά
Συγκεκριμένα, το ψήφισμα που κατέθεσε η «Ανοιχτή Πόλη», αναφέρει: «Το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας, θεωρεί κρίσιμη για τον χαρακτήρα, την μνήμη και τον πολιτιστικό πλούτο της πόλης, τη συνέχιση της λειτουργίας των 3 ιστορικών σινεμά του κέντρου, Ideal, Αστορ και και Αελλώ.
Η άρρηκτη σχέση των κινηματογραφικών αιθουσών με τον πολιτισμό και την ταυτότητα της τοπικής κοινωνίας, αναγνωρίζεται από την νομολογία του ΣτΕ και το ισχύον Σύνταγμα της χώρας. Επιβάλλει στο κράτος την ενίσχυση της κινηματογραφικής τέχνης.
Για το λόγο αυτό, καλούμε το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και κάθε άλλη αρμόδια Αρχή, να ενεργήσουν για την κήρυξη ως διατηρητέας, της χρήσης των ιστορικών κινηματογραφικών αιθουσών της Αθήνας, καθώς και να μεριμνήσουν για τη θεσμική προστασία τους ως χώρων πολιτισμού, στα πρότυπα της προστασίας που έχει εξασφαλιστεί με υπουργική απόφαση του 1997 για τους θερινούς κινηματογράφους της πόλης».
Κινδυνεύουν με λουκέτο τα τρία σινεμά
Ο Γιώργος Σπέντζος, αιθουσάρχης του «Ιντεάλ», μίλησε στο «The Standard» και στον Θάνο Νικηταρά λέγοντας μας χαρακτηριστικά ότι «ζητάμε να μην μείνει η πρωτεύουσα του πολιτισμού χωρίς έναν κινηματογράφο, χωρίς ένα θέατρο».
«Έχει ήδη κλείσει το Embassy στο Κολωνάκι, το Όσκαρ, το Τιτάνια, το Πτι Παλαί, το κινηματοθέατρο Ορφέας, μέχρι και τα τρία Odeon στο Μαρούσι. Αν κλείσουν οι ιστορικοί κινηματογράφοι του κέντρου των Αθηνών, τότε το κέντρο θα είναι μόνο σουβλάκι, τζατζίκι και Airbnb», προσθέσει ο κ. Σπέντζος.
Όπως αναφέρει ο αιθουσάρχης του «Ιντεάλ», ο ΕΦΚΑ βγάζει σε πλειστηριασμό το κτίριο, ενώ «εμείς ζητάμε να μην αλλάξει χρήση ο κινηματογράφος και να παραμείνει ως έχει η πρόσοψη».
Πρόκειται για μια πρόσοψη σε ένα από τα πιο ιστορικά κτίρια του κέντρου των Αθηνών, που φέτος κλείνει 100 χρόνια ζωής, καθώς κατασκευάστηκε το 1922.
«Ήδη αρκετοί οργανισμοί, όπως το ΣΕΗ, η Ακαδημία Κινηματογράφου, η Εταιρεία Σκηνοθετών, η Ένωση Διανομέων, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκη, το Γαλλόφωνο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, αλλά και 40 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι κατέθεσαν σχετική ερώτηση, η Όλγα Κεφαλογιάννη και αρκετοί ακόμη έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους και έχουν ζητήσει την παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού», συνεχίζει ο Γιώργος Σπέντζος.
Ιστορικοί κινηματογράφοι: Η ανακοίνωση του ΕΦΚΑ
Μετά τις αντιδράσεις των τελευταίων ημερών, το υπουργείο Εργασίας εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία υποστηρίζει ότι «δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των σινεμά Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ».
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΕΦΚΑ:
«Σχετικά με τον κινηματογράφο Αελλώ, δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.
Αναφορικά με τον κινηματογράφο Άστορ, ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του φορέα, προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτίριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο.
Οι πρώτες μελέτες, που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ, δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.
Τέλος, αναφορικά με τον κινηματογράφο Ιντεάλ, εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτιριακό συγκρότημα επί της Οδού Πανεπιστημίου 46.
Την κατάσταση του κτιρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου, όπου γειτνιάζει με το κτίριο του Ελληνικού Ωδείου, επί της Οδού Φειδίου, η οποία ανέδειξε και μία σειρά από κτιριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης.
Τόσο για τη συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευσή του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή.
Όσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά τη διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίησή της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο, καθώς απαιτούνται επιπλέον οικονομοτεχνικές μελέτες, για να υπολογιστεί το ακριβές κόστος αποκατάστασης, αλλά και απόσβεσης της επένδυσης.
Βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης από τη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο φορέας και, παράλληλα, ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτιρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δύο αυτά στοιχεία υπόψη.
Προς την κατεύθυνση αυτή, η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για όσα κτίρια έχουν αρχιτεκτονικό, ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, συμπεριλαμβανομένων και των κινηματογράφων που βρίσκονται στην ιδιοκτησία του φορέα, όπως εξάλλου συνέβη στην περίπτωση των κτιρίων του Ελληνικού Ωδείου και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης – και τα δύο ιδιοκτησίας e-ΕΦΚΑ, όπου το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχωρά με την αποκατάσταση και τη συντήρησή τους».
Ωστόσο, παρά τις διαβεβαιώσεις του ΕΦΚΑ τρείς οργανισμοί εξέδωσαν νέα ανακοίνωση μια ημέρα μετά, με την οποία μεταξύ άλλων, ζητούν από την υπουργό Πολιτισμού να εγγυηθεί μια τέτοια εξέλιξη και ταυτόχρονα να προχωρήσει στην κήρυξη των χειμερινών σινεμά ως διατηρητέων, προκειμένου να διαφυλαχθεί η χρήση τους, όπως ανάλογα έχει γίνει με τους θερινούς κινηματογράφους.