Το Κονκόρντ (Concorde) ήταν ένα γαλλοβρετανικό υπερηχητικό επιβατηγό αεροσκάφος που εκτελούσε πτήσεις μέχρι το 2003.
Ήταν το ένα από τους δύο τύπους υπερηχητικών επιβατηγών αεροπλάνων που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα, αλλά και το μόνο που εντάχθηκε σε δρομολογημένες πτήσεις.
Το Concorde αποτέλεσε για μισό αιώνα το καύχημα της αγγλικής-γαλλικής αεροναυπηγικής συνεργασίας, πετούσε με ταχύτητα Μαχ 2,02 (= 2,02 φορές την ταχύτητα του ήχου) σε μέγιστο ύψος 60.000 πόδια (18,3 χιλιόμετρα).
Το αγγλικής και γαλλικής κατασκευής Κογκόρντ αντιπροσώπευε ένα τεχνολογικό επίτευγμα ως το πρώτο υπερηχητικό επιβατικό αεροπλάνο. Στην πρώτη του παρουσίαση στο κοινό, τροχοδρόμησε στο αεροδρόμιο της Τουλούζ στις 11 Δεκεμβρίου του 1967.
Η συνεργασία των Βρετανών και των Γάλλων έφτασε στο πιο ψηλό της σημείο, όσο και αν ως την τελευταία στιγμή μαινόταν η διαμάχη για το κατά πόσο το Κογκόρντ (στα γαλλικά Concorde, στα αγγλικά Concord) γράφεται με ή χωρίς τελικό «e».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Concorde Flight Experience (@concorde_flight_experience)
Ικανό να αναπτύξει ταχύτητα υπερδιπλάσια εκείνης του ήχου, το Concorde πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση με το γαλλικό πρωτότυπο στις 2 Μαρτίου του 1969 από την Τουλούζη της Γαλλίας, ενώ 37 ημέρες αργότερα, μια μέρα σαν σήμερα στις 9 Απριλίου απογειώθηκε και το πρώτο αγγλικό πρωτότυπο από το Φίλτον της Αγγλίας.
Άρχισε να πετά ως επιβατικό αεροσκάφος στις 21 Ιανουαρίου 1976 και από τότε έχει μεταφέρει 2,5 εκατομμύρια επιβάτες.
Κατασκευάστηκαν συνολικά 20 αεροσκάφη, 2 πρωτότυπα, 2 προ-παραγωγής, 16 παραγωγής, από τα οποία δύο δεν μπήκαν σε εμπορικές πτήσεις. Μόλις δύο από αυτά τα αεροσκάφη, έχουν διατηρηθεί.
Στις 25 Ιουλίου 2000 το Concorde της πτήσης Air France 4590 συνετρίβη στη Γαλλία μετά την απογείωσή του και είναι η μόνη απώλεια αεροσκάφους Κονκόρντ.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Concorde Flight Experience (@concorde_flight_experience)
Η λεπτή σιλουέτα του αεροσκάφους πρόδιδε την υπερηχητική του ταχύτητα, αλλά αποκάλυπτε και το μοιραίο μειονέκτημά του. Πραγματικός θρίαμβος της αεροναυπηγικής, το Κονκόρντ έδειχνε προορισμένο για μεγάλες επιτυχίες, αλλά δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στην ταχύτητα, οι σχεδιαστές του το καταδίκασαν: ο μικρός αριθμός επιβατών που μπορούσε να μεταφέρει, σε συνδυασμό με την περιορισμένη εμβέλειά του, το κολοσσιαίο κόστος του και την μεγάλη ηχορύπανση που προκαλούσε, το οδήγησαν τελικά στο περιθώριο, βοηθούντος και του πολέμου που του έκαναν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη ✈ Avgeeks Global ✈ | 🎯20K🎯 (@aviationgap)
Η κρίση που περνούσε η πολιτική αεροπορία μετά την τρομοκρατική επίθεση στους δίδυμους πύργους την 11η Σεπτεμβρίου 2001, η συντριβή του Concorde της πτήσης 4590 και το συνεχώς αυξανόμενο κόστος συντήρησης του γερασμένου Κονκόρντ οδήγησαν στην απόσυρσή του, όπως γράφει το Wikipedia.
Το τελευταίο Concorde της Air France απογειώθηκε στις 30 Μαΐου 2003, ενώ η British Airways έκανε την τελευταία πτήση με τον τύπο αυτό στις 24 Οκτωβρίου 2003.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Rúben Melo (@thetourist_81)
Η «μαύρη» μέρα για τα Concorde
Στις 25 Ιουλίου 2000 το Concorde, συνετρίβη φλεγόμενο στο Παρίσι, σκοτώνοντας 113 ανθρώπους. Αυτό ήταν το μοναδικό δυστύχημα στην ιστορία του, που ήταν όμως το καθοριστικό.
Ήταν η πτήση «4590» της Air France, που θα πετούσε από το αεροδρόμιο «Σαρλ ντε Γκολ» προς το «JFK» της Νέας Υόρκης συνετρίβη κατά την απογείωση της, σκοτώνοντας και τους 100 επιβάτες μαζί με εννέα μέλη του πληρώματος, καθώς και τέσσερα άτομα που βρίσκονταν στο έδαφος.
Το «καμάρι» του γαλλικού αερομεταφορέα έπεσε πάνω σε ξενοδοχείο. Οι περισσότεροι επιβάτες του ήταν ηλικιωμένοι Γερμανοί τουρίστες που επρόκειτο να συμμετάσχουν σε πολυτελή κρουαζιέρα, η οποία θα ξεκίναγε από τη Νέα Υόρκη με προορισμό την Καραϊβική.
Σύμφωνα με το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, το δυστύχημα προκλήθηκε εξαιτίας μεταλλικού ελάσματος που αποκολλήθηκε από ένα αεροπλάνο DC-10 της Continental, το οποίο απογειώθηκε λίγο πριν από το υπερηχητικό αεροσκάφος της Air France από τον ίδιο διάδρομο απογείωσης.
Το Cοncorde χτύπησε το έλασμα από τιτάνιο, που είχε μήκος 43 εκατοστά, με αποτέλεσμα να κατακερματιστεί ένα ελαστικό των τροχών. Τμήμα σκληρού ελαστικού τρύπησε τη δεξαμενή καυσίμων με αποτέλεσμα να διαρρεύσει κηροζίνη, η οποία άρπαξε φωτιά προκαλώντας την έκρηξη.
Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων δόθηκε στη δημοσιότητα το Δεκέμβριο του 2004.
Το 2008, ο Γάλλος εισαγγελέας απήγγειλε κατηγορίες για ανθρωποκτονία εναντίον της Continental Airlines, η οποία αρνείται ότι φέρει ευθύνη για το τραγικό περιστατικό.
Έρχονται τα νέα… Concorde
Tο πρωτότυπο υπερηχητικό αεροσκάφος X-59, το οποίο φιλοδοξεί να αντικαταστήσει το θρυλικό Concorde.
Οι πρώτες πτητικές δοκιμές έχουν πραγματοποιηθεί, με το αεροσκάφος να εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο για εμπορική εκμετάλλευση στα τέλη του 2023. Εφόσον εξασφαλίσει άδεια, ο «γιος του Concorde» θα μπορεί να ταξιδεύει από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη σε μόλις τρεις ώρες και χωρίς να εκπέμπει την ενοχλητική ηχητική έκρηξη της διάσπασης του φράγματος του ήχου, όπως ο προκάτοχός του.
Ο κινητήρας του Χ-59 είναι τοποθετημένος στο άνω τμήμα της ατράκτου, συμβάλλοντας στον περιορισμό του θορύβου, ενώ το μακρύ ρύγχος είναι ειδικά σχεδιασμένο προκειμένου να ελαχιστοποιεί το ηχητικό κύμα, όπως αναφέρει η «Καθημερινή».