Social media! Όσο κι αν σαν όρος θυμίζει κατάλοιπο του υπαρκτού σοσιαλισμού, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η μεγαλύτερη επανάσταση του 21ου αιώνα. Κι αυτό δε σημαίνει ούτε πως δεν κρύβουν παγίδες, ούτε ότι δεν περιλαμβάνουν τις σκοτεινές τους πλευρές.
Εκείνο που πρέπει ίσως να αντιληφθεί κανείς, πέραν των κοινωνικών στερεοτύπων της τέλειας ζωής, του τέλειου σώματος και της ραφιναρισμένης πλευράς του εαυτού που προσπαθεί να πλασάρει κανείς στα social media, είναι πως ο ψηφιακός αυτός κόσμος γέννησε κάτι ακόμη: Μια τεράστια ευκαιρία ανάπτυξης επιχειρήσεων και διασύνδεσης επίδοξων καταναλωτών και επιχειρηματιών.
Το marketing στα social media
Όχι, δεν αναφερόμαστε στο νέο είδος ανθρώπων, τους λεγόμενους influencer, αλλά στα εκατομμύρια επιχειρήσεων που βρήκαν παράθυρο στον κόσμο μέσα από τα social media. «Τα social media έφεραν ακριβώς αυτό που χρειαζόταν το marketing. Έναν τρόπο για κάθε brand να πλησιάσει τον καταναλωτή, να χτίσει σχέσεις και στο τέλος να τον κάνει να αγοράσει».
Ποιο είναι όμως το πλέον επιδραστικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης σήμερα και γιατί όσοι υποστηρίζουν πως το Facebook πέθανε πλανώνται πλάνην οικτρά; Το The Standard θέλησε να καταρρίψει ορισμένους καλά εμπεδωμένους μύθους και έτσι απευθύνθηκε στον ειδικό.
Ο Στέλιος Στυλιανίδης, επιχειρηματίας και Digital Marketer, με εμπειρία στον χώρο του marketing που ξεπερνά τα 29 χρόνια, έχει τις απαντήσεις στα εύλογα ερωτήματα για τα social media.
Ιδρυτής μεταξύ άλλων, της DS Komotini μιας εταιρείας που παρέχει 360° Digital Marketing, ο κ. Στυλιανίδης περιγράφει την πραγματική επανάσταση που έφεραν τα social media. Έγιναν ο νέος τρόπος να πουλήσει κανείς, ότι επιθυμεί. «Ήρθαν για να μείνουν, γιατί πολύ απλά ευθυγραμμίζουν το marketing με τις ανάγκες του κόσμου. Προσφέρουν αμεσότητα, χτίζουν εμπιστοσύνη, δίνουν χώρο για να περάσεις το μήνυμα της επιχείρησής σου και να χτίσεις το brand σου» λέει ο κ. Στυλιανίδης.
Τα social media έφεραν ακριβώς αυτό που χρειαζόταν το marketing. Έναν τρόπο για κάθε brand να πλησιάσει τον καταναλωτή
«Εδώ και πολλά χρόνια οι καταναλωτές έχουν δείξει ότι δεν θέλουν να τους πουλάνε, δεν θέλουν την άμεση διαφήμιση. Τα social media έφεραν ακριβώς αυτό που χρειαζόταν το marketing. Έναν τρόπο για κάθε brand να πλησιάσει τον καταναλωτή, να χτίσει σχέσεις και στο τέλος να τον κάνει να αγοράσει» προσθέτει ο άνθρωπος που συμβουλεύει επιχειρήσεις, καλλιτέχνες και άλλους επαγγελματίες αναφορικά με την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ποια είναι η επανάσταση των social media;
Τι είναι όμως εκείνο που κάνει τα social media τόσο επιδραστικά; Τι τα διαφοροποιεί από μια ιστοσελίδα στο αχανές διαδίκτυο, όπου μπορεί ο καθένας να προωθήσει την «πραμάτεια του»»; «Χωρίς τεχνικές γνώσεις, μπορεί να δημιουργήσει ένα λογαριασμό και από την πρώτη μέρα να έχει άμεση επαφή με πολλά εκατομμύρια κόσμο χωρίς κανέναν γεωγραφικό περιορισμό» υποστηρίζει ο Στέλιος Στυλιανίδης.
Σήμερα με έναν λογαριασμό στο Instagram, που τον έχεις έτοιμο σε 5 λεπτά, έχεις πρόσβαση σε όλο τον κόσμο.
«Σήμερα με έναν λογαριασμό στο Instagram, που τον έχεις έτοιμο σε 5 λεπτά, έχεις πρόσβαση σε όλο τον κόσμο. Μια πλήρης επιχείρηση, με τεράστιες δυνατότητες που χωράει στην παλάμη σου και την έχεις συνέχεια μαζί σου» προσθέτει.
Κι επειδή οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους, τα social media έχουν 100% υψηλότερο βαθμό ευκολίας πώλησης σε σύγκριση με τις συμβατικές μεθόδους, ενώ τα τελευταία χρόνια το 70% των επιχειρηματιών βρήκαν νέους πελάτες μέσα από το Facebook.
Μόνο στο Instragram δαπανώνται σε ετήσια βάση 4 δισεκατομμύρια δολάρια για διαφήμιση. Υπολογίζεται πως κατά μέσο όρο, η διαφήμιση στο instagram θα μπορούσε να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα και την ορατότητα ενός προϊόντος και μιας μπράντας κατά 23%.
Το 2020 περισσότεροι από 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποίησαν τα social media σε όλο τον κόσμο, αριθμός που προβλέπεται να αυξηθεί σε 4,4 ως το 2025.
Έρχεται το τέλος του Facebook;
Τούτου δοθέντος, εύλογα αναρωτιέται κανείς ποιο από τα μεγαθήρια των social media έχει την μεγαλύτερη επιρροή. Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε πως πράγματι το Facebook εμφανίζει σημάδια κόπωσης, ενώ το μέσο που μοιάζει να αναπτύσσει ταχύτατα δυναμική, ακριβώς επειδή απευθύνεται τη νεολαία είναι το TikTok.
Επιπλέον παρά τους πηχυαίους τίτλους για την υποχώρηση των χρηστών του Facebook, το μέσο δεν προβλέπεται να χάσει την πρωτοκαθεδρία του στο άμεσο μέλλον. «Το μέγεθος και οι δυνατότητες του Facebook είναι τόσο μεγάλες που σύμφωνα με τον κ. Στ. Στυλιανίδη, ιδρυτή DS Komotini LLC Marketing Agency δεν χρειάζεται να βιαστούμε και να το ξεγράψουμε τόσο γρήγορα.
Ο προσωπικός χαρακτήρας του μέσου, εξακολουθεί να προσελκύει τους απλούς χρήστες ακόμη και αν στο παιχνίδι έχουν μπει κι άλλοι παίκτες. Η τεράστια δύναμη του και η ικανότητα να «υιοθετεί» ότι πετυχημένο λανσάρουν όλοι οι υπόλοιποι θα το κρατήσουν για αρκετό καιρό ακόμη στην κορυφή.
Αν το δημοφιλές μεταφράζεται στα social media απλά με αριθμούς τότε το Facebook και στη χώρα μας είναι το Νο 1
Έτσι λοιπόν, «αν το δημοφιλές μεταφράζεται στα social media απλά με αριθμούς τότε το Facebook και στη χώρα μας είναι το Νο 1 social media όσο και αν πολλοί δεν το πιστεύουν» σημειώνει ο κ. Στυλιανίδης. «Με 7,5 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες τον Ιανουάριο του 2022 (έναντι π.χ. 4,5 εκ. Του Instagram, 2 εκ. Του LinkedIn και με αλλά social σε μικρότερους αριθμούς το Facebook εξακολουθεί να έχει την πρωτοκαθεδρία.
Ποσότητα εναντίον… ποιότητας. Τι συμβαίνει όμως με τον όγκο αυτό των χρηστών και το αντίκρυσμα που έχουν σε μια επιχείρηση; Εκεί το καλογυαλισμένο Instagram κερδίζει τις εντυπώσεις.
«Αν (η δημοφιλία) μετρηθεί ως προς την αλληλεπίδραση, τον χρόνο που ξοδεύει και τις σχέσεις που χτίζει το κοινό, τότε το Instagram είναι αυτή τη στιγμή το No1 Social Media στην χώρα μας αλλά και στον πλανήτη.
Η μοναξιά του Twitter
Παλιό, ιδιαίτερα καυστικό και επιδραστικό σε επίπεδο ψηφιακής συζήτησης (ή και σκοτωμού), το Twitter δεν φαίνεται να παίζει «μπάλα» στον χώρο του marketing. Αυτός είναι και ο λόγος που παρότι φιλοξενεί επίσης εκατομμύρια χρηστών, μοιάζει να δυσκολεύεται να περπατήσει και να γίνει βιώσιμο, σε σύγκριση με τα αδερφάκια του στον χώρο.
«Το μήνυμα στο twitter έχει μικρή διάρκεια ζωής (15 λεπτά) το οποίο σε συνδυασμό με την συχνότητα και τον κόπο που χρειάζεται εκ των πραγμάτων δεν ενδείκνυται για low level marketing» εκτιμά ο κ. Στυλιανίδης, ως έναν από τους λόγους που τα τιτιβίσματα δεν κατάφεραν να πουλήσουν ακριβά τη φωνή τους στον χώρο του masketing.
*Ο Στέλιος Συτλιανίδης eίναι επιχειρηματίας και Digital Marketer, ιδρυτής της DS Komotini LLC. Με εμπειρία 30 χρόνων σχεδόν στον χώρο, βρίσκεται πίσω από επιτυχημένα Brands, καλλιτέχνες και ηθοποιούς που τον εμπιστεύονται για την παρουσία τους στα social media.