Σαν σήμερα 15 Φεβρουαρίου 2005 εγκαινιάστηκε το YouTube, μια παγκόσμια διαδικτυακή πλατφόρμα ανταλλαγής βίντεο και κοινωνικής δικτύωσης.
Δημιουργήθηκε από τους Στιβ Τσεν, Τσαντ Χάρλεϊ και Τζάουντ Καρίμ, με έδρα το Σαν Μπρούνο της Καλιφόρνια.
Το YouTube ανήκει στη Google και είναι ο δεύτερος πιο επισκέψιμος ιστότοπος, μετά από αυτήν. Η πλατφόρμα έχει περισσότερους από 2,5 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες, οι οποίοι παρακολουθούν συνολικά περισσότερες από ένα δισεκατομμύριο ώρες βίντεο κάθε μέρα.
Από τον Μάιο του 2019, βίντεο ανεβαίνουν με ρυθμό άνω των 500 ωρών περιεχομένου ανά λεπτό.
Σύμφωνα με μια ιστορία που επαναλαμβάνεται συχνά στα μέσα ενημέρωσης, ο Χάρλεϊ και ο Τσεν ανέπτυξαν την ιδέα για το YouTube κατά τους πρώτους μήνες του 2005, αφού αντιμετώπισαν δυσκολίες στην ανταλλαγή βίντεο που είχαν γυριστεί σε ένα δείπνο στο διαμέρισμα του Τσεν στο Σαν Φρανσίσκο. Ο Καρίμ, που δεν είχε παραβρεθεί στο δείπνο, αρνείται ότι αυτή είναι η πραγματική εκδοχή της δημιουργίας της πλατφόρμας.
Κατά τον ίδιο, η έμπνευση προήλθε από το συμβάν στο ημίχρονο του Super Bowl, όταν το στήθος της Janet Jackson εκτέθηκε για λίγο από τον Justin Timberlake κατά τη διάρκεια του halftime show.
Αργότερα, σύμφωνα πάντα με τον Καρίμ, εκείνος δεν μπορούσε να βρει εύκολα βίντεο από το τσουνάμι του Ινδικού Ωκεανού το 2004 στο διαδίκτυο, γεγονός που οδήγησε στην ιδέα δημιουργίας ενός ιστότοπου κοινής χρήσης βίντεο.
Οι Χάρλεϊ και Τσεν δήλωσαν ότι η αρχική ιδέα για το YouTube ήταν μια βιντεοσκοπημένη εκδοχή μιας διαδικτυακής υπηρεσίας γνωριμιών και είχε επηρεαστεί από τον ιστότοπο Hot or Not. Δημιούργησαν αναρτήσεις στο Craigslist ζητώντας από ελκυστικές γυναίκες να ανεβάσουν βίντεο με τις ίδιες στο YouTube έναντι αμοιβής 100 δολαρίων.
Η δυσκολία στην εύρεση αρκετών τέτοιων βίντεο όμως οδήγησε σε αλλαγή των σχεδίων τους, με τους ιδρυτές του ιστότοπου να αποφασίσουν να δέχονται ανεβάσματα οποιουδήποτε βίντεο.
Το πρώτο βίντεο που ανέβηκε στο YouTube ήταν του Καρίμ από έναν ζωολογικό κήπο. Ο Καρίμ στάθηκε μπροστά στην κάμερα του Γιάκοφ Λαπίτσκι στον ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο και το βίντεο που δημιούργησαν, το ανέβασαν στην βάση της ιστοσελίδας. Πλέον έχει πάνω από 256 εκατ. views.
Τον Οκτώβριο του 2006, το YouTube εξαγοράστηκε από την Google έναντι 1,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η ιδιοκτησία του YouTube από την Google επέκτεινε το επιχειρηματικό μοντέλο του ιστότοπου, επεκτεινόμενο από τη δημιουργία εσόδων μόνο από διαφημίσεις, στην προσφορά περιεχομένου επί πληρωμή, όπως ταινίες και αποκλειστικό περιεχόμενο που παράγεται από το YouTube.
Προσφέρει επίσης το YouTube Premium, μια συνδρομητική επιλογή επί πληρωμή για την παρακολούθηση περιεχομένου χωρίς διαφημίσεις. Τα ετήσια διαφημιστικά έσοδα του YouTube το 2021 ανήλθαν σε 28,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το YouTube είχε έναν άνευ προηγουμένου κοινωνικό αντίκτυπο, επηρεάζοντας τη λαϊκή κουλτούρα, τις τάσεις του διαδικτύου και δημιουργώντας διασημότητες που βγάζουν εκατομμύρια. Παρ’ όλη την ανάπτυξη και την επιτυχία του, το YouTube έχει δεχθεί πολλές επικρίσεις.
Η κριτική για το YouTube περιλαμβάνει τη χρήση του ιστότοπου για τη διευκόλυνση της διάδοσης παραπληροφόρησης, θέματα πνευματικών δικαιωμάτων, συνήθεις παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής των χρηστών του, την ενεργοποίηση της λογοκρισίας, τις κατευθυντήριες γραμμές του και τον τρόπο εφαρμογής τους, καθώς και τον κίνδυνο για την ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών.
17 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για το YouTube
- Το YouTube είναι το δεύτερο πιο δημοφιλές δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως
- Από τον Φεβρουάριο του 2020, πάνω από 500 ώρες βίντεο ανεβαίνουν κάθε λεπτό
- Το YouTube Premium είχε περίπου 23 εκατομμύρια χρήστες το 2021
- Η πλατφόρμα απέφερε πρόσφατα έσοδα ύψους 19,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων
- Υπάρχουν 2,56 δισεκατομμύρια μηνιαίως ενεργοί χρήστες του YouTube παγκοσμίως
- Το 62% των χρηστών του διαδικτύου στις ΗΠΑ έχουν καθημερινή πρόσβαση στο YouTube
- Τα παιδιά στο Ηνωμένο Βασίλειο ξοδεύουν περίπου 59 λεπτά την ημέρα στο YouTube
- Το YouTube Shorts έχει 1,5 δισεκατομμύριο μηνιαίους ενεργούς χρήστες
- Η Ινδία είναι η χώρα με τους περισσότερους χρήστες του YouTube
- Το 56% των χρηστών του YouTube είναι άνδρες
- Το κανάλι με τις περισσότερες προβολές στο YouTube είναι το T-Series
- Ο μεγαλύτερος κερδισμένος στο YouTube είναι ο Mr. Beast, που κερδίζει περίπου 54 εκατομμύρια δολάρια (μαζί με χορηγίες)
- Το 2020 και το 2021, η Apple ήταν ο μεγαλύτερος διαφημιστής του YouTube
- Το YouTube είναι η δεύτερη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης
- Η ιδανική διάρκεια για ένα βίντεο στο YouTube είναι 10 λεπτά
- Περισσότερα από 65.000 κανάλια στην πλατφόρμα έχουν τουλάχιστον 250.000 ή περισσότερους συνδρομητές.
- Το Baby Shark Dance από το Pinkfrog Kids Songs and Stories ήταν το πιο δημοφιλές βίντεο για παιδιά στο YouTube με 8,5 εκατομμύρια προβολές από τον Μάρτιο του 2021.