Νέα δυστυχήματα, σημαντικές καθυστερήσεις δρομολογίων, φωτιά σε βαγόνια, σπασμένες ράγες και υποστελέχωση είναι το εκρηκτικό μείγμα της πολυδιαφημισμένης επανεκκίνησης στα τρένα, μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
«Είναι εύκολο να σταματήσεις ένα σιδηροδρομικό δίκτυο και είναι δύσκολο να το ξανά ξεκινήσεις σε πλήρη ανάταξη», είπε ο διευθύνων σύμβουλος ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, σύμφωνα με ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού MEGA.
Στην αρτηρία Αθήνα – Θεσσαλονίκη πραγματοποιούνται πλέον τρία ζεύγη δρομολογίων. Εκεί όμως παραμένει το πρόβλημα της ραδιοεπικοινωνίας στις σήραγγες Τεμπών-Πλαταμώνα. «Εκεί χρησιμοποιούμε το GSMR. Yπάρχει η ραδιοεπικοινωνία του GSMR σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης», αναφέρουν από τον ΟΣΕ.
Ωστόσο, οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να εκφράζουν την ανησυχία τους για τον τρόπο με τον οποίο εκτελούνται τα δρομολόγια, παρά τα σόου της κυβέρνησης, με στελέχη τους σε ρόλο επιβατών στα τρένα.
Φως στις σκοτεινές σήραγγες για τη γραμμή Αθήνα – Κιάτο
Την ίδια ώρα, όπως μεταδίδει το ίδιο ρεπορτάζ του MEGA, ολοκληρώνονται οι εργασίες στις σήραγγες Αθήνας Κιάτου που παρέμεναν επί μία δεκαετία στο απόλυτο σκοτάδι, ολοκληρώνονται και τα επόμενα 24ωρα αναμένεται να επαναλειτουργήσει η γραμμή.
«Φωτισμός υπήρχε για πολύ λίγο διάστημα σε κάποιες από τις δύο, πολλές φορές σε καμία, άλλες φορές σε μισές», ανέφερε ο Χρήστος Ζαραϊδώνης, μέλος Δ.Σ. Πανελλήνιας Ένωσης.
Αξίζει να σημειωθεί πως την περασμένη εβδομάδα, βαγόνι του Προαστιακού στην Πεντέλη, ακινητοποιήθηκε όταν από γυμνό καλώδιο έπιασε φωτιά με αποτέλεσμα να εκκενωθεί και να μεταφερθούν οι επιβάτες σε άλλα βαγόνια του συρμού.
Παραμένουν τα προβλήματα στην βόρεια Ελλάδα
Στην εμπορική γραμμή Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, μία εταιρεία πραγματοποιεί δρομολόγια κανονικά, την ώρα που η Hellenic Train δεν έχει ξεκινήσει ακόμα λόγω άλυτων προβλημάτων.
«Αφύλαχτες διαβάσεις, δεν υπάρχει φύλακας και δεν είναι αυτόματες και υπάρχει ένα κομμάτι στα 4-5 χιλιόμετρα το οποίο είναι αδύνατο η επικοινωνία μεταξύ οδηγού και σταθμού », είπε ο Χρήστος Ζαραϊδώνης.
Η παλιά γραμμή κατασκευάστηκε πριν από 150 χρόνια. Μέχρι και πριν 20 χρόνια γίνονταν συντήρηση, όμως πλέον έχει αφεθεί στη μοίρα της. Η γραμμή Σκοπίων – Θεσσαλονίκης αποτελεί τμήμα του ιστορικού δικτύου των Ανατολικών Σιδηροδρόμων («Chemins de fer Οrientaux» – CO) η κατασκευή της οποίας ξεκίνησε το 1873 από την τότε Οθωμανική αυτοκρατορία με σκοπό την ένωση της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι και κατ’ επέκταση με τα Ευρωπαϊκά κράτη.
Σήμερα, η γραμμή έχει υποβαθμιστεί όσον αφορά το επιβατικό έργο χωρίς να προσφέρει εθνικές, διαπεριφερειακές ή προαστιακές υπηρεσίες, αλλά εξυπηρετεί μόνο συνδέσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και για συγκεκριμένες περιόδους του έτους (θερινή τουριστική περίοδος).
«Όταν η φωτοσήμανση λειτουργούσε ήταν τέλεια όλα. Πριν 20 χρόνια είχε και τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση και την ηλεκτροκίνηση, έμεινε μόνο η ηλεκτροκίνηση», δήλωνε πριν από μερικές ημέρες στο OPEN ο πρώην σταθμάρχης, Βασίλης Αθανασιάδης.
Στον πάγο παραμένουν ακόμα τα δρομολόγια για Έδεσσα και Φλώρινα. «Υπάρχει μια βραδυπορία λόγω κατολισθήσεων που γίνεται από το βουνό και υπάρχει και ένα σημείο, το τρένο διέρχεται από δύο γέφυρες. Η Hellenic ζητά ένα χαρτί για την πιστοποίηση των γεφυρών αυτών».
ΟΣΕ και Hellenic Train επιρρίπτουν ευθύνες ο ένας στον άλλο, από την πρώτη ημέρα της πολυδιαφημισμένης επανεκκίνησης στα τρένα για ελλείψεις και ελλιπή κάλυψη των απαιτήσεων των εργαζομένων.
Τρεις εργαζόμενοι για το δίκτυο της Πάτρας
Στον Προαστιακό της Πάτρας, τρεις εργαζόμενοι αντί για 15 δίνουν καθημερινή μάχη για να κρατήσουν σε καλή κατάσταση μία γραμμή 30 χιλιομέτρων, σημειώνει το ρεπορτάζ του MEGA.
«Σε μια γραμμή που έχει χίλια μύρια προβλήματα γιατί είναι παλιά. Χρειάζεται αντικατάσταση ξύλινων στρωτήρων, τα κλειδιά που αλλάζουν, που αλλάζουμε γραμμή για να μπει το τρένο σε παρακαμπτήριο γραμμή, θέλουν επισκευές και αντικατάσταση. Έφτασε το τέλος της ζωής τους», είπε ο Σταύρος Πήλιος, γραμματέας Συνδέσμου Σιδηροδρομικών Πελοποννήσου.
Αξίζει να σημειωθεί πως 40 και πλέον ημέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη και παρά τις διαβεβαιώσεις των Αρχών, τα τρένα λειτουργούν από τύχη, κάτι που αποδεικνύεται και στο δίκτυο για τον Προαστιακό μεταξύ Ρίου και Πάτρας.
Την Παρασκευή 31 Μαρτίου, ο συρμός σταμάτησε καθώς οι ράγες σε κάποιο σημείο της διαδρομής ήταν σπασμένες, με αποτέλεσμα ο μηχανοδηγός να επιλέξει να μην συνεχίσει με το δρομολόγιο.
Το διαχρονικό πρόβλημα των αφύλακτων διαβάσεων
Όσο για τις αφύλαχτες διαβάσεις μέσα στην πόλη της Πάτρας όποτε θέλουν λειτουργούν.
«Έχουμε δύο ηλεκτρολόγους που παλεύουν να τα επισκευάσουν, δεν έχουν ανταλλακτικά οι άνθρωποι περιμένουν να τους φέρουν. Υποσχέθηκαν ότι μέχρι τέλος του μήνα θα τα έχουν», ανέφερε ο Σταύρος Πήλιος.
Μέχρι το τέλος του μήνα όμως, οι μπάρες πότε θα ανεβαίνουν, πότε θα κατεβαίνουν και οι πολίτες θα παίζουν κορώνα γράμματα τη ζωή τους, μέχρι να έρθουν τα ανταλλακτικά.
Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, πολλές ήταν οι φωνές πολιτών και εργαζομένων στα τρένα, που ζητούσαν περισσότερα μέτρα από τους αρμόδιους στις αφύλακτες διαβάσεις και στην Αττική, εκεί όπου παρασύρθηκε πριν από πέντε ημέρες ένας 16χρονος.
Συνολικά, υπάρχουν 18 αφύλακτες διαβάσεις κατά μήκος του δικτύου στην Αττική, όπου οι γραμμές του τρένου είναι ουσιαστικά ανοιχτές και χωρίς κάποια προειδοποιητική σήμανση για την διέλευση των συρμών.
Εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων στα Σεπόλια, τον Κολωνό και τον Κεραμεικό παρενέβησαν στα μέσα Μάρτη για το ζήτημα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθήνα, όπου έγινε σχετική συζήτηση, ζητώντας περισσότερες εγγυήσεις, καθώς χάνονται ζωές στις αμέτρητες αφύλακτες διαβάσεις του Δήμου.
Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε σφοδρή μετωπική σύγκρουση μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με μια εμπορική αμαξοστοιχία. Η σύγκρουση, η ανάφλεξη και ο εκτροχιασμός των συρμών επέφερε τον θάνατο 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.
«Στα νοσοκομεία μας νοσηλευτήκαν άνω των 80 επιβατών που επέβαιναν στο μοιραίο τρένο στα Τέμπη. Αυτή την στιγμή, νοσηλεύονται 13 τραυματίες εκ των οποίων οι επτά είναι σε ΜΕΘ και εξ αυτών οι τέσσερις παραμένουν διασωλημένοι» ανέφερε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης ενημερώνοντας την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο επιβατικός συρμός με το όνομα Intercity 62 (IC 62) και μηχανή ηλεκτροκίνησης Siemens Mobility 120-022, έτος κατασκευής 2004, που εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα περί τις 23:22 το βράδυ. Ο εκτροχιασμός των συρμών και η επακόλουθη ανάφλεξή τους επέφερε τον θάνατο 57 τουλάχιστον ατόμων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.
Τα εγκληματολογικά εργαστήρια της Ελληνικής Αστυνομίας ολοκλήρωσαν την εργαστηριακή ανάλυση των δειγμάτων που έδωσαν συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, επιβεβαιώνοντας έτσι πληροφορίες που είχε δώσει στη δημοσιότητα η ιατροδικαστική υπηρεσία Λάρισας.
Από τη διαδικασία «ταυτοποιήθηκαν 56 νεκροί», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της αστυνομίας, αριθμός που προέκυψε από τη συγκριτική ανάλυση 58 βιολογικών υλικών από συγγενείς θυμάτων ή προσωπικά τους αντικείμενα και 108 δειγμάτων που ελήφθησαν από σορούς ή σωματικά μέλη. Μια ακόμη, που παρέμενε αταυτοποίητη, φαίνεται πως ανήκει σε Σύριο πολίτη που επέβαινε στο τρένο.
Έξι Αλβανοί, δύο Ελληνοκύπριοι φοιτητές, ένας πολίτης της Ρουμανίας, ένας Σύριος κι ένας υπήκοος Μπανγκλαντές ήταν μεταξύ των νεκρών.
Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.
Του δυστυχήματος είχαν προηγηθεί προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο όσον αφορά την υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Στον απόηχο του δυστυχήματος, διοργανώθηκαν πορείες διαμαρτυρίας στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.