Το TikTok, το Twitter, το Facebook και το Instagram επιβεβαίωσαν τώρα ότι θα αντιμετωπίσουν τους αυστηρότερους κανόνες βάσει του νόμου της ΕΕ για τον έλεγχο του περιεχομένου, του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν προθεσμία μέχρι την Παρασκευή τα μεσάνυχτα για να αποκαλύψουν πόσοι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους στο πλαίσιο του DSA.
Όπως σημειώνεται σε δημοσίευμα του Politico με τίτλο «Το TikTok, το Twitter και το Facebook πρόκειται να αντιμετωπίσουν την καταστολή της ΕΕ για τοξικό περιεχόμενο», οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ θα πρέπει να τηρούν αυστηρούς κανονισμούς ήδη από το καλοκαίρι του 2023, όπως η ταχεία κατάργηση παράνομου περιεχομένου, ο περιορισμός της παραπληροφόρησης και η καλύτερη προστασία των παιδιών και των εφήβων υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πόσους χρήστες διαθέτει κάθε μέσο στην ΕΕ
Η TikTok δήλωσε την Παρασκευή σε ανάρτηση στο ιστολόγιό της ότι μέτρησε κατά μέσο όρο 125 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες στο μπλοκ των «27» μεταξύ Αυγούστου 2022 και Ιανουαρίου 2023.
Η Meta ανακοίνωσε με τη σειρά της αυτή την εβδομάδα ότι υπήρχαν περίπου 255 εκατομμύρια μέσοι μηνιαίοι ενεργοί χρήστες με έδρα την ΕΕ στο Facebook και περίπου 250 εκατομμύρια χρήστες στο Instagram μεταξύ Ιουνίου και Δεκεμβρίου 2022.
Το Twitter δήλωσε ότι είχε σχεδόν 101 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ κατά μέσο όρο τις τελευταίες 45 ημέρες.
Το YouTube δήλωσε ότι πάνω από 401 εκατομμύρια Ευρωπαίοι χρησιμοποιούσαν την πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο.
Τι είναι ο νόμος DSA της ΕΕ για τις ψηφιακές πλατφόρμες
Διαβάζουμε στην επίσημη ιστοσελίδα της ΕΕ, πως ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες και ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές αποσκοπούν στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου ψηφιακού χώρου όπου προστατεύονται τα θεμελιώδη δικαιώματα των χρηστών και στη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις.
Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) και ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (DMA) αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο κανόνων που ισχύουν σε ολόκληρη την ΕΕ. Έχουν δύο κύριους στόχους:
- να δημιουργήσουν έναν ασφαλέστερο ψηφιακό χώρο στον οποίο προστατεύονται τα θεμελιώδη δικαιώματα όλων των χρηστών ψηφιακών υπηρεσιών,
- τη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για την προώθηση της καινοτομίας, της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας, τόσο στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μετά την έγκριση της δέσμης μέτρων για τις ψηφιακές υπηρεσίες σε πρώτη ανάγνωση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Ιούλιο του 2022, τόσο η πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες όσο και η πράξη για τις ψηφιακές αγορές εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπογράφηκαν από τους προέδρους των δύο θεσμικών οργάνων και δημοσιεύθηκαν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης.
Η DSA δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα στις 27 Οκτωβρίου 2022 και τέθηκε σε ισχύ στις 16 Νοεμβρίου 2022. Η DSA θα ισχύει άμεσα σε ολόκληρη την ΕΕ και θα εφαρμόζεται δεκαπέντε μήνες ή από την 1η Ιανουαρίου 2024, όποιο από τα δύο συμβεί αργότερα, μετά την έναρξη ισχύος της.
Πρόστιμα μαμούθ σε όσους δεν συμμορφωθούν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να επιβάλει πρόστιμα ύψους έως και 6% των ετήσιων παγκόσμιων εσόδων των εταιρειών, εάν οι έρευνές της διαπιστώσουν ότι τέτοιες πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες (VLOP) ευθύνονται για μη τήρηση των κανονισμών ασφάλειας.
Οι μεγάλες εταιρείες θα ελέγχονται επίσης από τρίτες εταιρείες προκειμένου να διασφαλιστεί ότι κάνουν ό, τι χρειάζεται για να διασφαλίσουν ότι οι αλγόριθμοι και οι πλατφόρμες τους δεν εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους για την κοινωνία, ενώ οι ερευνητές θα έχουν πρόσβαση σε ορισμένα κρίσιμα εσωτερικά δεδομένα.
Αρκετές μεγάλες εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Twitter, το YouTube και το TikTok, έχουν τεθεί υπό έλεγχο για τη διάδοση παραπληροφόρησης και την ώθηση των χρηστών σε «σκοτεινά μονοπάτια» όλο και πιο ακραίου περιεχομένου. Το Instagram έχει επίσης αντιμετωπίσει ευρεία κριτική για το γεγονός ότι φέρεται να βλάπτει την ψυχική υγεία των έφηβων κοριτσιών.
Οι πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες θα πρέπει επίσης να καταβάλλουν έως και 0,05% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών τους κάθε χρόνο στην Επιτροπή για τη χρηματοδότηση του ελεγκτικού μηχανισμού του κανονισμού DSA. Εν τω μεταξύ, οι μικρότερες πλατφόρμες θα πρέπει να τηρούν λιγότερες υποχρεώσεις και οφείλουν να επικεντρώνονται μόνο στην αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου. Οι μικρότεροι παίκτες στην ψηφιακή σκακιέρα πρέπει να εφαρμόζουν τις απαιτήσεις της DSA από το 2024.
Ωστόσο, η Επιτροπή θα πρέπει να ορίσει επίσημα ποιες εταιρείες εντάσσονται σε αυτό που χαρακτηρίζει VLOP – πλατφόρμες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ – τις επόμενες εβδομάδες. Τρεις αξιωματούχοι της Επιτροπής υποστήριξαν σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα ότι αυτό θα μπορούσε να διαρκέσει από δύο έως έξι εβδομάδες.
Εάν ορισμένοι παίκτες του διαδικτύου δεν προσφέρουν τα δεδομένα τους μέχρι την προθεσμία που έχει οριστεί, εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε ότι το θεσμικό όργανο της ΕΕ θα επικοινωνήσει και θα ζητήσει από τις εταιρείες αυτές να το πράξουν «χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση».
Δύο άλλοι αξιωματούχοι της Επιτροπής δήλωσαν ότι είναι δυνατό να χαρακτηριστούν οι εταιρείες που αποκρύπτουν πληροφορίες ως πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, βρίσκοντας τον αριθμό των χρηστών τους στην ΕΕ, για παράδειγμα, σε πληροφορίες που γνωστοποιούνται σε επενδυτές ή σε εξωτερικές εκτιμήσεις.
Ανεβάζει στροφές το TikTok για να μην επωμιστεί το βάρος των προστίμων
Έχοντας μόλις λίγους μήνες για να προετοιμαστεί για τους κανόνες τροποποίησης περιεχομένου, η TikTok διπλασίασε τις προσπάθειές της προκειμένου να καθησυχάσει τις ανησυχίες της εταιρείας που διαφημίζει την προσέγγισή της για τη διατήρηση των Ευρωπαίων χρηστών και «των δεδομένων τους με ασφάλεια, ιδίως στο πλαίσιο της νέας ρύθμισης».
Από την εταιρεία δηλώνουν ότι θα ανοίξει ένα κέντρο διαφάνειας και λογοδοσίας στο Δουβλίνο, όπου βρίσκονται τα ευρωπαϊκά κεντρικά της γραφεία, τον Μάρτιο και ότι πλέον έχει πάνω από 5.000 άτομα που εργάζονται σε 10 χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου, της Γαλλίας και της Γερμανίας.
Η TikTok ανακοίνωσε επίσης ότι εξετάζει τη διατήρηση των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών σε τρία κέντρα δεδομένων στην Ευρώπη. Δύο από αυτά θα βρίσκονται στην Ιρλανδία- ένα άλλο θα βρίσκεται σε διαφορετική ευρωπαϊκή χώρα.
«Συνεχίζουμε να υλοποιούμε τη στρατηγική διακυβέρνησης δεδομένων που καθορίσαμε για την Ευρώπη πέρυσι, η οποία περιλαμβάνει την περαιτέρω μείωση της πρόσβασης των εργαζομένων στα δεδομένα των Ευρωπαίων χρηστών, την ελαχιστοποίηση των ροών δεδομένων εκτός Ευρώπης και την αποθήκευση των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών σε τοπικό επίπεδο», δήλωσε ο Richard Waterworth, γενικός διευθυντής για τις λειτουργίες και το μάρκετινγκ της TikTok στην Ευρώπη.