Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη άνοιξε τη συζήτηση για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα. Στον ΟΣΕ, είχαν λάβει δάνεια 10,4 δισ. ευρώ μόνο για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, που καταγγέλλεται από τους εργαζόμενους ότι ακολουθούνται παλαιωμένες πρακτικές, γεγονός που φαίνεται ότι αποδείχτηκε και από το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου.
Ο ΟΣΕ έλαβε συνολικά 27 δισ. ευρώ και από τα χρέη του διεγράφησαν 15,5 δισ. ευρώ, ενώ πουλήθηκε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τα 15,5 δισ. ευρώ είναι ένα μεγάλο ποσό. Με τι ισούται αυτό το ποσό; Με το κόστος κατασκευής επτά κεντρικών αυτοκινητοδρόμων στην ελληνική επικράτεια:
- Αττική Οδός
- Εγνατία Οδός
- Ολυμπία Οδός
- Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
- Ιονία Οδός
- Ε65
- ΒΟΑΚ
Σε 25 χρόνια μπήκαν στα ταμεία του ΟΣΕ 27 δισ. ευρώ και πήρε δάνεια 10,4 δισ. ευρώ
Ο ΟΣΕ φαίνεται πως ήταν ένα… βαρέλι χωρίς πάτο όσον αφορά τη διαχείριση των χρημάτων που έμπαιναν για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Μέσα σε 25 χρόνια, πήρε δάνεια 10,4 δισ. ευρώ με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, σύμφωνα με το OPEN. Όσο για το συνολικό ποσό… ζαλίζει, αφού από το 2000 έως το 2020 μπήκαν στους ελληνικούς σιδηρόδρομους 27 δισ. ευρώ!
Όσον αφορά τις ζημιές στο ελληνικό δημόσιο από τις απώλειες υλικών, αυτές ανέρχονται σε 7,6 δισ. ευρώ. Τα τεράστια χρέη είχαν οδηγήσει στην πώληση με τον τότε υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, να λέει το 2015 πως θα την πουλούσαν ακόμα και με… 1 ευρώ. Εν τέλει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πουλήθηκε στο 100% στην ιταλική Ferrovie έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ. Και σήμερα στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μέσω της Hellenic Train.
Αναλυτικά τα οικονομικά στοιχεία:
- Μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου δόθηκαν στον ΟΣΕ από το 2000 έως το 2011 4,6 δισ. ευρώ
- Για διάφορες δαπάνες δόθηκαν 2 δισ. ευρώ
- Για ζημιά από απώλειες υλικού δόθηκε 1 δισ. ευρώ
- Για τη συντήρηση και διαχείριση της υποδομής ο ΟΣΕ πήρε δάνεια 14,6 δισ. ευρώ
- Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πήρε δάνεια περίπου 1 δισ. ευρώ
- Από το 2007 μέχρι το 2020 πήρε επιδοτήσεις μέσω ΕΣΠΑ 4 δισ. ευρώ
60.000 ευρώ ο εργαζόμενος το χρόνο
Από το 2000 τα ποσά που εισήλθαν στους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα ανέρχονται σε 27. δισεκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για το διπλάσιο κόστος της μισθοδοσίας των δημοσίων υπαλλήλων κάθε χρόνο. Για την ιστορία, το μέσο μισθολογικό κόστος για εργαζόμενο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν το 2009 60.000 ευρώ το χρόνο.
Οι εργαζόμενοι έχουν καταγγείλει «την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές» και είχαν λάβει εξώδικο αφού η διοίκηση έκανε λόγο για συκοφαντίες.