Quantcast
23:47
19/04/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
23:47
19/04/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

10 + 1 τραγούδια που έγιναν σλόγκαν: Από το «Τσάι με λεμόνι», στο «Μωρό μου καλησπέρα» και το «Συγγνώμη κύριε ποιος είστε;»

Ρετρό μικρόφωνο για τραγούδια / Φωτογραφία: Unsplash

Ρετρό μικρόφωνο για τραγούδια / Φωτογραφία: Unsplash

05.06.2022
16:04
Τελευταία ενημέρωση: 06/06/2022 • 9:01
Μερικά τραγούδια έμειναν στην ιστορία για μια ατάκα

Μερικά τραγούδια μένουν στη μνήμη του κόσμου για τη μουσική τους, άλλα για το ρεφρέν ενώ κάποια για μια και μόνο ατάκα που αποτυπώνεται στο μυαλό όλων και ενίοτε χρησιμοποιείται στην καθημερινότητά μας.

Με έναν μαγικό τρόπο, η ευγενική φωνή του Δάκη, η οποία σίγησε στις 29 Μαΐου, έπειτα από μάχη του καλλιτέχνη με τον καρκίνο, είχε χαρίσει πολλά από τα τελευταία είδη τραγουδιών.

Ο Δάκης
Ο Δάκης / Φωτογραφία: ΕΡΤ

Για αρχή, ποιος μπορεί να βγάλει από το μυαλό του το κομμάτι «Τόσα καλοκαίρια» που ακούστηκε στην πολύχρωμη ταινία Γοργόνες και Μάγκες το 1968.

Πρόκειται άλλωστε και για το πρώτο τραγούδι που απέκτησε το δικό του, κανονικό βίντεο κλιπ με πρωταγωνιστές τη Μαίρη Χρονοπούλου και τον Λάκη Κομνηνό στους ανεμόμυλους της Ύδρας.

Μαίρη Χρονοπούλου στο κλιπ για το τραγούδι Τόσα Καλοκαίρια
Τόσα Καλοκαίρια /Φωτογραφία: Φίνος Φιλμ

Τα τραγούδια του Δάκη που έγιναν σλόγκαν

Στην πραγματικότητα όμως, τα τραγούδια που έγιναν σλόγκαν από τη φωνή του Δάκη ήρθαν στην πιο όψιμη καλλιτεχνικά εποχή του. Έχοντας στο μυαλό μας το αξεπέραστο «Τσάι με λεμόνι στο μπαλκόνι» και την «Θωρακισμένη Μερσεντές» ξεδιπλώνουμε το κουβάρι με τραγούδια-ύμνους που μια τους φράση έχει γίνει slogan και τα καθιστά διαχρονικά.

Με το φαινόμενο «στίχος» που έγινε σλόγκαν και τα 20 δημοφιλέστερα τραγούδια σε αυτή την κατηγορία ασχολήθηκε άλλωστε πολύ πρόσφατα η μουσική εκπομπή του Alpha, Chart Show, με παρουσιάστρια τη Δέσποινα Βανδή.

Τα δυο τραγούδια του Αντύπα

Ο Αντύπας έχει δώσει μερικές από τις μεγαλύτερες λαϊκές επιτυχίες, αλλά στα μάτια των περισσότερων αυτή που ξεχωρίζει είναι το «Μωρό μου καλησπέρα, σε σκεφτόμουν όλη μέρα».

Ο ίδιος, σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει παλιότερα είχε αποκαλύψει πως: «Το “Μωρό μου καλησπέρα” βγήκε από μία θαυμάστρια που με έπαιρνε καθημερινά τηλέφωνο και έλεγε “Μωρό μου, καλησπέρα είναι δίπλα αυτή; Σ΄αγαπώ, μου λείπεις”».

Όσο για την πρόζα στο κομμάτι ευθύνεται ένας δίσκος του Δημήτρη Πουλικάκου που έπεσε πριν γράψει το τραγούδι στα χέρια του.

Στα τραγούδια του Αντύπα πρέπει να προστεθεί και το «Άραγε» που επίσης είναι διαχρονική επιτυχία του και δημιουργήθηκε από μία μελωδία των Gipsy Kings. «Είχαμε ανοίξει το ραδιόφωνο και ακούσαμε μία μελωδία από μία μελωδία των Gipsy Kings» παραδέχτηκε αργότερα ο τραγουδιστής.

Το τραγούδι των πληγωμένων

Ένα τραγούδι σήμα-κατατεθέν για τους πληγωμένους από έρωτα είναι αναμφίβολα το «Στην υγειά της αχάριστης» από τον Αλέκο Ζαζόπουλο. Είναι σίγουρα ένα από τα τραγούδια που θα το ακούσεις σε μια συζήτηση, στην παρέα ή ακόμη και για πλάκα.

Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχουν πονέσει και κλάψει από μια ερωτική απογοήτευση σίγουρα έχουν σιγοτραγουδήσει το «Στην υγειά της αχάριστης, που δεν άξιζε τόσο και μπορούσα για χάρη της την ζωή μου να δώσω».

Η αθλητική νότα του Λουκιανού

Ένας ακόμη δημιουργός-μηχανάκι για τέτοια τραγούδια ήταν ο Λουκιανός Κηλαηδόης. «Το ματς» αποτελεί, ίσως, το κλασικότερο ποδοσφαιρικό τραγούδι στην Ελλάδα.

Λογικά δεν υπάρχει Έλληνας φίλαθλος που να μην το γνωρίζει. Περιγράφει την ατμόσφαιρα ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, αλλά σε μια πιο «ρομαντική» εποχή. Περιγράφει δηλαδή το ποδόσφαιρο ως γιορτή, με κασκόλ και σημαίες, ενώ οι δρόμοι έχουν αδειάσει και όλοι είναι στο γήπεδο.

Αλλά και όσοι παρακολουθούν το ματς από την τηλεόραση, ακούνε την περιγραφή ενός εκ των σπουδαιότερων Ελλήνων αθλητικών δημοσιογράφων, του Γιάννη Διακογιάννη.

Από τη φωνή και τη μαεστρία του όμως έχει ξεπηδήσει και το «Κάπου την έχουμε πατήσει», που περιέγραφε με έναν ειρωνικό και χιουμοριστικό τρόπο την βαρετή καθημερινότητα και ήταν παράλληλα από τα τραγούδια που μας μάθαιναν και λίγη προπαίδεια. «Αν κοιμηθώ νωρίς θα σηκωθώ νωρίς θα ξεκινήσω νωρίς και θα παρκάρω νωρίς» έλεγε ο Λουκιανός Κηλαδόνης.

Ο Πανταζής και ο Ανδρέας Παπανδρέου

Ένα ακόμα τραγούδι που έχει γράψει ιδιαίτερη ιστορία είναι το «Από ‘δω η γυναίκα μου» του Λευτέρη Πανταζή.

Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος σε τηλεοπτική του συνέντευξη, όταν βγήκε αυτό το τραγούδι «όλα τα θέατρα το είχαν σαν σκετς. Ο Μουστάκας, ο Χάρρυ Κλυνν, ο Ψάλτης, ο Γιώργος Κωνσταντίνου… Γινόταν χαμός!

Ο Λευτέρης Πανταζής βέβαια, που έχει τραγουδήσει δεκάδες τραγούδια σλόγκαν – «Μείνε μαζί μου έγκυος, είμαι πολύ φερέγγυος»,  «Τό πε, το πε, ο Παπαγάλος» και άλλα πολά, εκμυστηρεύτηκε πρόσφατα πως το τραγούδι για τη διπλή ζωή ενός άνδρα είχε κυκλοφορήσει την εποχή που πρωθυπουργός της χώρας ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου και αφού είχε συστήσει στους Έλληνες τη Μιμή, με εκείνο το αμίμητο νεύμα στο αεροπλάνο.

«Λέει παιδιά και εγώ το έχω πάθει, από εδώ η Μιμή και από εδώ η Μαργαρίτα. Έτσι είχαν γράψει οι εφημερίδες. Είχε πάντως αγάπη μεγάλη» θυμάται σήμερα ο τραγουδιστής για την επιρροή του τραγουδιού ακόμη και στον ένοικο τότε του Μαξίμου.

Μη μιλάς, μη γελάς κινδυνεύει η Ελλάς

Η αλήθεια είναι πως το κομμάτι εξ ακοής και μόνο μοιάζει με αντάρτικο, με εθνικό παροξυσμό. Από την άλλη, ο στίχος που ακολουθούσε που έλεγε για βομβιστές, ερχόταν να μπαλαντζάρει την ζυγαριά στον άξονα εθνικισμός-αναρχία!!

Ωστόσο, ο Γιώργος Νταλάρας είχε πει προ πολλού «απεταξάμην» στο πολιτικό τραγούδι και με αυτόν τον στίχο έβαζε υποψηφιότητα μεταξύ των ερμηνευτών που με τα τραγούδια τους έγραψαν και πάλι την αργκό της χώρας.

Εγώ δεν πάω μέγαρο (θα μείνω με τον παίδαρο)

Αυτό το ντροπαλό κοριτσάκι με το μαλλί λάχανο, που η φωνή της έσπαζε τζάμια, ακόμη κι όταν καθόταν ήσυχη, ήσυχη στο πάλκο, σκιαγράφησε τον ορισμό της ώριμης ελκυστικής γυναίκας, τόσο με την εμφάνισή της στην όψιμη περίοδο της καριέρας της, όσο όμως και με τα τραγούδια της.

Το «Εγώ δεν πάω μέγαρο, θα μείνω με τον παίδαρο» ήταν παράλληλα και ένα παιχνίδι της λαϊκής τάξης, μια σπόντα κατά της άνοστης, νερόβραστης διασκέδασης που φαντάζονται οι πιο λαϊκοί άνθρωποι αυτής της χώρας πως επιλέγουν τα ανώτερα οικονομικά στρώματα. Πώς έλεγε κάποτε ο Μανώλης Χιώτης όλοι το ίδιο είμαστε, λαός και κολωνάκι; Έ, ακριβώς το αντίθετο!

Συγγνώμη κύριε ποιος είστε;

Αν θέλουμε να μιλήσουμε για τραγούδια του νταλκά, του χωρισμού, της καψούρας η Κατερίνα Στανίση θα αποτελούσε σίγουρα ένα κεφάλαιο από μόνη της. Η βαριά φωνή της δεν επιτρέπει χαρές και πανηγύρια… με το Κατερινάκι, αν δεν είναι σε διαφήμιση εν όψει Πάσχα, θα κλάψεις και θα χτυπηθείς.

Το άσμα, ερωτηματολόγιο καλής διαγωγής, ήταν και είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σλόγκαν της ελληνικής κοινωνίας. Αυτό το «παρακαλώ;», «δεν σας κατάλαβα;», το «ποιος είσαι εσύ που ήρθες εδώ με μας να σπάσεις πλάκα» (όχι αυτό είναι από άλλο ανέκδοτο) άφησε εποχή.

Φήμες λένε πως η τραγουδίστρια με το «συγγνώμη κύριε, ποιος είστε;» έστελνε μήνυμα σε γνωστό και μη εξαιρετέο άνδρα του ποδοσφαίρου, που τότε μεσουρανούσε στο ελληνικό πρωτάθλημα!

Πόσο μαλάκας είσαι;

Η αλήθεια είναι πως η λέξη μαλάκας είναι η πιο διάσημη, πολυφορεμένη, πιο διαδεδομένη στο εξωτερικό λέξη της τελευταίας 30ετίες. Από την άλλη, ο Νίκος Βουρλιώτης και οι Going Through ήρθαν και την έδεσαν με το «μαζί μου ασχολείσαι» και έφτιαξαν ένα σλόγκαν που, για να είμαστε ειλικρινείς, καλό είναι να μην σου τύχει… Ούτε να το πεις, ούτε – ακόμη περισσότερο – να το ακούσεις!


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση