Εσύ θυμάσαι την κωμική σειρά «Βαρβαρότητες», μέσα από την οποία ξεπήδησε ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης;
Η δεκαετία του ’90 χαρακτηρίστηκε από την λεγόμενη απορρύθμιση της ελληνικής τηλεόρασης, με απλά λόγια τη δημιουργία ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών που ήρθαν να διεκδικήσουν – και το πήραν – πίτα από την τηλεθέαση που μονοπωλούσε ως τότε η Δημόσια Τηλεόραση.
Σήμερα, 30 χρόνια μετά την πρώτη εκπομπή των ιδιωτικών καναλιών, είναι δεκάδες τα προγράμματα, οι σειρές και τα ενσταντανέ από εκείνη την πρώτη δεκαετία που θεωρούνται κλασικά (ή και γραφικά, αλλά cult).
Δεν είναι τυχαίο πως σημείο αναφορά για την ελληνική μυθοπλασία στη μικρή οθόνη αποτελεί χωρίς αμφιβολία η περίοδος εκείνη τόσο για μια σειρά από κωμικές, όσο και για δραματικές σειρές.
Τρεις Χάριτες, Απαράδεκτοι, Ντόλτσε Βίτα, Δυο Ξένοι, Εγκλήματα, Κωνσταντίνου και Ελένη, αλλά και Αναστασία, Λόγω Τιμής, Η ζωή Που Δεν Έζησα και Η ζωή Μας Μια Βόλτα είναι μόνο μερικές από τις ελληνικές σειρές που έβαλαν τις βάσεις για να δημιουργήσει η μικρή οθόνη τη δική της κλασική συλλογή από πρωτότυπο περιεχόμενο.
Η ιδιαίτερη σειρά Βαρβαρότητες
Πλάι στις παραπάνω ελληνικές σειρές, θα πρέπει κανείς να αναζητήσει και δεκάδες άλλες, που είτε δεν είχαν την αντίστοιχη επιτυχία, είτε εξαιτίας της απουσίας τους από την τηλεόραση – δεν επιλέχθηκαν για να προβληθούν σε επανάληψη – κάπως ξεθώριασαν.
Κι όμως, η σειρά «Βαρβαρότητες» για παράδειγμα, που θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε αυτές ήταν ένα πρόγραμμα που σημείωσε επιτυχία και οι ατάκες του οποίου κατάφεραν να αντέξουν και να γίνουν κάτι σαν λαϊκές ρήσεις.
Ο Βλαδίμηρος Κυριακής έχει δηλώσει χρόνια αργότερα πως η αναφώνηση «Αρρώστια» του Χάρη, του ήρωα που υποδυόταν στη σειρά χρησιμοποιήθηκε ακόμη και μέσα στη Βουλή εκείνη την εποχή.
«Από την τηλεόραση μόνο ευχάριστες στιγμές έχω να θυμηθώ, πολύ ευχάριστες. Θυμάμαι τη Χρύσα Ρώπα, θυμάμαι ότι η φράση “αρρώστια” είχε περάσει μέσα στη Βουλή, είχε γίνει σλόγκαν» έχει δηλώσει χαρακτηριστικά πολύ πρόσφατα ο ηθοποιός.
Επιπλέον, η Χρύσα Ρώπα και το αμίμητο «Τι μοναξιά Θε μου» έφτιαξε σχολή στη μικρή οθόνη πολύ πριν η Ελένη Καστάνη ξεκινήσει να φωνάζει πανικόβλητη «Έλα δε το πιστεύω» στο «Τι Ψυχή Θα Παραδώσεις Μωρή».
Το 101 της σειράς «Βαρβαρότητες»
Η σειρά έκανε πρεμιέρα από τη συχνότητα του ΑΝΤ1, στις 14 Σεπτεμβρίου του 1993 και προβλήθηκε για 28 επεισόδια εκείνη τη σεζόν. Το σενάριο της υπογράφει ο Ανδρέας Σάντερς, ένας δημοσιογράφος που ασχολήθηκε περιστασιακά με τη συγγραφή σεναρίων για την τηλεόραση.
Ο Σάντερς, το πραγματικό όνομα του οποίου είναι Παναγόπουλος θα δηλώσει χρόνια αργότερα πως τα περισσότερα χρήματα που έβγαλε στην επαγγελματική του πορεία ήταν από εκείνη την περίοδο που εργάστηκε ως συγγραφέας και όχι όλα τα χρόνια που δούλεψε ως δημοσιογράφος.
Το βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο της σειράς ανέλαβαν η Χρύσα Ρώπα (Βαρβάρα) και ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης. Στις «Βαρβαρότητες» όμως πρωταγωνιστούσε επίσης και η Μαρία Κωνσταντάρου (Νταίζη) μια ηθοποιός με την αίγλη του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, η Ελένη Καστάνη στα πρώτα της τηλεοπτικά βήματα και ο Χάρης Γρηγορόπουλος, ο ηθοποιός που στη συνείδηση όλων σήμερα είναι γνωστός ως «Τρελαντώνης» από το Καφέ της Χαράς.
Το στόρι της σειράς «Βαρβαρότητες»
Δύο αντίθετοι χαρακτήρες που δημιουργούν βάρβαρες καταστάσεις και τελικά, όπως όλα τα αντίθετα στον κόσμο, έλκονται και μάλιστα σε σημείο σύγκρουσης.
Λόγω μιας μακρινής και μάλλον αμφισβητούμενης συγγένειας o Χάρης καταφεύγει στο σπίτι της Βαρβάρας, για καμιά εβδομάδα, “μέχρι να βρει σπίτι”. Όμως η εβδομάδα γίνεται μήνας, o μήνας χρόνος και πάει λέγοντας.
Από τη σειρά «Βαρβαρότητες» περνούσαν κάθε εβδομάδα ως γκεστ όλοι οι ηθοποιοί που στη συνέχεια έγραψαν τη δική τους ιστορία στην ελληνική τηλεόραση.
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης ανέλαβε τον ρόλο ενός ρεμάλη, ενός «πανκιού» όπως θα τον χαρακτηρίζαμε εκείνη την εποχή. Εκείνο που έχει ενδιαφέρον είναι πως σε κάθε επεισόδιο, ο Χάρης, ο ήρωας που υποδύθηκε στις «Βαρβαρότητες», εμφανιζόταν και με διαφορετική κώμη, πάντοτε στα πρότυπα της «Μοϊκάνας».
Σε πρόσφατη δήλωσή του στο Podcast του Λάμπρου Φισφή αποκάλυψε πως ήταν δική του ιδέα να κάνει τα μαλλιά του διαφορετικά σε κάθε επεισόδιο. «Είχα την έμπνευση επειδή μου είχαν προτείνει να είμαι μοϊκάνα σε όλο το σίριαλ και τους είπα, γιατί δεν το κάνουμε κάθε επεισόδιο, κάθε μαλλί» είπε
Ωστόσο, εξήγησε πως αυτή του η παρότρυνση είχε ως αποτέλεσμα να πρέπει να λούζεται και να κάνει διαφορετικό χτένισμα πριν από κάθε γύρισμα. Εξήγησε για παράδειγμα πως καθώς γκρουπάρανε τα γυρίσματα από πολλά επεισόδια στην κουζίνα, κι εκείνος έπρεπε να λούζεται μεταξύ των γυρισμάτων για να έχει κάθε φορά άλλο μαλλί.
Η Μαρία Κωνσταντάρου, πριν τις «Βαρβαρότητες»
Στο ξεκίνημά της η ιδιωτική τηλεόραση προσπάθησε έντονα, άλλες φορές και άτσαλα, να εκμεταλλευτεί τη λάμψη του κινηματογράφου τoυ ’60. Αλίκη Βουγιουκλάκη, Ρένα Βλαχοπούλου, Κατερίνα Γιουλάκη, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Μάρθα Καραγιάννη και πολλοί άλλοι ηθοποιοί ανέλαβαν πρωταγωνιστές σε σειρές στην πρώιμη εκείνη περίοδο της ιδιωτικής τηλεόρασης για τον σκοπό αυτό.
Η Μαρία Κωνσταντάρου, αν και συγκαταλέγεται σε εκείνη τη γενιά έχει πολύ περιορισμένη συμμετοχή στο σινεμά. Η τηλεοπτική μητέρα της Βαρβάρας στις Βαρβαρότητες είναι ιδιαίτερα γνωστή από τον κινηματογράφο, αν και δεν εμφανίστηκε παρά μόνο σε δύο ταινίες, αμφότερες πλάι στην Αλίκη Βουγιουκλάκη.
«Εγώ προσωπικά δεν έχω κάνει πολύ κινηματογράφο, γιατί ο Κάρολος Κουν τότε δεν μας άφηνε να πάρουμε μέρος σε ταινίες. Πήρα μέρος σε δυο ταινίες με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, το «Αχ! Αυτή η γυναίκα μου» και το «Η Μαρία της σιωπής» και μετά έκανα ξένες ταινίες» έχει δηλώσει.
Υποδύθηκε την θρασυτάτη Ασημίνα, την υπηρέτρια του Δημήτρη Παπαμιχαήλ και της Αλίκης Βουγιουκλάκη που παρουσιάστηκε ως κυρία του σπιτιού, αλλά και τη σύζυγο του Καλογήρου που βίασε την πρωταγωνίστρια, στο δράμα του Γιάννη Δαλιανίδη «Η Μαρία Της Σιωπής».
Αντίθετα στο θέατρο, η Μαρία Κωνσταντάρου έπαιξε δίπλα στον Δημήτρη Μυράτ, τον Κώστα Μουσούρη, την Βέρα Ζαβιτσιάνου, τον Πέτρο Φυσσούν, την Νέλλη Αγγελίδου, την Μάρθα Βούρτση κ.α. σε παραστάσεις που έχουν μένει χαραγμένες στις καρδιές όσων τις είδαν.
Η εκπομπή Podcast, «Επιεικείς Έφηβοι», αφιέρωσε ένα επεισόδιο στην κωμική σειρά, στο οποίο αναφέρει όλα όσα πρέπει να ξέρει κανείς για την κωμωδία των ’90s: