21:10
16/06/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
21:10
16/06/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Ο μύθος του Polybius: Το ηλεκτρονικό παιχνίδι της CIA για να ελέγχει το μυαλό των πολιτών δεν… υπήρξε ποτέ

Polybius

25.02.2023
15:50
Τελευταία ενημέρωση: 26/02/2023 • 16:41
Το Polybius την δεκαετία του 1980 έκανε... θραύση και σκόρπισε πανικό, αλλά δεν ήταν αλήθεια...

Recently updated on February 26th, 2023 at 04:41 pm

Ακόμα και στο χώρο του Gaming δεν θα μπορούσε να λείπουν οι αστικοί μύθοι. Και το περιβόητο ηλεκτρονικό παιχνίδι Arcade Game Polybius έχει από πίσω του μία ολόκληρη ιστορία, ίσως και μυθολογία για όσα έγιναν (ή όχι…) την δεκαετία του 1980.

Εκείνη την εποχή τα βιντεοπαιχνίδια είχαν μεγάλη πέραση στην νεολαία. Και εκεί οι μυστικές αρχές θεώρησαν ότι βρήκαν… πάτημα για να ελέγχουν τα μυαλά. Και το επιχείρησαν μέσω ενός πειράματος.

Δημιούργησαν ένα arcade ηλεκτρονικό παιχνίδι ως ψυχολογικό πείραμα, ώστε να βρουν τρόπους με τους οποίους θα μπορούν να ελέγξουν το ανθρώπινο μυαλό και να στρατολογήσουν νέα παιδιά. Κάπως έτσι το 1981 ένα παιχνίδι με το όνομα «Polybius» έκανε την εμφάνισή του σε κάποια μαγαζιά με ηλεκτρονικά παιχνίδια στο Όρεγκον των ΗΠΑ.

Τι ήταν όμως αυτό το παιχνίδι. Είχε αρκετά υποσυνείδητα μηνύματα και ήταν γεμάτο με γρίφους, ενώ έμοιαζε με το κλασικό και πολύ δημοφιλές παιχνίδι, Tempest. Σε αντίθεση με τα άλλα παιχνίδια, η καμπίνα δεν ήταν καθόλου πολύχρωμη και δεν ξεχώριζε εύκολα ανάμεσα στις άλλες. Ήταν μαύρη και μόνο το όνομα Polybius ξεχώριζε στην κορυφή, ενώ στην οθόνη κυριαρχούσαν πολύχρωμα γεωμετρικά σχήματα.

Σύμφωνα με την ιστορία που μεταφέρει το janus.gr, σε αστραπιαίο χρόνο το παιχνίδι προκάλεσε εθισμό και οι νέοι σχημάτιζαν ουρές για να παίξουν, ενώ συχνά προέκυπταν και άγριοι τσακωμοί για το ποιος θα παίξει στη συνέχεια. Οι παίκτες αμέσως μετά εμφάνιζαν συχνά μια σειρά από παρενέργειες, όπως εφιάλτες, επιληπτικές κρίσεις, αμνησία, αϋπνίες και παραισθήσεις.

Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα φαίνεται ότι ορισμένοι είχαν αυτοκτονικές τάσεις μετά το παιχνίδι.

Πολύ συχνά στα καταστήματα έκαναν την εμφάνισή τους κάποιοι άντρες ντυμένοι στα μαύρα και συνέλεγαν στοιχεία από τα μηχανήματα. Ωστόσο, μόλις έναν μήνα μετά την εμφάνισή τους τα μηχανήματα του Polybius εξαφανίστηκαν χωρίς κανένα ίχνος.

Polybius
Polybius

Λέγεται ότι το παιχνίδι ήταν ένα πείραμα του στρατού των ΗΠΑ ώστε να δοκιμάσει την τεχνική και την αντοχή του παίχτη και να στρατολογήσει τους κατάλληλους. Άλλοι λένε πως ήταν ένα τεστ της CIA σαν μέθοδος πλύσης εγκεφάλου.

Τελικά, το Polybius στην πραγματικότητα δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένας ακόμα αστικός μύθος… Παρόλο που συχνά εμφανίζονται άτομα στο διαδίκτυο που περιγράφουν τις τρομακτικές εμπειρίες τους από το εθιστικό παιχνίδι, οι περισσότεροι αμφισβητούν την ύπαρξη του πιο «επικίνδυνου arcade παιχνιδιού που δημιουργήθηκε ποτέ».

Από που πήρε το όνομα του το Polybius

Το όνομα του παιχνιδιού Polybius προέρχεται φυσικά από τον αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο, Πολύβιο. Ο Πολύβιος, γεννημένος γύρω στο 208 π.Χ. στην Μεγαλόπολη της Αρκαδίας είναι γνωστός εκτός από την Ιστορία που έγραψε και για την λατρεία του για την κρυπτογραφία και τα σύνθετα προβλήματα. Είναι άλλωστε και ο δημιουργός του γνωστού «Τετράγωνου του Πολύβιου» με βάση το οποίο μπορούσε κάποιος να γράψει κρυπτογραφημένες επιστολές. Είναι γνωστός επίσης για τον σκεπτικισμό του, ενώ ακόμα και το ίδιο του το όνομα σημαίνει «πολλές ζωές».

Ενώ θεωρητικά το παιχνίδι απείλησε τις ζωές των παιδιών του Όρεγκον το 1981, η πρώτη επίσημη αναφορά σε αυτό-στον κόσμο τουλάχιστον του διαδικτύου- γίνεται στις 6 Φεβρουαρίου 2000.

Τότε, το παιχνίδι εμφανίζεται σε μια λίστα της ιστοσελίδας CoinOp.org, ένα διαδικτυακό «μουσείο» και βάση δεδομένων για παιχνίδια arcade. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα το παιχνίδι έλαβε το copyright το 1981 (ωστόσο τα επίσημα αρχεία δεν επιβεβαιώνουν κάτι τέτοιο), ενώ γίνεται αναφορά σε «περίεργες φήμες» σχετικά με αυτό. Η κατάληξη του παιχνιδιού χαρακτηρίζεται ως «άγνωστη».

Πίσω από αυτήν την ανάρτηση πιθανότατα βρισκόταν ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του CoinOp.org, Κερτ Κόλερ, ο οποίος λίγα χρόνια μετά -τον Σεπτέμβριο του 2003- θα εμφανιστεί στο τεύχος του GamePro (περιοδικό για το gaming) και στη στήλη «Secrets and Lies», όπου αναφέρεται στο Polybius. Ο αρθρογράφος του περιοδικού Νταν Ελέκτρο αναφέρει ότι με τις πληροφορίες που του έδωσε ο Κόλερ δεν μπορεί να καταλήξει σε ένα σίγουρο συμπέρασμα σχετικά με την ύπαρξη ή μη του παιχνιδιού. Έτσι, ο μύθος γύρω από αυτό γιγαντώθηκε, ενώ υπήρξαν και αρκετοί άνθρωποι που υποστήριξαν ότι σχετίζονταν με το Polybius.

Το 2006, ένας άντρας ονόματι Στίβεν Ρόατς, εμφανίστηκε στο διαδίκτυο και ισχυρίστηκε ότι ήταν ένας από τους βασικούς προγραμματιστές του παιχνιδιού και ότι η εταιρία του δημιούργησε ένα παιχνίδι με έντονα γραφικά. Ωστόσο, ένα παιδί υπέστη επιληπτική κρίση καθώς έπαιζε και το παιχνίδι αποσύρθηκε αμέσως. Ο Ρόατς δεν προσέφερε κανένα στοιχείο για να στηρίξει τα όσα ανέφερε, ενώ ο Στιούαρτ Μπράουν στο ντοκιμαντέρ του «POLYBIUS: The Video Game That Doesn’t Exist» υποστηρίζει ότι εντόπισε τον χρήστη που υπέγραφε ως Στίβεν Ρόατς και μπορεί να πει με σιγουριά ότι η ιστορία του ήταν τελείως επινοημένη.

Polybius
Polybius

Όλες οι ιντερνετικές αναφορές στο Polybius που υποστηρίζουν την ύπαρξη του περιλαμβάνουν την ίδια θολή φωτογραφία της καμπίνας. Φυσικά δεν υπάρχει τρόπος να ξέρουμε αν η φωτογραφία είναι αληθινή ή αποτελεί ένα αποτέλεσμα photoshop των πρώτων ετών του προγράμματος μιας και η φωτογραφία είναι ήδη πολύ σπασμένη. Στα αφιερώματα περιλαμβάνεται επίσης και ένα «screenshot» του παιχνιδιού όπου φαίνεται με φωτεινά γράμματα το όνομά του, η χρονολογία κυκλοφορίας και το όνομα της εταιρίας Sinneslöschen.

Το Polybius εμφανίστηκε σε πολλές τηλεοπτικές σειρές, όπως στο επεισόδιο 3 της 18ης σεζόν των «The Simpsons» καθώς και στο 5ο επεισόδιο της σειράς της Marvel «Loki». Παράλληλα, ενέπνευσε και πολλά βιντεοπαιχνίδια.

Το παιχνίδι απέκτησε μια νέα ζωή στον κόσμο του διαδικτύου όπου μια ψεύτικη ιστορία μπορεί να γίνει «αληθινή» και αποτελεί έναν μύθο που ταιριάζει άψογα στο αφήγημα όσων βλέπουν παντού μυστικούς πράκτορες κυβερνήσεων τύπου «Μεγάλου Αδερφού» που θέλουν να μας ελέγξουν.

Η αλήθεια μέσα στον μύθο του Polybius

Την ίδια εποχή που υποτίθεται ότι κυκλοφόρησε το Polybius, υπάρχουν αναφορές στα ΜΜΕ για παιδιά που εμφανίζουν προβλήματα υγείας που συνδέονται με διάφορα παιχνίδια που έχουν παίξει στα «ουφάδικα» συνήθως για πολλές ώρες.

Στην τοπική εφημερίδα του Πόρτλαντ, Eugene Register Newspaper, αναφέρεται η ιστορία του 12χρονου Μπράιαν Μάουρο, ο οποίος εμφάνισε στομαχόπονο, αφού έπαιξε το παιχνίδι Asteroids για… 28 συνεχόμενες ώρες. Όπως αποδείχθηκε ωστόσο για τον στομαχόπονο δεν έφταιγε το παιχνίδι, αλλά το γεγονός ότι ταυτόχρονα έπινε ακατάπαυστα σόδες. Στην ίδια περιοχή και μάλιστα την ίδια μέρα, σε ένα άλλο περιστατικό, ο 14χρονος Μάικλ Λόπεζ υπέστη ημικρανία και έκανε εμετό στο πάρκινγκ του μαγαζιού αφού έπαιζε για πολλές ώρες το δημοφιλές παιχνίδι Tempest, στο οποίο υποτίθεται ότι έμοιαζε και το Polybius και το οποίο μάλιστα κυκλοφόρησε το 1981. Το γεγονός ότι και τα δύο περιστατικά έγιναν στην περιοχή του Όρεγκον και μάλιστα την ίδια ημέρα εξηγούν ίσως το σημείου του μύθου που θέλει το Polybius να εντοπίζεται μόνο στο Όρεγκον.

Polybius
Polybius

Από το 1981 έως το 1984 έχουν καταγραφεί στις ΗΠΑ εννέα περιπτώσεις ανθρώπων που υπέστησαν επιληπτικές κρίσεις που συνδέονταν με βιντεοπαιχνίδια και αφορούσαν σχεδόν όλες παιχνίδια που παίζονταν σε οικιακές κονσόλες. Μόνο μια συνέβη μετά από παιχνίδι καμπίνας και αυτό ήταν το Astro Fighter του 1980.

Η ιστορία του Polybius περιλαμβάνει και «άντρες στα μαύρα», οι οποίοι επίσης δεν είναι τελείως… φανταστικοί. Συχνά, κυβερνητικοί πράκτορες ήλεγχαν τα σκορ και τις καμπίνες από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ενώ ορισμένες φορές έβαζαν και κρυφές κάμερες, καθώς αναζητούσαν πιθανά στοιχεία που θα αποκάλυπταν προσπάθειες για τζόγο ή διάφορες παρανομίες.

Μάλιστα, σε δύο ξεχωριστές περιπτώσεις το 1981 και το 1982, κυβερνητικοί πράκτορες κατέσχεσαν καμπίνες παιχνιδιών καθώς προσπαθούσαν μέσα από τα ονόματα στα σκορ του παιχνιδιού να εντοπίσουν πιθανούς αυτόπτες μάρτυρες των εγκλημάτων που ερευνούσαν. Κάποιες φορές μάλιστα, μυστικοί πράκτορες εμφανίζονταν στα μέρη αυτά, καθώς συχνά εκεί κυκλοφορούσαν διακινητές ναρκωτικών και άλλα άτομα του κοινού ποινικού κώδικα.

Polybius: MK-ULTRA

Πολλοί βλέπουν στον αστικό μύθο του Polybius αναφορές περί μαζικών πειραμάτων από τις μυστικές υπηρεσίες που παραπέμπουν σε ένα πραγματικό τέτοιο πείραμα της CIA με την κωδική ονομασία «MK-ULTRA». Το πείραμα ξεκίνησε το 1953, αλλά περιορίστηκε το 1964 και περαιτέρω το 1967. Επισήμως διακόπηκε το 1973. Στόχος του μυστικού προγράμματος ήταν να αναπτύξει τεχνικές ελέγχου του μυαλού προκειμένου να αποδυναμωθεί το άτομο και να εξαναγκαστεί σε ομολογία μέσω της πλύσης εγκεφάλου και ψυχολογικών βασανιστηρίων. Πολλά πειράματα αφορούσαν ανθρώπους και ζώα, ενώ άλλα περιελάμβαναν πειραματικά και δυνητικά επικίνδυνα φάρμακα. Οι τεχνικές περιελάμβαναν την κρυφή χορήγηση υψηλών δόσεων ψυχοδραστικών φαρμάκων (ειδικά του LSD) και άλλων χημικών, όπως ηλεκτροσόκ, ύπνωση, απομόνωση, λεκτική και σεξουαλική κακοποίηση, καθώς και άλλων μορφών βασανιστηρίων. Μάλιστα, κάποιες δοκιμές έγιναν σε πολίτες ακόμη και χωρίς να το γνωρίζουν.

Η υπόθεση έγινε γνωστή προκαλώντας σάλο και τα αρχεία καταστράφηκαν. Μαρτυρίες συμμετεχόντων ανάγκασαν την αμερικανική κυβέρνηση να αποχαρακτηρίσει όσα έγγραφα δεν είχαν καταστραφεί, επιβεβαιώνοντας έτσι την ύπαρξη του προγράμματος. Σύμφωνα με τα αρχεία σε κανένα σημείο του πειράματος δεν φαίνεται να χρησιμοποιήθηκαν ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Polybius



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση