14:48
19/05/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
14:48
19/05/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

ΣΕΛΠΕ: 3 στους 4 καταναλωτές κάνουν τα ψώνια τους με γνώμονα τις χαμηλές τιμές – Ανησυχούν για το εισόδημά τους (γραφήματα)

Γυναίκα κοιτάζει τις βιτρίνες σε κατάστημα στην Ερμού / Φωτογραφία: Eurokinissi

Γυναίκα κοιτάζει τις βιτρίνες σε κατάστημα στην Ερμού / Φωτογραφία: Eurokinissi

05.07.2022
21:54
Τελευταία ενημέρωση: 06/07/2022 • 9:07
Η ακρίβεια άλλαξε τις συνήθειες στους καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα

Τρεις στους 4 καταναλωτές κάνουν τα ψώνια τους με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη, 7 στους 10 ανησυχούν για τις αυξήσεις των τιμών, ενώ 1 στους δύο δεν θα πάει διακοπές φέτος, σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).

Τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο και την μεγάλη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα καταδεικνύει η έρευνα του ΣΕΛΠΕ. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 19-21 Ιουνίου 2022 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 900 καταναλωτών.

Κριτήριο οι τιμές

Αναφορικά με πως επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 46% πέρυσι την ίδια εποχή σε 74% των 2022 με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια να καταγράφουν μείωση.

Πώς επιλέγουν προϊόντα οι καταναλωτές
Πώς επιλέγουν προϊόντα οι καταναλωτές / Πηγή: ΣΕΛΠΕ

Σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΛΠΕ, αυτό το αποτέλεσμα δείχνει αφενός τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και αφετέρου ότι η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, όσον αφορά το διαθέσιμο εισόδημα, η εκτίμηση των καταναλωτών είναι ότι οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας μειώνουν μεσοσταθμικά το διαθέσιμο εισόδημα τους κατά 17%, με 2 στους 3 καταναλωτές (66%) να δηλώνουν ότι το διαθέσιμο εισόδημα τους μειώνεται πάνω από 20%.

7 στους 10 ανησυχούν για αύξηση του κόστους ενέργειας

Η επίδραση του κόστους της ενέργειας στα εισοδήματα των καταναλωτών
Η επίδραση του κόστους της ενέργειας στα εισοδήματα των καταναλωτών / Πηγή: ΣΕΛΠΕ

Οι ανατιμήσεις-αυξήσεις τιμών αποτελούν (σε ποσοστό 73%) την κύρια ανησυχία των καταναλωτών σήμερα. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά που καταγράφονται στη Δυτική Ευρώπη. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφεται σχετικά εξίσου υψηλό ποσοστό 60%.

Η δεύτερη κύρια ανησυχία των καταναλωτών είναι οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις με ποσοστό 11% και ακολουθεί η ανεργία με 7%. Ο πόλεμος στην Ουκρανία που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη ανησυχία στη Δυτική Ευρώπη με ποσοστά που κυμαίνονται από 15% έως 34%, στην Ελλάδα έχει μόλις 2%. Σημειώνεται ότι κατά βάση η κύρια πηγή των ανατιμήσεων σήμερα οφείλεται στην εισβολή στην Ουκρανία και την Ενεργειακή κρίση, επομένως στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης καταγράφεται εντονότερα η αιτία, ενώ στην Ελλάδα το αποτέλεσμα.

Γιατί ανησυχούν περισσότερο οι καταναλωτές
Γιατί ανησυχούν περισσότερο οι καταναλωτές / Πηγή: ΣΕΛΠΕ

1 στους δύο Έλληνες δεν θα κάνει διακοπές φέτος

Τέλος, καταγράφονται οι εκτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με τις διακοπές του καλοκαιριού. Όπως φαίνεται και στο παρακάτω γράφημα, η πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 48%, δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος το καλοκαίρι. Το 22% δηλώνει ότι θα κάνει, αλλά πιο περιορισμένα και μόλις 13% ότι θα κάνει όπως κάθε χρόνο.

1 στους 2 Έλληνες δεν θα κάνει διακοπές φέτος
1 στους 2 Έλληνες δεν θα κάνει διακοπές φέτος / Πηγή: ΣΕΛΠΕ

Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για διακοπές το 2022, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 17%, με την πλειοψηφία 35% να δηλώνει ότι θα μειώσει τη δαπάνη της πάνω από 35%.

6 στους 10 δεν θα πάνε διακοπές λόγω του μειωμένου εισοδήματος
6 στους 10 δεν θα πάνε διακοπές λόγω του μειωμένου εισοδήματος / Πηγή: ΣΕΛΠΕ

Σε σχέση με τους παράγοντες που επηρεάζουν τις φετινές διακοπές, συνολικά το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο, για το 63% η μείωση εισοδήματος λόγω ανατιμήσεων των προϊόντων και για το 50% η μείωση εισοδήματος λόγω του κόστους ενέργειας. Το αυξημένο κόστος μεταφορικών με 52% αποτελεί επίσης έναν πολύ σημαντικό παράγονται και για το 23% το κόστος διαμονής. Η ανησυχία λόγω της πανδημίας COVID-19 ή λόγω των ελληνοτουρκικών σχέσεων, δεν φαίνεται να παίζει ρόλο.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση