22:48
20/05/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
22:48
20/05/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Φοιτητές στην Πάτρα έφτιαξαν τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου από σπαγγέτι νο. 10! – Χρειάστηκαν 11 κιλά μακαρόνια για το «βρώσιμο» αντίγραφο (εικόνες)

Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με σπαγγέτι και ταλιατέλες / Φωτογραφία: ΑΠΕ

Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με σπαγγέτι και ταλιατέλες / Φωτογραφία: ΑΠΕ

02.02.2023
17:42
Τελευταία ενημέρωση: 03/02/2023 • 9:39
Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου που δημιούργησαν είναι εκπληκτική

Σπαγγέτι νούμερο 10 και νούμερο 6 και ταλιατέλες χρησιμοποίησαν δύο φοιτητές του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών για να φτιάξουν μία πανομοιότυπη ρέπλικα από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.

Ο Σωτήρης Πεννιάς και ο Γεώργιος Πολίτης, υπό την επίβλεψη του καθηγητή δρ. Σωτήρη Δέμη, οι οποίοι χρειάστηκε να εργαστούν περίπου 270 ώρες για να φτιάξουν αυτή την ιδιαίτερη γέφυρα ζυμαρικών, που κέρδισε τις εντυπώσεις στο πλαίσιο σχετικού διαγωνισμού.

Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό πρακτορείο ο Σωτήρης Πεννιάς, δευτεροετής φοιτητής κατά την κατασκευή της γέφυρας και τριτοετής πλέον, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έχει διαστάσεις 30 εκ. επί 2 μ. επί 40 εκ. και ζυγίζει 25 κιλά.

Πως σχεδιάστηκε η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου

«Η γέφυρα σχεδιάστηκε σε κλίμακα 1:750 (ένα προς 750). Ωστόσο, δεν ήταν εύκολο να κατασκευαστεί σε αυτή την κλίμακα, καθώς το μήκος της θα έφτανε τα τεσσεράμισι μέτρα. Έτσι κρατήσαμε τους πυλώνες σε κλίμακα 1:750 και φτιάξαμε το κατάστρωμα μικρότερο, σε κλίμακα 1:1500.

»Κατασκευάσαμε τη γέφυρα από το ύψος της θάλασσας και πάνω, δηλαδή όχι τα θεμέλιά της, με τις λεπτομέρειες του οδοστρώματος και του καταστρώματος, τα πεζοδρόμια και τις καλωδιώσεις της πραγματικής» σημειώνει.

Οι φοιτητές μέτρησαν την εφελκυστική, θλιπτική και καμπτική αντοχή των δομικών στοιχείων της γέφυράς τους. Η μέτρηση δεν ήταν κάτι εύκολο, ούτε μπορούσε να δώσει ιδιαίτερα ακριβή αποτελέσματα. Κι αυτό γιατί τα ζυμαρικά δεν μπορούσαν να «μπουν» στις κανονικές συσκευές μέτρησης, άρα οι φοιτητές έπρεπε να κατασκευάσουν από την αρχή τρία αναλογικά μηχανήματα από ξύλο.

Οι φοιτητές που δημιούργησαν τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με σπαγγέτι και ταλιατέλες
Οι φοιτητές που δημιούργησαν τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με σπαγγέτι και ταλιατέλες / Φωτογραφία: ΑΠΕ

Κάθε μέτρηση την επανέλαβαν πέντε φορές και το σπαγγέτι νούμερο 10 έδειξε αντοχές που ίσως δεν θα τις περίμενε κάποιος από ένα ωμό μακαρόνι: εφελκυστική αντοχή 8,48 MPa (megapascal), θλιπτική 2,207 MPa και καμπτική 3,371 MPa. Για τη δημιουργία της γέφυρας χρησιμοποίησαν ακόμα, μεταξύ άλλων, έναν μικρό τροχό, τσιμπιδάκι φρυδιών για τη λεπτοδουλειά που απαιτείτο στις καλωδιώσεις, καθώς και γύψο, ελαφρύ ξύλο, χρώματα, ξυλόκολλα και κόλλα στιγμής, αυτοκόλλητες ταινίες, λαμπτήρες LED κ.ά.

Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου
Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου / Φωτογραφία: Eurokinissi

Η διαδρομή τους προς την κατασκευή του μοντέλου, το οποίο από τις 16/12 -οπότε έγινε η παρουσίασή του- εκτίθεται στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών μέσα σε προθήκη, καταγράφεται και σε εγχειρίδιο που ετοίμασαν, στο οποίο υπάρχουν ακόμα η επεξήγηση/ανάλυση όλων των υπολογισμών, πηγών, κατασκευαστικών πληροφοριών και μελετών που χρησιμοποίησαν και δύο συνεντεύξεις: μία του ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών, Μιχαήλ Φαρδή εκ των μηχανικών στο project της πραγματικής γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου και μία της αναπληρώτριας καθηγήτριας του ίδιου ΑΕΙ, Αικατερίνης Παπανικολάου.

11 κιλά σπαγγέτι και ταλιατέλες για τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου

«Όταν δεχτήκαμε την επικοινωνία από τους φοιτητές, για τη χορηγία των μακαρονιών που απαιτούνταν για να δημιουργηθεί η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ανταποκριθήκαμε πρόθυμα και άμεσα» λέει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο Γεώργιος Μούτσιανας, διευθυντής Ελλάδας της βιομηχανίας ζυμαρικών που πρόσφερε τα μακαρόνια.

Ταξίδεψε δε, ο ίδιος τον Δεκέμβριο στην Πάτρα για την παρουσίαση της γέφυρας. Για την κατασκευή της γέφυρας, προσθέτει, απαιτήθηκαν 11 κιλά μακαρονιών και συγκεκριμένα τέσσερα πακέτα σπαγγέτι νούμερο 10, οκτώ συσκευασίες νούμερο 6 και ένα πακέτο ταλιατέλες.

Δηλώνει ενθουσιασμένος με τη δουλειά των φοιτητών, οι οποίοι πέραν του ότι σχεδίασαν και κατασκεύασαν τη γέφυρα και έφτιαξαν τα αναλογικά ξύλινα μηχανήματα που απαιτούνταν για τις μετρήσεις των αντοχών της, εφάρμοσαν μαθηματικά μοντέλα, έκαναν τεκμηρίωση και δημιούργησαν γραφήματα.

Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με σπαγγέτι και ταλιατέλες
Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με σπαγγέτι και ταλιατέλες / Φωτογραφία: ΑΠΕ

Οι γέφυρες ζυμαρικών και οι διαγωνισμοί κατασκευής τους δεν είναι κάτι καινούργιο στις σχολές αρχιτεκτόνων και πολιτικών μηχανικών παγκοσμίως.

H σχετική παράδοση λέγεται ότι άρχισε από το Ηνωμένο Βασίλειο και υιοθετήθηκε εδώ και δεκαετίες από πανεπιστήμια και άλλους φορείς σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική.

Το 1983 ξεκίνησε στο Okanagan College της Βρετανικής Κολομβίας -και «τρέχει» μέχρι σήμερα- σχετικός διαγωνισμός, με τις «spaghetti bridges» που κατά καιρούς κατασκευάστηκαν να παρουσιάζουν αξιοσημείωτες αντοχές.

Στο πλαίσιο αντίστοιχου διαγωνισμού της Αρχιτεκτονικής Σχολής του σλοβενικού Πανεπιστημίου του Μάριμπορ, φοιτητές δημιούργησαν το 2019 γέφυρα από μακαρόνια, ικανή να αντέξει βάρος 105 κιλών, μεγαλύτερο από το δικό της. Στόχος στις περισσότερες περιπτώσεις η κατασκευή μας γέφυρας από σπαγγέτι με καθορισμένες διαστάσεις, που αντέχει.

Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έκλεισε τα 18

Τον περασμένο Αύγουστο συμπληρώθηκαν 18 χρόνια από τα εγκαίνια ενός τεράστιου έργου της Ελλάδας, που αφορά στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, παγκόσμιο σημείο αναφοράς, καθώς είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων.

Λίγες μέρες πριν η Αθήνα υποδεχτεί και επίσημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες στη γενέτειρά τους, στις 7 Αυγούστου του 2004, δίνεται στην κυκλοφορία η γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, ένα μεγαλόπνοο έργο, όραμα του Χαριλάου Τρικούπη ήδη από τον 19ο αιώνα.

Το σπουδαίο αυτό έργο τέθηκε αμέσως σε λειτουργία το 2004 και συνδέει έκτοτε την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα και προς τα πάνω, ευρύτερα με το υπόλοιπο της Ευρώπης.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση