Σχεδόν 40 ημέρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη και έπειτα από δεκάδες προειδοποιήσεις πολιτών, επίσημων φορέων και εργαζομένων στον Προαστιακό, στον ΟΣΕ και στην Hellenic Train, ένα ακόμη ατύχημα έρχεται να αποδείξει περίτρανα πως δεν υπάρχει καμία ασφάλεια στα τρένα.
Δεκαεξάχρονος επιχείρησε να διασχίσει αφύλακτη διάβαση στο ύψος του Ταύρου, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως και παρασύρθηκε από συρμό με αποτέλεσμα να τραυματιστεί σοβαρά. Άνδρες της Πυροσβεστικής έτρεξαν στο σημείο και τον απεγκλώβισαν.
Το ανήλικο αγόρι παρελήφθη τραυματισμένο από το ΕΚΑΒ και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Τζάνειο πιθανότατα τραυματισμένο στο κεφάλι. Στο σημείο έσπευσαν Πυροσβεστική και ΕΚΑΒ. Η Πυροσβεστική ειδοποιήθηκε γύρω στις 20.10 και στο σημείο μετέβησαν 6 πυροσβέστες με 2 οχήματα.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες του Law And Order, ο 16χρονος διασωληνώθηκε, ενώ αναμένονται οι σχετικές εξετάσεις προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχει εσωτερική αιμορραγία.
«Τόσες μέρες έχουν περάσει και, σε λίγο. εμείς θα ξανανέβουμε στους συρμούς –εργαζόμενοι και επιβάτες- περνώντας από αφύλαχτες διαβάσεις και στηριζόμενοι σε χειροκίνητους χειρισμούς, σε μια Ευρώπη, όπου τα τραίνα ρυθμίζονται, σχεδόν παντού, αυτόματα. Όμως δεν θα ξεχάσουμε», έγραφε Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) δυο εβδομάδες μετά το δυστύχημα.
«Σας υποσχόμαστε ότι θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πρέπει. Γιατί δεν μετράμε απώλειες κερδών και πολιτικά κόστη ή ποσοστά τηλεθέασης. Μετράμε απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Δυστυχώς, μετρηθήκαμε και βρεθήκαμε λιγότεροι» συνέχισαν οι εργαζόμενοι, τα λόγια των οποίων βγήκαν δυστυχώς αληθινά πολύ σύντομα.
Άλλο ένα προαναγγελθέν ατύχημα στις γραμμές
Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, πολλές ήταν οι φωνές πολιτών και εργαζομένων στα τρένα, που ζητούσαν περισσότερα μέτρα από τους αρμόδιους στις αφύλακτες διαβάσεις. Συνολικά, υπάρχουν 18 αφύλακτες διαβάσεις κατά μήκος του δικτύου, όπου οι γραμμές του τρένου είναι ουσιαστικά ανοιχτές και χωρίς κάποια προειδοποιητική σήμανση για την διέλευση των συρμών.
Εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων στα Σεπόλια, τον Κολωνό και τον Κεραμεικό παρενέβησαν στα μέσα Μάρτη για το ζήτημα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθήνα, όπου έγινε σχετική συζήτηση, ζητώντας περισσότερες εγγυήσεις, καθώς χάνονται ζωές στις αμέτρητες αφύλακτες διαβάσεις του Δήμου.
Ο κ. Θεοδόσης Μπενάτος, πρόεδρος του εξωραϊστικού εκπολιτιστικού συλλόγου Σεπολίων «Η Αναγέννηση», αναφέρθηκε τότε στα θανατηφόρα δυστυχήματα στις γραμμές του τρένου στην περιοχή λέγοντας ότι, όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει παρθεί κανένα μέτρο, προσθέτοντας στη συνέχεια τα εξής: «Το κράτος, οι κυβερνήσεις, οι δημοτικές Αρχές, ο ΟΣΕ, αισίως η Hellenic Train είχαν να διαθέσουν δύο κιλά κίτρινη μπογιά και δυο – τρεις πινακίδες και από την άλλη είχαν να διαθέσουν πακτωλό εκατομμυρίων από όλες τις κυβερνήσεις στον ιδιώτη για το ίδιο χρονικό διάστημα».
«Χάνονται ζωές, θρηνούμε γειτόνισσες και γείτονες, εξοργιζόμαστε επειδή και επίσημα και ανεπίσημα και κατ’ ιδίαν, η ευθύνη ρίχνεται στα θύματα και αυτός είναι ο λόγος που δεν παίρνονται μέτρα. Δεν ιδρώνει το αυτί κανενός» συμπλήρωνε.
Τα σημεία όπου εγκυμονούν κινδύνους στο δίκτυο εντός των Αθηνών
Σε αυτοψία που έκανε η ΕΡΤ το περασμένο διάστημα, οι μπάρες σε σιδηροδρομική διάβαση στον Κολωνό κατεβαίνουν με μανιβέλα ενώ άλλο ένα τρωτό σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, βρίσκεται στη συμβολή της Άγιου Μελετίου με την Λ. Κωνσταντινουπόλεως στην Αττική.
Επικίνδυνο είναι το σημείο της φυλασσόμενης διάβασης στη συμβολή της Λεωφόρου Κωνσταντινουπόλεως με την οδό Αγίου Μελετίου, στην περιοχή του Κολωνού, σε ένα πολυσύχναστο σημείο από το οποίο καθημερινά περνούν εκατοντάδες οχήματα και πεζοί.
Και σε αυτή τη διάβαση την ευθύνη για το ανεκατέβασμα της μπάρας την έχει ένας υπάλληλος ιδιωτικής εταιρείας, ο οποίος χρησιμοποιεί τη μανιβέλα για να το κάνει. Κάθε φορά που πλησιάζει η αμαξοστοιχία, ο υπάλληλος κατεβάζει χειροκίνητα τις μπάρες μετά από συνεννόηση με τον σταθμάρχη ή τον μηχανοδηγό.
«Πάμε κι όπου βγει», ξανά και ξανά στις ράγες
Κι αυτό φυσικά δεν είναι το πρώτο «φάλτσο» που καταγράφεται σε μόλις λίγες ημέρες από την πολυδιαφημισμένη επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων, το οποίο εντείνει την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια των επιβατών μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
Ένα μήνα και δυο μέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη και παρά τις διαβεβαιώσεις των Αρχών, τα τρένα λειτουργούν από τύχη, κάτι που αποδεικνύεται και στο δίκτυο για τον Προαστιακό μεταξύ Ρίου και Πάτρας. Την Τετάρτη, βαγόνι του Προαστιακού έπιασε φωτιά έπειτα από βραχυκύκλωμα σε καλώδιο.
Την περασμένη Παρασκευή, ο συρμός σταμάτησε καθώς οι ράγες σε κάποιο σημείο της διαδρομής ήταν σπασμένες, με αποτέλεσμα ο μηχανοδηγός να επιλέξει να μην συνεχίσει με το δρομολόγιο.
Την ίδια ώρα, από την πρώτη ημέρα επανεκκίνησης, έχουν παρατηρηθεί καθυστερήσεις, αλλά και ακυρώσεις δρομολογίων, καθώς ΟΣΕ και Hellenic Train επιρρίπτουν ευθύνες ο ένας στον άλλο για ελλείψεις και ελλιπή κάλυψη των απαιτήσεων των εργαζομένων για την ασφαλή επανεκκίνηση.
Έτσι για παράδειγμα στο συμφωνημένο από την περασμένη Τρίτη πλάνο δρομολογίων είχε συμπεριληφθεί η επανεκκίνηση του προαστιακού στο τμήμα Αθήνα – Μαγούλα για την Πέμπτη το οποίο δεν έγινε.
Παράλληλα, έντονη αντίδραση της Αντιπολίτευσης, αλλά και δηκτικά σχόλια στο Twitter, προκάλεσε η εμφάνιση στελέχους της ΝΔ σε συρμό με κατεύθυνση της Θεσσαλονίκη τη Δευτέρα, αλλά και στελέχους του ΟΣΕ, οι οποίοι μίλησαν στις κάμερες παριστάνοντας τους απλούς επιβάτες, με στόχο να δημιουργήσουν ένα αίσθημα ασφάλειας και επιστροφής στην κανονικότητα.
Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε σφοδρή μετωπική σύγκρουση μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με μια εμπορική αμαξοστοιχία. Η σύγκρουση, η ανάφλεξη και ο εκτροχιασμός των συρμών επέφερε τον θάνατο 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.
«Στα νοσοκομεία μας νοσηλευτήκαν άνω των 80 επιβατών που επέβαιναν στο μοιραίο τρένο στα Τέμπη. Αυτή την στιγμή, νοσηλεύονται 13 τραυματίες εκ των οποίων οι επτά είναι σε ΜΕΘ και εξ αυτών οι τέσσερις παραμένουν διασωλημένοι» ανέφερε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης ενημερώνοντας την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο επιβατικός συρμός με το όνομα Intercity 62 (IC 62) και μηχανή ηλεκτροκίνησης Siemens Mobility 120-022, έτος κατασκευής 2004, που εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα περί τις 23:22 το βράδυ. Ο εκτροχιασμός των συρμών και η επακόλουθη ανάφλεξή τους επέφερε τον θάνατο 57 τουλάχιστον ατόμων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.
Τα εγκληματολογικά εργαστήρια της Ελληνικής Αστυνομίας ολοκλήρωσαν την εργαστηριακή ανάλυση των δειγμάτων που έδωσαν συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, επιβεβαιώνοντας έτσι πληροφορίες που είχε δώσει στη δημοσιότητα η ιατροδικαστική υπηρεσία Λάρισας.
Από τη διαδικασία «ταυτοποιήθηκαν 56 νεκροί», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της αστυνομίας, αριθμός που προέκυψε από τη συγκριτική ανάλυση 58 βιολογικών υλικών από συγγενείς θυμάτων ή προσωπικά τους αντικείμενα και 108 δειγμάτων που ελήφθησαν από σορούς ή σωματικά μέλη. Μια ακόμη, που παρέμενε αταυτοποίητη, φαίνεται πως ανήκει σε Σύριο πολίτη που επέβαινε στο τρένο.
Έξι Αλβανοί, δύο Ελληνοκύπριοι φοιτητές, ένας πολίτης της Ρουμανίας, ένας Σύριος κι ένας υπήκοος Μπανγκλαντές ήταν μεταξύ των νεκρών.
Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.
Του δυστυχήματος είχαν προηγηθεί προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο όσον αφορά την υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Στον απόηχο του δυστυχήματος, διοργανώθηκαν πορείες διαμαρτυρίας στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.