Δεν έχουν τέλος οι αναταράξεις στη Netflix, μετά την αποκάλυψη των οικονομικών στοιχείων του πρώτου τετραμήνου που έφεραν συρρίκνωση συνδρομητών για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια στην ψηφιακή πλατφόρμα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η Netflix Inc (NFLX.O) δέχτηκε αγωγή από μετόχους που απευθύνθηκαν σε αμερικανικό δικαστήριο της Καλιφόρνιας, με την οποία κατηγορείται η εταιρεία ψυχαγωγίας streaming ότι παραπλάνησε την αγορά σχετικά με την ικανότητά της να συνεχίσει να αυξάνει τους συνδρομητές της τους τελευταίους μήνες.
Η αγωγή που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Σαν Φρανσίσκο την Τρίτη ζητά αποζημίωση για τις μειώσεις της τιμής της μετοχής της εταιρείας φέτος, αφού η εταιρεία έκανε λανθασμένες εκτιμήσεις για την αύξηση των συνδρομητών της το πρώτο τετράμηνο του 2022.
Η αγωγή που κατατέθηκε από ένα επενδυτικό καταπίστευμα με έδρα το Τέξας, κατηγορεί την πλατφόρμα με έδρα το Λος Γκάτος της Καλιφόρνια και τα ανώτατα στελέχη της ότι δεν έκαναν γνωστό στους μετόχους ότι η ανάπτυξή του επιβραδύνεται εν μέσω αυξημένου ανταγωνισμού και ότι χάνει συνδρομητές.
Η Netflix έχασε 200.000 συνδρομητές σε ένα τετράμηνο
Η είδηση πως η Netflix έχασε συνδρομητές το πρώτο τετράμηνου 2022 έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία τον περασμένο Απρίλιο, στην ψηφιακή πλατφόρμα που έμοιαζε να ελέγχει το παιχνίδι του ανταγωνισμού, έχοντας απλώσει τα ψηφιακά της πλοκάμια σε περισσότερες από 90 χώρες ανά τον πλανήτη.
Ωστόσο, αυτοί οι 220.000 και πλέον συνδρομητές που αποχαιρέτησαν την πλατφόρμα στο πρώτο τετράμηνο προκαλέσαν ερωτηματικά τόσο για τη στρατηγική, όσο όμως και για τη βιωσιμότητα των ψηφιακών πλατφόρμων, σε έναν κόσμο που συνεχώς μοιάζει να συρρικνώνεται. Οι υπεύθυνοι της πλατφόρμας έριξαν κατά κύριο λόγο το φταίξιμο στην απόσυρση από τη ρωσική αγορά, μια κίνηση που έγινε απότομα εξαιτίας του πολέμου και θα μπορούσε ενδεχομένως να δικαιολογήσει αυτή τη μείωση.
Οι αναλυτές όμως και οι μέτοχοι στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης φαίνεται πως είχαν εντελώς διαφορετική άποψη, κάτι που αντικατοπτρίζεται στην κατάρρευση της μετοχής σε επίπεδα που άγγιξαν το 40% την ίδια ημέρα.
Η αγωγή στοχεύει τα διευθυντικά στελέχη της Netflix
Εκπρόσωπος της εταιρείας δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο του πρακτορείου Reuters, αναφορικά με την αγωγή. Η αγωγή κατονομάζει τα συνδιευθυντικά στελέχη του κολοσσού, Ριντ Χάστινγκς και Τεντ Σαράντος, καθώς και τον οικονομικό διευθυντή Σπένσερ Νιούμαν. Ζητά αποζημίωση για τους επενδυτές που έκαναν συναλλαγές με μετοχές της εταιρείας μεταξύ 19 Οκτωβρίου 2021 και 19 Απριλίου 2022.
Εκτενής ανάλυση του Guardian τον περασμένο Απρίλιο βασισμένη σε αναλυτές της Wall Street, έδινε μια πιο συνολική εικόνα για το «τις πταίει» πίσω από την κινούμενη άμμο του Netflix.
Ένας κόσμος που συνέχεια «μικραίνει»
Η κύρια αποτυχία για το Netflix είναι η μείωση των συνδρομητών για πρώτη φορά εδώ και μια δεκαετία. Οι αναλυτές της Wall Street ανέμεναν ότι θα ανακοίνωνε αύξηση περίπου 2,5 εκατομμυρίων νέων πελατών και έμειναν έκπληκτοι όταν η εταιρεία επιβεβαίωσε ότι περισσότεροι είχαν ακυρώσει παρά ενταχθεί.
Σε όλο τον κόσμο, η Netflix έχει 222 εκατομμύρια συνδρομητές. Στις μεγαλύτερες αγορές του, ωστόσο, διαθέτει ένα αξιοσημείωτο ποσοστό επί του συνόλου των νοικοκυριών: στις ΗΠΑ και τον Καναδά, 75 εκατ. από τα συνολικά 142 εκατ. νοικοκυριά έχουν συνδρομή στο Netflix.
Αν προσθέσετε την κοινή χρήση κωδικών, η οποία σύμφωνα με το Netflix αντιστοιχεί σε 30 εκατ. επιπλέον νοικοκυριά που χρησιμοποιούν την υπηρεσία στη Βόρεια Αμερική, γίνεται σαφές ότι η εταιρεία παλεύει για νέες εγγραφές από μια ταχέως συρρικνούμενη δεξαμενή μη συνδρομητών.
Μήπως η Netflix το παράκανε με τις αυξήσεις τιμών;
Το Netflix έχει αυξήσει απότομα τις μηνιαίες χρεώσεις του σε όλο τον κόσμο, με κάποιους συνδρομητές στη Βρετανία για παράδειγμα να πληρώνουν τώρα ως και 33% περισσότερο από ό,τι πλήρωναν πριν από λιγότερο από δύο χρόνια για την ίδια υπηρεσία. Ωστόσο, η ίδια η εταιρεία δηλώνει ικανοποιημένη με τα αποτελέσματα, λέγοντας ότι οι αυξήσεις «παραμένουν σημαντικά θετικές για τα έσοδα», ενώ όπως υποστηρίζει εξακολουθεί να διατηρεί ένα από τα καλύτερα ποσοστά «παραμονής» στην υπηρεσία στον κλάδο.
Η Netflix επισημαίνει επίσης ότι, αν δεν υπήρχε ο πόλεμος στην Ουκρανία, στην πραγματικότητα θα είχε κερδίσει συνδρομητές, καθώς όπως προαναφέρθηκε ανέστειλε τις υπηρεσίες της στη Ρωσία, χάνοντας 700.000 λογαριασμούς στη διαδικασία.
Ωστόσο, το Netflix διερευνά το ενδεχόμενο μιας ήπιας μείωσης των τιμών, με τη μορφή ένταξης διαφημίσεων, σύμφωνα με τον Ριντ Χέιστινγκς, πρόεδρο και συνιδρυτή του. Μια φθηνότερη συνδρομή που θα χρηματοδοτείται από διαφημίσεις θα μπορούσε να βοηθήσει στην επέκταση της πλατφόρμαςσε νοικοκυριά και περιοχές που προηγουμένως δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά την υπηρεσία στο πλήρες πακέτο, μια κίνηση που είχε προηγουμένως απορριφθεί κατηγορηματικά από την εταιρεία.
Μήπως πληρώνει την «αυστηροποίηση» των κωδικών;
Το Netflix εκτιμά ότι 100 εκατ. νοικοκυριά παγκοσμίως έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες του μέσω κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης. Θα πρέπει να σημειώσουμε πάντως πως για χρόνια η πολιτική της εταιρείας, κατά κάποιο τρόπο επικροτούσε την πολιτική αυτή, δίνοντας άλλωστε επιλογές διαμοιρασμού σε συσκευές ανάλογα με την συνδρομή. Δεν είναι τυχαίο πως μετά τις ανακοινώσεις περί αυστηροποίησης στο θέμα των κωδικών, πολίτες ανέσυραν από το χρονοντούλαπο των social media, ένα tweet της πλατφόρμας που επικροτούσε την πρακτική.
Σε κάθε περίπτωση, το Netflix έχει αρχίσει να πειραματίζεται με αυστηρότερους ελέγχους για να προσπαθήσει να μετατρέψει ορισμένα από αυτά τα πρόσθετα νοικοκυριά σε πελάτες με το δικό τους δικαίωμα – ιδίως επειδή, σε αντίθεση με τα σπίτια που δεν είναι καθόλου συνδρομητές, αυτοί οι κοινόχρηστοι χρήστες έχουν σίγουρα τη σωστή τεχνολογία για να χρησιμοποιούν την υπηρεσία.
Σε δοκιμές σε ορισμένες χώρες της Νότιας Αμερικής, το Netflix έχει απλώς αρχίσει να ζητά από τους συνδρομητές να πληρώνουν ένα μικρό πρόσθετο τέλος, περίπου 3 δολάρια το μήνα, αν μοιράζονται την υπηρεσία τους με άτομα εκτός του νοικοκυριού τους.
Τι άλλο θα μπορούσε να δοκιμάσει το Netflix;
Το βαθύτερο ερώτημα για την εταιρεία είναι αν πρέπει να αλλάξει το πραγματικό προϊόν της, αντί να παίζει απλώς με τις τιμές και τα επίπεδα συνδρομής. Σε αντίθεση με πολλούς από τους ανταγωνιστές του, το Netflix έχει επικεντρωθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ένα σχετικά περιορισμένο κομμάτι πρωτότυπου περιεχομένου, αλλά και σειρών και ταινιών των οποίων έχει αποκτήσει τα δικαιώματα.
Η προσέγγιση αυτή έχει επαινεθεί για τη δημιουργία μιας πλούσιας ταινιοθήκης με σειρές και ταινίες που ορισμένοι συνδρομητές δεν βαριούνται ποτέ να παρακολουθούν από την τηλεόρασή τους, ωστόσο φαίνεται πως η στρατηγική αυτή έχει περιορίσει την ελκυστικότητα της υπηρεσίας σε άλλους τομείς.
Αντίθετα, ανταγωνιστές όπως η Amazon, η Apple και η Disney προσπάθησαν να συμπεριλάβουν αθλητικά, ειδήσεις και ελαφριά ψυχαγωγία στα ευρύτερα πακέτα τους. Σύμφωνα με έκθεση του 2018, το Netflix διερευνούσε το ενδεχόμενο ένταξης ειδήσεων (τις είχε προσθέσει κατά κάποιον τρόπο με σατιρικές εκπομπές που σχολίαζαν την επικαιρότητα), αλλά η εταιρεία φαίνεται ότι αντ’ αυτού έχει ακολουθήσει άλλους δρόμους.
Πρόσφατα, έγινε γνωστό πως επέλεξε να απλώσει τις δραστηριότητές της στο mobile και online gaming.