Ένα εκτενές ρεπορτάζ για την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη δημοσίευσε η αμερικανική εφημερίδα New York Times.
Το δημοσίευμα εστιάζει στις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις» στη διαδικασία αναβάθμισης της σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ελλάδα που όπως τονίζεται, έχει σταματήσει εδώ και χρόνια.
Το συμπέρασμα των NYT είναι πως «η τεχνολογία θα σταματούσε αυτόματα τα τρένα πριν συγκρουστούν» αλλά όπως σημειώνεται «καθυστερήσεις χρόνων και παραμέλησης άφησαν την Ελλάδα με ένα διαλυμένο σύστημα. Η συσσώρευση καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών άφησε την πιο πολυσύχναστη σιδηροδρομική γραμμή διάδρομο της Ελλάδας ευάλωτη σε αυτό που κάθε σύστημα ασφαλείας έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει: το ανθρώπινο λάθος».
Ο Τζόζεφ Ντοπλμπάουερ, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union Agency for Railways) εξηγεί στην εφημερίδα ότι αν ήταν εγκατεστημένο προηγμένο ηλεκτρονικό σύστημα, «θα είχε σημάνει ηχητικό προειδοποιητικό σήμα και θα είχε ενεργοποιhθεί το αυτόματο σύστημα πέδησης».
Εδώ και καιρό, ο Οργανισμός έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για τις ανεπάρκειες στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα. Τώρα, με μια ανάρτηση στον ιστότοπό του συλλυπείται τις οικογένειες των θυμάτων και συμμετέχει στο εθνικό πένθος, σημειώνοντας ότι «η ευθύνη για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων ανήκει στις εθνικές αρχές (της Ελλάδας), αλλά τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ θα παρακολουθήσουν στενά την εξέλιξη της κατάστασης» και καταλήγει ότι «είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε κάθε απαραίτητη βοήθεια».
The Greek government was supposed to install a safety system nearly three years ago that was designed to prevent the kind of head-on train collision that killed 57 people this week. https://t.co/dVKypSBmJn
— The New York Times (@nytimes) March 3, 2023
Τέλος, οι NYT υπογραμμίζουν ότι «εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε εγκατασταθεί όπως ήταν προγραμματισμένο να γίνει, θα ήταν εντελώς αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα επιβατικό τρένο».
Η εφημερίδα στάθηκε τόσο στη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος απέδωσε το δυστύχημα σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος» καθώς και στην παραίτηση του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας ήταν ανεπαρκείς.
«Αλλά η συντριβή ρίχνει φως στα συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα», καταλήγει το ρεπορτάζ.