Quantcast
00:16
24/04/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
00:16
24/04/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων στο αυτοκίνητο; Όσα πρέπει να ξέρετε για να διαλέξετε το επόμενο σας όχημα (βίντεο)

Αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων στο αυτοκίνητο

Αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων στο αυτοκίνητο

26.02.2023
16:25
Τελευταία ενημέρωση: 27/02/2023 • 9:22
Οι βασικές διαφορές του αυτόματου με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων στο αυτοκίνητο

Αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων σε ένα αυτοκίνητο; Η απάντηση είναι δύσκολη, καθώς το καθένα από αυτά έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Εκατέρωθεν τα δύο συστήματα μετάδοσης έχουν φανατικούς οπαδούς και πολλές φορές το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αυτό που καθορίζει την επιλογή μιας έκδοσης ενός αυτοκινήτου.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν χρειάζονται χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς οι ηλεκτροκινητήρες παρέχουν άμεση ισχύ και προσφέρουν καλύτερη ισορροπία μεταξύ επιτάχυνσης και τελικής ταχύτητας. Ορισμένοι κατασκευαστές όπως η Audi ή η Porsche χρησιμοποιούν μερικές φορές κιβώτια 2 ταχυτήτων για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε υψηλότερες ταχύτητες.

Φόρτιση μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου - ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Φόρτιση μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου / Φωτογραφία: Unsplash

Το πλεονέκτημα του αυτόματου κιβωτίου στο αυτοκίνητο

Τα αυτόματα κιβώτια γνωρίζουν ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και μπορούν να φθάσουν μέχρι και τις 9 σχέσεις. Προσφέρουν άνεση κατά την οδήγηση, ξεκούραστες διαδρομές μέσα στην πόλη, κυρίως σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος.

Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ηλεκτρονικά και με τέτοιο τρόπο που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου. Οι αλλαγές ταχυτήτων στο αυτόματο κιβώτιο γίνονται πολύ γρηγορότερα από τα χειροκίνητα. Αν και η αποτελεσματικότητα είναι καλύτερη, εντούτοις στερούν από τον οδηγό τον έλεγχο και την οδηγική απόλαυση.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Fiat 500
Το εσωτερικό ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου

Αυτός και είναι ένας βασικός λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν και τη δυνατότητα της χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων στα αυτόματα αυτοκίνητα με την χρήση χειριστηρίων. Επίσης, ο μεγάλος αριθμός σχέσεων αυξάνει την πολυπλοκότητα, το κόστος και το βάρος του αυτοκινήτου.

Παρακολουθήστε στο βίντεο πως δουλεύει το μηχανικό κιβώτιο στο αυτοκίνητο:

Κερδίζει έδαφος το αυτόματο στο αυτοκίνητο

Όσο περνάει ο καιρός, όλο και περισσότερο τα αυτόματα κιβώτια κερδίζουν έδαφος.

Οι Ευρωπαίοι οδηγοί, αλλά και οι Έλληνες προτιμούν κατά βάση χειροκίνητα κιβώτια, σε αντίθεση με τους οδηγούς της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Αυστραλίας και της Κίνας που τα αυτόματα κιβώτια είναι αυτά που πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις.

Τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη θεωρούνται από τις καλύτερες επιλογές, καθώς οι ταχύτητες αλλάζουν γρηγορότερα, δεν παράγεται θόρυβος και η επιτάχυνση γίνεται πιο ομαλή. Επιπλέον, η ταχύτητα του κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορεί πάντα να ρυθμιστεί στην τρέχουσα βέλτιστη ταχύτητα με γνώμονα την οικονομία καυσίμου.

Δείτε στο βίντεο του Lesics (κανάλι στο YouTube για την μηχανική) πώς λειτουργεί το αυτόματο κιβώτιο σε ένα αυτοκίνητο:

Το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη ή άμεσης αλλαγής ταχυτήτων χρησιμοποιεί δύο χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, καθένα από τα οποία διαχειρίζεται τις ζυγές και τις μονές ταχύτητες. Το κατάλληλο γρανάζι συνδέεται με τους κινητήριους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη ανά τμήμα μετάδοσης.

Κατά την αλλαγή ταχύτητας, ο συμπλέκτης του ενός τμήματος ανοίγει ενώ το άλλο κλείνει ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει ότι οι ταχύτητες μπορούν να αλλάξουν αυτόματα (ή χειροκίνητα από τα χειριστήρια) υπό φορτίο χωρίς διακοπή στην πρόσφυση.

Τα πλεονεκτήματα του χειροκίνητου κιβωτίου

Τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, από την άλλη, αποτελούνται συνήθως από δύο άξονες μετάδοσης με πολλά ζεύγη γραναζιών, τα οποία είναι τοποθετημένα στον άξονα έτσι ώστε να μπορούν να μετακινηθούν πλευρικά.

Τα πλεονεκτήματα του χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων σε ένα αυτοκίνητο έγκεινται στο υψηλό επίπεδο απόδοσης, όπως καλές επιδόσεις, οδηγική απόλαυση, χαμηλή κατανάλωση, συμπαγείς διαστάσεις και χαμηλό κόστος κατασκευής.

Το καντράν και τα πεντάλ αυτοκινήτου
Το καντράν και τα πεντάλ σε ένα ρετρό αυτοκίνητο / Φωτογραφία: Free Pik

Ως προς την κατασκευή τους υπάρχει απλότητα και χαμηλό βάρος. Τα σύγχρονα χειροκίνητα κιβώτια διαθέτουν από 5 ως 7 σχέσεις (πχ. Porsche 911, Chevrolet Corvette) με την συντριπτική πλειοψηφία αυτών να έχουν 5 ή 6 σχέσεις. Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων, η κατάσταση είναι μικτή και εξαρτάται αποκλειστικά από τον τρόπο οδήγησης.

Συμπερασματικά, τα αυτόματα κιβώτια υπερτερούν των χειροκίνητων στην άνεση και την ταχύτητα αλλαγής σχέσεων, όμως είναι πιο βαριά από τα χειροκίνητα και επηρεάζουν την ισορροπία του εμπρός μέρους του αυτοκινήτου λόγω βάρους.

Από την άλλη τα χειροκίνητα κιβώτια προσφέρουν οδηγική απόλαυση, χαμηλότερο κόστος αγοράς και λιγότερο βάρος, όμως χάνουν σε άνεση εντός αστικού περιβάλλοντος.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση