Quantcast
04:45
25/04/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
04:45
25/04/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Πραγματογνώμονας στη δίκη για το Μάτι: «Μόνο ένα εναέριο μέσο πετούσε στη περιοχή 50 λεπτά μετά την φωτιά» – Οι παραλήψεις των αρχών

Αεροσκάφος επιχειρεί στη φωτιά στο Μάτι / Φωτογραφία: Eurokinssi

Αεροσκάφος επιχειρεί στη φωτιά στο Μάτι / Φωτογραφία: Eurokinssi

14.02.2023
17:20
Τελευταία ενημέρωση: 14/02/2023 • 21:44
Τι λέει πραγματογνώμονας για τη φωτιά στο Μάτι

Ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος κατέθεσε σήμερα ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών στη δίκη για το Μάτι.

Όπως είναι γνωστό  ο Δημήτρης Λιότσιος είναι ο πραγματογνώμονας, ο οποίος έχει καταγγείλει ότι δέχθηκε πιέσεις από τον πρώην αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος και σήμερα κατηγορούμενο στην υπόθεση της δολοφονικής πυρκαγιά, Βασίλη Ματθαιόπουλο. Οι πιέσεις ασκήθηκαν στον πραγματογνώμονα προκειμένου να μην προχωρήσει στον καταλογισμό ευθυνών για την υπόθεση αυτή.

Ειδικότερα, η ακροαματική διαδικασία ξεκίνησε  με τη πρόεδρο να διαβάζει τα συμπεράσματα των εκθέσεων του Δημήτρη Λιότσιου τόσο για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι όσο και για εκείνην την ίδια ημέρα στη Κινέτα. Ο πραγματογνώμονας για τις ανάγκες της κατάθεσής του είχε μαζί του  φορητό υπολογιστή   για την προβολή εγγράφων και φωτογραφιών.

Αρχίζοντας την κατάθεσή του ο μάρτυρας αναφέρθηκε στο τι τι δεν έγινε πριν ξεσπάσει η φονική πυρκαγιά, εστιάζοντας κυρίως στο ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων και στο ότι το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής.

Τραγωδία στο Μάτι: «Αυτό που δεν έγινε εκείνη την ημέρα»

Στο σημείο αυτό τόνισε  ο μάρτυρας: «Αυτό που δεν έγινε εκείνη την ημέρα, ούτε  την προηγούμενη ημέρα ήταν η μεταστάθμευση αεροσκαφών, ούτε στην Αττική, ούτε στις άλλες περιοχές της χώρας. Όταν έχουμε βαθμό επικινδυνότητας 4 αυξάνονται και οι δυνάμεις μας και η ετοιμότητα. Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια».

Στη συνέχεια, ο μάρτυρας  κατέθεσε ότι το ΕΣΚΕ  δεν έδωσε ούτε εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν προέβη το ΕΣΚΕ σε εναέρια επιτήρηση της Αττικής. Αναλόγως το βαθμό επικινδυνότητας, κρίνουμε και τι διαδικασία, θα ακολουθήσουμε. Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά (Κινέτα)».

Σύμφωνα, με το μάρτυρα  την εναέρια επιτήρηση έκανα τελικά ιδιωτική αερολέσχη η οποία δεν εντόπισε καπνό και εξήγησε ότι εκείνη την ημέρα στις 23 Ιουλίου το ΕΣΚΕ δεν έστειλε αίτημα για εναέρια επιτήρηση μέχρι τις 8 το πρωί που έπρεπε αλλά το  αίτημα απεστάλη 09:59, με αποτέλεσμα να αποδεχθεί τις κλήσεις ιδιωτική αερολέσχη, τα αεροσκάφη της οποίας δεν μπορούν να κάνουν κατάσβεση.

Η κατάθεση του πραγματογνώμονα

  • Πρόεδρος: Είπατε δόθηκε εντολή για εναέρια επιτήρηση; Για ποιες περιοχές;
  • Μάρτυρας: Αττική.
  • Πρόεδρος: Πόσα αεροσκάφη;
  • Μάρτυρας: Ένα ήταν διαθέσιμο. Το αίτημα καθυστέρησε και το αποδέχθηκε η ιδιωτική αερολέσχη. Το αίτημα αφού δεν εστάλη την ώρα που έπρεπε δεν μπορούσε να προχωρήσει, καθώς χρειαζόταν τρίωρη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους. Η ιδιωτική αερολέσχη αποδέχθηκε το αίτημα. Στις 14:04 πέταξε το πρώτο αεροσκάφος. Το αεροσκάφος δεν αντιλήφθηκε καπνό.
  • Πρόεδρος: Ποιος αποφασίζει που είναι η μεγαλύτερη επικινδυνότητα; Π.χ. εάν είναι μία έκταση δασική;
  • Μάρτυρας: Το γενικό πρόσταγμα για όλη Ελλάδα έχει το ΕΣΚΕ. Το ΕΣΚΕ δίνει εντολή για εναέρια επιτήρηση στην Αττική. Για Πελοπόννησο, για παράδειγμα,  υπάρχει το ΠΕΣΚΕ για εναέρια επιτήρηση αλλά μπορεί την εντολή να δώσει και το ΕΣΚΕ.
  • Πρόεδρος: Λέτε εσείς πως εάν είχε γίνει επιτήρηση και είχε εντοπιστεί η πυρκαγιά στα Γεράνια όρη θα είχε περιοριστεί η εξάπλωση;
  • Μάρτυρας: Εάν υπήρχε εναέρια επιτήρηση στην Κινέτα θα  μπορούσε να κατασταλεί η φωτιά εν τη γέννηση της. Είκοσι  λεπτά είναι καθοριστικά για μετέπειτα πορεία της πυρκαγιάς. Σε συνδυασμό με ανέμους που επικρατούσαν πήρε μεγάλες διαστάσεις.
  • Πρόεδρος : Με drones μπορούσε να γίνει επιτήρηση;
  • Μάρτυρας : Βεβαίως. Δεν υπήρχαν τόσο δυναμικοί άνεμοι στις αρχικές ώρες της ημέρας, οι ριπές ήταν αυξημένες , όχι οι άνεμοι. Οι άνεμοι στην Κινέτα ήταν 6 με 7 μποφόρ. Η απομάκρυνση έγινε άμεσα.

Νταού Πεντέλης- Ν. Βουτζά

Ο  κ. Λιότσιος  αναφέρθηκε  στο ιστορικό της  πυρκαγιάς από την έναρξη της 16.41 στην περιοχή Νταού Πεντέλης, η οποία ωστόσο διεκόπη εν μέσω αντιδράσεων από τους δικηγόρους υπεράσπισης καθώς ο μάρτυρας διάβαζε τις σημειώσεις του.

Τα στοιχεία τα οποία επικαλέστηκε ο κ. Λιότσιος  προέρχονται από τον έλεγχο των καταγεγραμμένων συνομιλιών, των ημερολογίων καταγραφής ενεργειών και των τηλεφωνικών κλήσεων.

Στις 17:04 έφτασε το πρώτο όχημα πυρόσβεσης

Η φωτιά όπως ανέφερε ο πραγματογνώμονας, τα πρώτα κρίσιμα λεπτά και συγκεκριμένα μέχρι τις 16:55 καίει ανενόχλητη ενώ 10 λεπτά πριν, στις 16:45,  έχει ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο.

Το πρώτο όχημα πυρόσβεσης, έφτασε στις 17.04. Μέχρι τις 17.15 είχαν φτάσει και είχαν ξεκινήσει την κατάσβεση 8 υδροφόρα οχήματα, 3 βοηθητικά και 6 εθελοντικά, ενώ συνδράμει μόνο ένα ελικόπτερο. Ο κ. Λιότσιος επικαλούμενος τα στοιχεία που προέκυψαν από τις συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της πυροσβεστικής επισήμανε ότι 16:55 φαίνεται το κέντρο ΕΣΚΕ γνώριζε τη πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα, πως είναι κοντά σε σπίτια. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν» ανέφερε ο μάρτυρας.

Στις 16:59, σύμφωνα με τον μάρτυρα, η φωτιά λόγω της μη επιχείρησης εναέριων μέσων διασπάστηκε σε δύο μέτωπα, προς Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Στις 17:10 φτάνει το πρώτο εναέριο μέσο (Έριξον) στην πυρκαγιά. Είναι το μοναδικό πτητικό μέσο μέχρι 18:20 και δεν μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα.

Στο σημείο αυτό επισήμανε  ο κ. Λιότσιος: «Ο πιλότος του μόνου εναέριου μέσου στις 17.15 ζητά ενισχύσεις και η τηλεφωνήτρια του λέει ότι μπορεί να είναι δύσκολη η επιχείρηση λόγω της κατοικημένης περιοχής κι εκείνος ζητά ενίσχυση από κάτω, εννοώντας επίγεια μέσα», ανέφερε ο κ. Λιότσιος, ενώ στις 17.30  ο χειριστής του ελικοπτέρου ενημερώνει το ΕΣΚΕ ότι η φωτιά στην περιοχή του Νέου Βουτζά μπαίνει σε σπίτια.

«Η  συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής. Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα».

Η κατάθεση του πραγματογνώμονα διεκόπη για την προσεχή Πέμπτη εν μέσω έντασης καθώς η υπεράσπιση ζήτησε από το δικαστήριο να μην του επιτρέπει να καταθέτει διαβάζοντας τις σημειώσεις του.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση