07:12
21/05/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
07:12
21/05/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Κάθε πότε θα ανανεώνεται η λίστα των προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» – Πώς θα λειτουργεί και ποιους αφορά

Λεπτομέρειες για τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού» / Φωτογραφία: EUROKINISSI

Λεπτομέρειες για τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού» / Φωτογραφία: EUROKINISSI

15.10.2022
21:15
Τελευταία ενημέρωση: 16/10/2022 • 14:33
Λεπτομέρειες σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριού»

Την ισχυρή πεποίθηση ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» θα διασφαλίσει σταθερότητα και φθηνότερες τιμές στα 50 προϊόντα που είναι απολύτως απαραίτητα για τη διαβίωση του μέσου νοικοκυριού, εκφράζουν με δηλώσεις τους ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης.

Επιπλέον, υπογραμμίζουν ότι συνεχίζονται οι εντατικοί έλεγχοι σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης για αισχροκέρδεια ανεξαρτήτως του καλαθιού του νοικοκυριού ενώ σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή του μέτρου, τονίζουν ότι σούπερ μάρκετ και βιομηχανία θα πρέπει να έχουν διασφαλίσει τις απαιτούμενες ποσότητες για να ανταποκριθούν στη ζήτηση.

«Αφιερώνουμε τώρα ως κυβέρνηση όλες μας τις δυνάμεις σ’ αυτή τη μάχη -παράλληλα και επιπρόσθετα των γενικότερων πρωτοβουλιών που αναπτύσσουμε ώστε να επιτύχουμε τις καλύτερες δυνατές τιμές για τον Έλληνα καταναλωτή-, προκειμένου οι πιο ευάλωτοι οικονομικά συμπολίτες μας να μπορούν να εξασφαλίζουν τα 50 βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό σε ανεκτές τιμές, κάτω του πληθωρισμού, ώστε να περάσουμε όλοι μαζί κι αυτόν τον κάβο» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ‘Αδωνις Γεωργιάδης.

Γεωργιάδης και Παπαθανάσης για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, «τις επόμενες ημέρες, εντός του Οκτωβρίου, κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα διαμορφώσει σε συνεργασία με την βιομηχανία και θα παρουσιάσει το “καλάθι του νοικοκυριού”, ένα καλάθι με 50 προϊόντα που είναι απολύτως απαραίτητα για τη διαβίωση του μέσου νοικοκυριού. Το “καλάθι του νοικοκυριού” θα δηλωθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, θα αναρτηθεί στην εφαρμογή e-katanalotis ώστε να το γνωρίζουν όλοι οι καταναλωτές και προφανώς τα ίδια τα σούπερ μάρκετ θα κάνουν και τις δικές τους προωθητικές ενέργειες.

Τα συγκεκριμένα προϊόντα θα παραμένουν στο «καλάθι» για διάστημα 7 ή 15 ημερών – το μελετούμε – και καθ’ όλο αυτό το διάστημα σούπερ μάρκετ και βιομηχανία θα πρέπει να έχουν διασφαλίσει τις απαιτούμενες ποσότητες για να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Ως βάση για την διαμόρφωση των τιμών στο “καλάθι” λαμβάνονται οι τιμές της 5ης Οκτωβρίου, ημέρας κατά την οποία είχαμε ως Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων τη συνάντησή μας με τους εκπροσώπους του λιανεμπορίου και των σούπερ μάρκετ. ‘Αρα, δεν μπορεί να αυξήσει κάποιος τις τιμές των προϊόντων τώρα για να διαμορφώσει το “καλάθι”. Θα ισχύει η τιμή εκείνης της ημέρας».

Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση, «το “καλάθι του νοικοκυριού” περιέχει βασικά αγαθά που επηρεάστηκαν από την ενεργειακή κρίση, από τις πρωτόγνωρες για τις τελευταίες δεκαετίες, πληθωριστικές πιέσεις που προκαλούν οι αυξήσεις στις τιμές των αερίων και των υγρών καυσίμων.

Κυριότερος πληθωριστικός παράγοντας είναι το κόστος της ενέργειας, που αυξήθηκε τον Σεπτέμβριο στην Ευρωζώνη κατά σχεδόν 41% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, με αποτέλεσμα οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στις 19 χώρες που χρησιμοποιούν το κοινό νόμισμα να πλησιάσουν -σύμφωνα με την Eurostat- το 13%. Στη χώρα μας -σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο ήταν 12%».

Προβληματισμός σε αγορά, επιχειρήσεις και φορείς

Με επιφυλακτικότητα αλλά και συναινετική διάθεση υποδέχθηκαν επιχειρήσεις και παραγωγικοί φορείς την πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να «τιθασεύσει» τον πληθωρισμό με τη διαμόρφωση ενός «καλαθιού του νοικοκυριού» αποτελούμενο από 31 κατηγορίες 50 διαφορετικών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, στα οποία θα γίνονται μικρές ανατιμήσεις.

Οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ με ετήσιες πωλήσεις άνω των 70 εκατ. ευρώ, εν μέσω προβληματισμού για τη συμβατότητα του νέου μέτρου με τον νόμο περί ανταγωνισμού, δεσμεύτηκαν να παρουσιάσουν τις δικές τους προτάσεις προκειμένου να φτιαχτεί το καλάθι προϊόντων μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Από την πλευρά τους, οι βιομηχανίες Τροφίμων διαβεβαίωσαν τον αρμόδιο υπουργό, ότι «στηρίζουν την πρωτοβουλία για τη δημιουργία του καλαθιού. Στέκονται για μία ακόμη φορά στο πλευρό των καταναλωτών και καταβάλλουν κάθε προσπάθεια προκειμένου να τους προσφέρουν αδιάκοπη πρόσβαση σε προσιτά και υψηλής ποιότητας προϊόντα διατροφής».

Δεν παρέλειψαν ωστόσο να επισημάνουν, μέσω του θεσμικού τους φορέα ΣΕΒΤ, ότι οι εξελίξεις στην εγχώρια και την παγκόσμια αγορά ολόκληρο τον τελευταίο χρόνο (θέμα επάρκειας, κόστους πρώτων υλών & ενέργειας), που έχουν προκύψει από τις αλλεπάλληλες δυσμενείς συγκυρίες, έχουν καταλυτικό αντίκτυπο στη δραστηριότητα, στα οικονομικά αποτελέσματα και στη βιωσιμότητα του κλάδου τροφίμων και ποτών και προκαλούν έντονο προβληματισμό.

Το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) χαρακτήρισε την πρωτοβουλία του υπουργείου «επικοινωνιακό τέχνασμα, χωρίς ουσία, αφού ήδη οι τιμές των προϊόντων είναι πολύ υψηλές». Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, «αντί το υπουργείο να πάρει θέση για την ουσιαστική μείωση των τιμών μέσω του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων εφευρίσκει τρόπους για δήθεν συμφωνίες συγκράτηση των τιμών».

Καλάθι για τη διαχείριση της ακρίβειας

«Το καλάθι θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να βοηθήσει στη διαχείριση της ακρίβειας, αλλά προφανώς δεν αποτελεί πανάκεια» αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, διευθυντής μεταπτυχιακών σπουδών. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αποτελεσματικότητα αυτού του εγχειρήματος δεν μπορεί να είναι γνωστή εκ των προτέρων. «Θα ήταν σκόπιμο να περιμένουμε την εφαρμογή της στην πράξη και τότε να την αξιολογήσουμε» τονίζει χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, σημειώνει ότι μία πρωτοβουλία που αναδεικνύει το ζήτημα των ανατιμήσεων και καλεί τους παράγοντες της αγοράς να συγκρατήσουν τις τιμές σε ένα βασικό καλάθι αγαθών μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη για τους καταναλωτές. Επιπλέον, η δημοσίευση και η δυνατότητα εύκολης σύγκρισης των τιμών μπορεί να προάγει την ενημέρωση των καταναλωτών και τον ανταγωνισμό.

Για παράδειγμα, η συγκράτηση των τιμών σε δεκάδες κωδικούς μπορεί να δημιουργήσει ανταγωνιστικές πιέσεις για περιορισμό των ανατιμήσεων και σε άλλα προϊόντα, κυρίως σε στενά υποκατάστατα, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα. Επίσης, η ενεργή σύγκριση του καλαθιού μεταξύ των εμπορικών αλυσίδων μπορεί να ενισχύσει τον ανταγωνισμό τιμών.

Η γενικότερη ιδέα να υπάρχει κάποιο πλαίσιο προστασίας του καταναλωτή σχετικά με το κόστος βασικών αγαθών είναι κοινωνικά σωστή, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, ειδικά σε περιόδους πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης. Η διαμόρφωση ενός πιο προσιτού καλαθιού με αρκετά βασικά προϊόντα ενδιαφέρει σίγουρα τις πιο ευάλωτες οικογένειες και όσους σήμερα δυσκολεύονται να αγοράσουν τα στοιχειώδη αγαθά για την καθημερινότητα. Η εξειδίκευση και η εφαρμογή του μέτρου αυτού είναι ένα ζήτημα που θα αξιολογηθεί τις επόμενες εβδομάδες, ανάλογα με τα αποτελέσματα που θα αποφέρει.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση