10:08
22/11/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
10:08
22/11/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Γεραπετρίτης: «Το πόρισμα για τα Τέμπη δεν δικάζει, αναλύει πραγματικά περιστατικά» – «Η κυβέρνηση εκτίθεται πολλαπλά», απαντά ο ΣΥΡΙΖΑ

Το σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη / Φωτογραφία: EUROKINISSI

Το σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη / Φωτογραφία: EUROKINISSI

20.04.2023
17:46
Τελευταία ενημέρωση: 20/04/2023 • 22:56
Το πόρισμα για τα Τέμπη επαναφέρει τη συζήτηση στο δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους

Για ένα πόρισμα που δεν συγκαλύπτει αλλά καταγράφει αναλυτικά τα γεγονότα που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα με 57 νεκρούς στα Τέμπη στις 28 Φλεβάρη, κάνει λόγο ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη, λίγη ώρα μετά τη δημοσιοποίηση των συμπερασμάτων του.

«Το βράδυ της 18ης Απριλίου η διοικητική Επιτροπή Εμπειρογνώμων για το δυστύχημα των Τεμπών μου παρέδωσε διά του προέδρου της το πόρισμά της. Χθες, 19 Απριλίου το πρωί, το πόρισμα απεστάλη στον διενεργούντα την ανάκριση Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, για την αξιολόγησή του στο πλαίσιο της ανακριτικής διαδικασίας» σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης.

«Το πόρισμα δημοσιοποιείται, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια σε ένα θέμα στο οποίο ευλόγως υπάρχει μείζον ενδιαφέρον της κοινωνίας» πρόσθεσε στην πρώτη του τοποθέτηση, αφού δόθηκε στη δημοσιότητα το πολυσέλιδο πόρισμα για τα αίτια πίσω από το δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο Γιώργος Γεραπετρίτης
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης / Φωτογραφία: EUROKINISSI

Τα σχόλια του υπουργού έρχονται την ώρα που από τον ΣΥΡΙΖΑ σημειώνουν πως ακόμη και το πόρισμα που «παρήγγειλε» η κυβέρνηση την εκθέτη ανεπανόρθωτα, επικεντρώνοντας την κριτική τους στο γεγονός πως σε αυτό αναφέρεται πως η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε πριν το 2019, ενώ ξεκαθαρίζεται πως ο περιβόητος πίνακας που παρουσίαζε ο υφυπουργός από τον σταθμό της θεσσαλικής πόλης ήταν τοπικού χειρισμού και όχι τηλεδιοίκηση.

Αξίζει να σημειωθεί πως η ψήφιση τροπολογίας για το ακαταδίωκτο των μελών της επιτροπής πριν από 20 ημέρες, είχε προκαλέσει επίσης σοβαρές αντιδράσεις από πλευράς αντιπολίτευσης.

Γεραπετρίτης: «Δεν είναι πόρισμα συγκάλυψης»

«Δεσμευτήκαμε ότι θα φέρουμε σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο πόρισμα ανεξάρτητων εμπειρογνώμων που θα καταγράφει με ακρίβεια και αμεροληψία τα δεδομένα του τραγικού δυστυχήματος. Σε 43 ημέρες η Επιτροπή ολοκλήρωσε ένα εξαιρετικά σύνθετο και κοπιώδες έργο» υποστήριξε ο κ. Γεραπετρίτης, για την επιτροπή που δέχτηκε έντονη κριτική για τη σύνθεσή της, η οποία και άλλαξε από τις πρώτες ημέρες που ανακοινώθηκε, καθώς μεταξύ των μελών της είχε ανακοινωθεί και πρώην στέλεχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο κ. Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος

«Παρά τα όσα είχαν ειπωθεί από πολιτική ιδιοτέλεια ότι η Επιτροπή είναι χειραγωγούμενη και μεροληπτική, όπως θα διαπιστώσετε, είναι πόρισμα πραγματικής καταγραφής και επ’ ουδενί πόρισμα συγκάλυψης. Καλό θα είναι όσοι λοιδορούσαν την Επιτροπή για την αντικειμενικότητά της και την Κυβέρνηση για τις προθέσεις της να κάνουν την αυτοκριτική τους» σημειώνει σήμερα ο υπηρεσιακός υπουργός Μεταφορών.

Το πόρισμα παρέλαβε την περασμένη Τρίτη ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ενώ θα κοινοποιηθεί και στον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση.

Το πόρισμα αναλύει πραγματικά περιστατικά, δεν δικάζει

«Το πόρισμα αναλύει διεξοδικά τις συνθήκες του δυστυχήματος, κάνει αναδρομή στο ρυθμιστικό πλαίσιο των σιδηροδρόμων και τις ατέλειές του, καταγράφει τη διαδρομή των συμβάσεων αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας και τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους» σημειώνει ο υπουργός που τονίζει πως αναδεικνύονται «σοβαρές ανθρώπινες παραβιάσεις του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και σε σχέση με τα οργανωτικά του σιδηροδρόμου επισημαίνει και συστημικές πλημμέλειες, πολλές εκ των οποίων έχουν διαχρονικό χαρακτήρα».

«Ανεξάρτητα από τις επιφυλάξεις που μπορεί να τεθούν για επιμέρους σημεία του πορίσματος, για τα οποία έχει ήδη υπάρξει απάντηση και πρόκειται να υπάρξουν περαιτέρω διευκρινήσεις, το πόρισμα αποτυπώνει την επιστημονική κρίση των μελών της Επιτροπής» συνεχίζει ο κ. Γεραπετρίτης υπερασπιζόμενος το έργο της Επιτροπής.

Η τραγωδία στα Τέμπη από drone
Η τραγωδία στα Τέμπη από drone / Φωτογραφία: EUROKINISSI

«Είναι αυτονόητο ότι το πόρισμα αναλύει πραγματικά περιστατικά, δεν δικάζει. Στο μέτρο αυτό, το έργο της απόδοσης ευθυνών ανάγεται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα της δικαστικής λειτουργίας. Και βεβαίως όλα τα ευρήματα τελούν υπό το αυτονόητο καθεστώς τεκμηρίου αθωότητας όλων των εμπλεκομένων» προσθέτει.

Στο πόρισμα των 228 σελίδων, το οποίο χωρίζεται σε 10 κεφάλαια, υπάρχει επιμερισμός ευθυνών σε οργανισμούς και πρόσωπα, όπως στον OΣE, στην ΕΡΓΟΣΕ, στη Ρυθμιστική Αρχή Συγκοινωνιών, στη Hellenic Train αλλά και στον μοιραίο σταθμάρχη, που προφυλακίστηκε μετά το τραγικό δυστύχημα καθώς και στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι φέρονται να μην τήρησαν τους κανονισμούς.

Το «τι μέλλει γενέσθαι» στα τρένα μετά το πόρισμα

«Στο πόρισμα περιλαμβάνονται προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Είναι σημαντικό ότι το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεων αυτών έχει ήδη υλοποιηθεί από το Υπουργείο ή βρίσκεται στην φάση εκπόνησης» συνεχίζει στην εκτενή του εισαγωγική τοποθέτηση ο κ. Γεραπετρίτης.

«Το δίκτυο επαναλειτούργησε με αυστηρούς όρους ασφαλείας, η δε ανταπόκριση του επιβατικού κοινού είναι εξαιρετικά θετική με πολύ υψηλές πληρότητες που έφτασαν στο 100%, γεγονός που αποδεικνύει την εμπιστοσύνη που σταδιακά ανακτάται» αναφέρει και προσθέτει πως προχωρά άμεσα η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ 140 ατόμων και η επαναφορά στην υπηρεσία 160 φυλάκων ισόπεδων διαβάσεων, των οποίων οι συμβάσεις είχαν λήξει.

«Οι σήραγγες έχουν ελεγχθεί και έχουν γίνει οι αναγκαίες παρεμβάσεις φωτισμού και πυροπροστασίας/πυρανίχνευσης» συνεχίζει ο κ. Γεραπετρίτης, έπειτα από μήνες αντιδράσεων των εργαζομένων και δεκάδες ρεπορτάζ που αναδείκνυαν τις παραλείψεις ακόμη και μετά την περιβόητη επανεκκίνηση των τρένων.

Παράλληλα, ο υπουργός υπενθυμίζει πως έχει αναβαθμιστεί σε κακούργημα το αδίκημα κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού, ενώ σημειώνει πως «οι συμβάσεις για την σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση (περιλαμβανομένου του συστήματος ETCS) προχωρούν ταχείς ρυθμούς και θα ολοκληρωθούν εντός του προβλεπόμενου χρόνου στο τέλος Σεπτεμβρίου τρέχοντος έτους».

Για τις τελευταίες η κυβέρνηση δέχτηκε έντονη κριτική από τον ΣΥΡΙΖΑ, πως θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, ενώ και οι εργαζόμενοι στα τρένα υποστηρίζουν πως θα βοηθούσαν σημαντικά το βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη.

«Η ελληνική Κυβέρνηση συνεχίζει στο δρόμο ευθύνης της πλήρους και μέχρι τέλους διαλεύκανσης του δυστυχήματος των Τεμπών και της ανάταξης του σιδηροδρόμου σε ασφαλές και λειτουργικό μέσο» καταλήγει ο κ. Γεραπετρίτης.

Επίθεση ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση για το πόρισμα

«Ακόμα και το πόρισμα που «παρήγγειλε» η κυβέρνηση Μητσοτάκη για το δυστύχημα των Τεμπών την εκθέτει πολλαπλά» ήταν το πρώτο σχόλιο του Νίκου Παππά, τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Νίκος Παππάς στην Ολομέλεια της Βουλής
Ο Νίκος Παππάς στην Ολομέλεια της Βουλής / Φωτογραφία: Eurokinissi

«Αναδεικνύει τις ευθύνες των Μητσοτάκη και Καραμανλή και ξεσκεπάζει την επιχείρηση συγκάλυψης» συνεχίζει ο βουλευτής.

«Μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι:

  • Η τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη δεν λειτουργούσε από τον Ιούλιο του 2019.
  • Στη Λάρισα λειτουργούσε τοπικός πίνακας χειρισμού και όχι τηλεδιοίκηση, όπως επέμενε ο κ. Γεραπετρίτης, ενώ ο σταθμάρχης «έβλεπε» το τρένο μόνο για 2,8 χλμ από την έξοδο της Λάρισας και όχι για 12 χλμ που έλεγε η κυβέρνηση.
  • Το σύστημα ETCS, που δεν ολοκληρώθηκε με ευθύνη Καραμανλή, θα μπορούσε να έχει αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
  • Η εκπαίδευση του μοιραίου σταθμάρχη ήταν ελλιπής και ανεπαρκής, ενώ η μετάταξή του κακώς έγινε.

«Ο κ. Μητσοτάκης δεν μπορεί να συνεχίζει τη συγκάλυψη. Οι ευθύνες του είναι βαρύτατες» καταλήγει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε σφοδρή μετωπική σύγκρουση μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με μια εμπορική αμαξοστοιχία. Η σύγκρουση, η ανάφλεξη και ο εκτροχιασμός των συρμών επέφερε τον θάνατο 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.

«Στα νοσοκομεία μας νοσηλευτήκαν άνω των 80 επιβατών που επέβαιναν στο μοιραίο τρένο στα Τέμπη. Αυτή την στιγμή, νοσηλεύονται 13 τραυματίες εκ των οποίων οι επτά είναι σε ΜΕΘ και εξ αυτών οι τέσσερις παραμένουν διασωλημένοι» ανέφερε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης ενημερώνοντας την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.

Τραγωδία στα Τέμπη - ΟΣΕ
Τραγωδία στα Τέμπη / Φωτογραφία: Eurokinissi

Ο επιβατικός συρμός με το όνομα Intercity 62 (IC 62) και μηχανή ηλεκτροκίνησης Siemens Mobility 120-022, έτος κατασκευής 2004, που εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα περί τις 23:22 το βράδυ. Ο εκτροχιασμός των συρμών και η επακόλουθη ανάφλεξή τους επέφερε τον θάνατο 57 τουλάχιστον ατόμων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.

Τα εγκληματολογικά εργαστήρια της Ελληνικής Αστυνομίας ολοκλήρωσαν την εργαστηριακή ανάλυση των δειγμάτων που έδωσαν συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, επιβεβαιώνοντας έτσι πληροφορίες που είχε δώσει στη δημοσιότητα η ιατροδικαστική υπηρεσία Λάρισας.

Από τη διαδικασία «ταυτοποιήθηκαν 56 νεκροί», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της αστυνομίας, αριθμός που προέκυψε από τη συγκριτική ανάλυση 58 βιολογικών υλικών από συγγενείς θυμάτων ή προσωπικά τους αντικείμενα και 108 δειγμάτων που ελήφθησαν από σορούς ή σωματικά μέλη. Μια ακόμη, που παρέμενε αταυτοποίητη, φαίνεται πως ανήκει σε Σύριο πολίτη που επέβαινε στο τρένο.

Έξι Αλβανοί, δύο Ελληνοκύπριοι φοιτητές, ένας πολίτης της Ρουμανίας, ένας Σύριος κι ένας υπήκοος Μπανγκλαντές ήταν μεταξύ των νεκρών.

Σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη
Σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη / Φωτογραφία: Eurokinissi

Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.

Του δυστυχήματος είχαν προηγηθεί προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο όσον αφορά την υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Στον απόηχο του δυστυχήματος, διοργανώθηκαν πορείες διαμαρτυρίας στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση