Δυσοίωνο το μέλλον του ψηφιακού κολοσσού Netflix, αφού μετά την κατρακύλα στους συνδρομητές τον περασμένο Απρίλιο, έρχεται και μια αξιολόγηση που υποβαθμίζει την ποιότητα της μετοχής της στο χρηματιστήριο.
Σύμφωνα με το Reuters, οι μετοχές της Netflix Inc υποχώρησαν κατά 5% την Παρασκευή μετά την υποβάθμιση του γίγαντα του streaming από την Goldman Sachs, ο οποίος αντιμετωπίζει επιβράδυνση των καταναλωτικών δαπανών και σκληρό ανταγωνισμό από την Amazon.com και την Walt Disney Co.
Η Goldman υποβάθμισε τη μετοχή σε «πώληση» από «ουδέτερη» και μείωσε την τιμή-στόχο της στα 186 δολάρια από 265 δολάρια, το χαμηλότερο PT μεταξύ των αναλυτών που καλύπτουν τη μετοχή, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η Netflix έχασε 200.000 συνδρομητές σε ένα τετράμηνο
Η είδηση πως η Netflix έχασε συνδρομητές το πρώτο τετράμηνο του 2022 έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία τον περασμένο Απρίλιο στην ψηφιακή πλατφόρμα που έμοιαζε να ελέγχει το παιχνίδι του ανταγωνισμού, έχοντας απλώσει τα ψηφιακά της πλοκάμια σε περισσότερες από 90 χώρες ανά τον πλανήτη.
Ωστόσο, αυτοί οι 220.000 και πλέον συνδρομητές που αποχαιρέτησαν την πλατφόρμα στο πρώτο τετράμηνο προκαλέσαν ερωτηματικά τόσο για τη στρατηγική, όσο όμως και για τη βιωσιμότητα των ψηφιακών πλατφόρμων, σε έναν κόσμο που συνεχώς μοιάζει να συρρικνώνεται. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας έριξαν κατά κύριο λόγο το φταίξιμο στην απόσυρση από τη ρωσική αγορά, μια κίνηση που έγινε απότομα εξαιτίας του πολέμου και θα μπορούσε ενδεχομένως να δικαιολογήσει αυτή τη μείωση.
Οι αναλυτές όμως και οι μέτοχοι στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης φαίνεται πως είχαν εντελώς διαφορετική άποψη, κάτι που αντικατοπτρίζεται στην κατάρρευση της μετοχής σε επίπεδα που άγγιξαν το 40% την ίδια ημέρα.
Μήπως η Netflix το παράκανε με τις αυξήσεις τιμών;
Το Netflix έχει αυξήσει απότομα τις μηνιαίες χρεώσεις του σε όλο τον κόσμο, με κάποιους συνδρομητές στη Βρετανία για παράδειγμα να πληρώνουν τώρα ως και 33% περισσότερο από ό,τι πλήρωναν πριν από λιγότερο από δύο χρόνια για την ίδια υπηρεσία.
«Η κρίση του κόστους ζωής θα έχει σημαντικό αντίκτυπο σε όλες τις υπηρεσίες streaming. Ας μην ξεχνάμε ότι η αγορά είναι πλέον πλημμυρισμένη με πάρα πολλές υπηρεσίες streaming media που κυνηγούν πολύ λίγες υπηρεσίες», λέει σήμερα στο Reuters ο Πάολο Πεσκατόρε, αναλυτής της PP Foresight.
Ωστόσο, η ίδια η εταιρεία δηλώνει ικανοποιημένη με τα αποτελέσματα, λέγοντας ότι οι αυξήσεις «παραμένουν σημαντικά θετικές για τα έσοδα», ενώ όπως υποστηρίζει εξακολουθεί να διατηρεί ένα από τα καλύτερα ποσοστά «παραμονής» στην υπηρεσία στον κλάδο.
Η Netflix επισημαίνει επίσης ότι, αν δεν υπήρχε ο πόλεμος στην Ουκρανία, στην πραγματικότητα θα είχε κερδίσει συνδρομητές, καθώς όπως προαναφέρθηκε ανέστειλε τις υπηρεσίες της στη Ρωσία, χάνοντας 700.000 λογαριασμούς στη διαδικασία.
Ωστόσο, το Netflix διερευνά το ενδεχόμενο μιας ήπιας μείωσης των τιμών, με τη μορφή ένταξης διαφημίσεων, σύμφωνα με τον Ριντ Χέιστινγκς, πρόεδρο και συνιδρυτή του. Μια φθηνότερη συνδρομή που θα χρηματοδοτείται από διαφημίσεις θα μπορούσε να βοηθήσει στην επέκταση της πλατφόρμαςσε νοικοκυριά και περιοχές που προηγουμένως δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά την υπηρεσία στο πλήρες πακέτο, μια κίνηση που είχε προηγουμένως απορριφθεί κατηγορηματικά από την εταιρεία.
Ένας κόσμος που συνέχεια «μικραίνει»
Εκτενής ανάλυση του Guardian τον περασμένο Απρίλιο βασισμένη σε αναλυτές της Wall Street, έδινε μια πιο συνολική εικόνα για το «τις πταίει» πίσω από την κινούμενη άμμο του Netflix. Η κύρια αποτυχία για το Netflix είναι η μείωση των συνδρομητών για πρώτη φορά εδώ και μια δεκαετία. Οι αναλυτές της Wall Street ανέμεναν ότι θα ανακοίνωνε αύξηση περίπου 2,5 εκατομμυρίων νέων πελατών και έμειναν έκπληκτοι όταν η εταιρεία επιβεβαίωσε ότι περισσότεροι είχαν ακυρώσει παρά ενταχθεί.
Σε όλο τον κόσμο, η Netflix έχει 222 εκατομμύρια συνδρομητές. Στις μεγαλύτερες αγορές του, ωστόσο, διαθέτει ένα αξιοσημείωτο ποσοστό επί του συνόλου των νοικοκυριών: στις ΗΠΑ και τον Καναδά, 75 εκατ. από τα συνολικά 142 εκατ. νοικοκυριά έχουν συνδρομή στο Netflix.
Αν προσθέσετε την κοινή χρήση κωδικών, η οποία σύμφωνα με το Netflix αντιστοιχεί σε 30 εκατ. επιπλέον νοικοκυριά που χρησιμοποιούν την υπηρεσία στη Βόρεια Αμερική, γίνεται σαφές ότι η εταιρεία παλεύει για νέες εγγραφές από μια ταχέως συρρικνούμενη δεξαμενή μη συνδρομητών.
Αγωγή στα «κεφάλια» της Netflix από τους μετόχους
Λίγο μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για το πρώτο τετράμηνο, η Netflix Inc δέχτηκε αγωγή από μετόχους που απευθύνθηκαν σε αμερικανικό δικαστήριο της Καλιφόρνιας, με την οποία κατηγορείται η εταιρεία ψυχαγωγίας streaming ότι παραπλάνησε την αγορά σχετικά με την ικανότητά της να συνεχίσει να αυξάνει τους συνδρομητές της τους τελευταίους μήνες.
Η αγωγή που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Σαν Φρανσίσκο την Τρίτη ζητά αποζημίωση για τις μειώσεις της τιμής της μετοχής της εταιρείας φέτος, αφού ο ψηφιακός κολοσσός έκανε λανθασμένες εκτιμήσεις για την αύξηση των συνδρομητών της το πρώτο τετράμηνο του 2022.
Η αγωγή που κατατέθηκε από ένα επενδυτικό καταπίστευμα με έδρα το Τέξας, κατηγορεί την πλατφόρμα με έδρα το Λος Γκάτος της Καλιφόρνια και τα ανώτατα στελέχη της ότι δεν έκαναν γνωστό στους μετόχους ότι η ανάπτυξή του επιβραδύνεται εν μέσω αυξημένου ανταγωνισμού και ότι χάνει συνδρομητές.
Η αγωγή στοχεύει τα διευθυντικά στελέχη της Netflix
Εκπρόσωπος της εταιρείας δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο του πρακτορείου Reuters, αναφορικά με την αγωγή. Η αγωγή κατονομάζει τα συνδιευθυντικά στελέχη του κολοσσού, Ριντ Χάστινγκς και Τεντ Σαράντος, καθώς και τον οικονομικό διευθυντή Σπένσερ Νιούμαν. Ζητά αποζημίωση για τους επενδυτές που έκαναν συναλλαγές με μετοχές της εταιρείας μεταξύ 19 Οκτωβρίου 2021 και 19 Απριλίου 2022.