Λίγες μέρες πριν η Αθήνα υποδεχτεί και επίσημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες στη γενέτειρά τους, στις 7 Αυγούστου του 2004, δίνεται στην κυκλοφορία η γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, ένα μεγαλόπνοο έργο, όραμα του Χαριλάου Τρικούπη ήδη από τον 19ο αιώνα.
Το σπουδαίο αυτό έργο τέθηκε αμέσως σε λειτουργία το 2004 και συνδέει έκτοτε την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα και προς τα πάνω, ευρύτερα με το υπόλοιπο της Ευρώπης.
Το συνολικό κόστος της κατασκευής έφτασε στα 630 εκατομμύρια ευρώ. Στις 25 Μαΐου του 2007, σε ειδική τελετή, ο τότε πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, έδωσε την ονομασία «Χαρίλαος Τρικούπης» στη γέφυρα και εν συνεχεία έγιναν τα αποκαλυπτήρια εικαστικού έργου με τη μορφή του γνωστού Έλληνα πολιτικού.
Η γέφυρα αποτελεί ορόσημο της Ελλάδας του 21ου αιώνα, καθώς βελτίωσε την καθημερινότητα μέρους των κατοίκων της χώρας συντελώντας μεταξύ άλλων στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο
Παράλληλα, είναι παγκόσμιο σημείο αναφοράς, καθώς είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει μέχρι και τα 65 μέτρα. Τόσο αυτό, όσο και η διάμετρος των θεμελίων που ανέρχεται σε 90 μέτρα αποτελούν παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα, όπως γράφει το gefyra.gr
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Gefyra (@gefyra.gr)
Αποτελείται από 312.517 κυβικά μέτρα οπλισμένου σκυροδέματος και 17.700 τετραγωνικά μέτρα δομικού χάλυβα.
Τα 368 καλώδια ανάρτησης καταστρώματος, του οδοστρώματος στην πραγματικότητα, έχουν συνολικό μήκος 61,6 χλμ και περιλαμβάνουν χαλύβδινους τένοντες συνολικού μήκους, όσο η μισή ακτίνα της Γης (3.212 χλμ.)!
Η γέφυρα σχεδιάστηκε με προδιαγραφές αντοχής σε σεισμό μεγαλύτερο από 7,4 Ρίχτερ, ενώ υπολογίζεται ότι αντέχει σε ενδεχόμενη σύγκρουση δεξαμενόπλοιου εκτοπίσματος 180.000 τόνων, αλλά και σε ταχύτητα ανέμου 265 χιλιομέτρων την ώρα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του Έργου, το σημαντικότερο ρεκόρ της εντυπωσιακής αυτής Γέφυρας είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Gefyra (@gefyra.gr)
Αξίζει να αναφερθεί πως ο σχεδιασμός του έργου έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και επικεφαλής αρχιτέκτονας ήταν ο Μπερτζ Μικαελιάν.
Έχει σχεδιαστεί ώστε να έχει συνολική διάρκεια ζωής 120 ετών, αν και με τη διαρκή συντήρησή της, το όριο αυτό ενδέχεται να παραταθεί.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Gefyra (@gefyra.gr)
Προηγμένο σύστημα παρακολούθησης για τη γέφυρα
Στη γέφυρα εγκαταστάθηκε ένα δομικό σύστημα παρακολούθησης της, κατά τη διάρκεια της κατασκευής. Το σύστημα αυτό παρέχει συνεχή παρακολούθηση της κατάστασης της γέφυρας, όπως αναφέρει για το ζήτημα το wikipedia.
Επίσης, διαθέτει πάνω από 100 αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένων των εξής:
- 3D μετρητές επιτάχυνσης στο κατάστρωμα, τους πυλώνες, στην καλωδίωση και στο έδαφος για τον χαρακτηρισμό των κινήσεων του ανέμου και των σεισμικών δονήσεων.
- Μετρητές τάσης και κύτταρα φόρτισης στην καλωδίωση και τα ελάσματα συνδέσεως της.
- Αισθητήρες εκτοπίσματος στους αρμούς διαστολής για τη μέτρηση της θερμικής διαστολής του καταστρώματος.
- Αισθητήρες επιπέδου ύδατος στις βάσεις των πυλώνων για την ανίχνευση διήθησης.
- Αισθητήρες θερμοκρασίας στο κατάστρωμα για την ανίχνευση συνθηκών παγετού.
- Αισθητήρες γραμμικού μεταβλητού διαφορικού μορφοτροπέα (LVDT) στην καλωδίωση για τη μέτρηση κινήσεων.
- Κύτταρα φόρτισης στα κλουβιά κατευνασμού για την επανασταθεροποίηση σε περίπτωση σεισμού.
- Δύο μετεωρολογικοί σταθμοί για τη μέτρηση της έντασης και της κατεύθυνσης του ανέμου, θερμοκρασίας αέρος, και σχετικής υγρασίας.
- Ένα ειδικό στοιχείο του συστήματος είναι η δυνατότητα του να ανιχνεύει και να κατηγοριοποιεί πιθανά σεισμικά συμβάντα.
Το όραμα του Τρικούπη για τη γέφυρα και η αδικία με τη φράση «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν»
Το 1880, ο Χαρίλαος Τρικούπης εξελέγη Πρωθυπουργός της Ελλάδας. Κατά τη διάρκεια της εξουσίας του θα θέσει σε εφαρμογή ένα ευρύ μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα στους τομείς της γεωργίας, της φορολογίας και της άμυνας, καθώς και ένα πολυδάπανο πρόγραμμα έργων υποδομής, το οποίο περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου.
Στις 29 Μαρτίου 1889, μίλησε στο Κοινοβούλιο για την ανάγκη γεφύρωσης του Στενού Ρίου-Αντιρρίου. Ωστόσο, η κατασκευή του έργου αυτού δεν ήταν τεχνικά (και οικονομικά ενδεχομένως) εφικτή μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα. Έτσι, χρειάστηκε σχεδόν ένας αιώνας ώσπου το Ελληνικό Δημόσιο να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή μόνιμης ζεύξης και περισσότερο από 100 χρόνια προκειμένου όραμα του Έλληνα ευπατρίδη να πάρει σάρκα και οστά.
Παρά το πλούσιο έργο του, ο Χαρίλαος Τρικούπης έμεινε στη συνείδηση των Ελλήνων για μια φράση που του αποδίδεται και οποία έχει περάσει στην ιστορία, αλλά και τη λαϊκή παράδοση. Λέγεται λοιπόν, ότι ο Χαρίλαος Τρικούπης είπε την ιστορική φράση, που τον συνοδεύει νοερά ακόμα και τώρα, το «Δυστυχώς Επτωχευσαμεν», για να δηλώσει την αδυναμία του κράτους τότε να πληρώσει τις υποχρεώσεις του.
Εκτότε η φράση αυτή χρησιμοποιείται για να δηλώσει αποτυχία, τόσο σε οικονομικά θέματα όσο και όμως και σε ένα γενικότερο πλαίσιο. Στην Ελλάδα θα ακουστεί ουκ ολίγες φορές, από πολιτικά και δημοσιογραφικά χείλη, μόνο που ο Χαρίλαος Τρικούπης δεν ξεστόμισε ποτέ τη φράση αυτή στη Βουλή και ενδεχομένως να μην την είπε και ποτέ στη ζωή του.
Από τα πρακτικά της Βουλής, τουλάχιστον, δεν προκύπτει κάτι τέτοιο, αλλά ούτε και από τις μαρτυρίες και τους σχολιασμούς της περιόδου. Ωστόσο, ούτε και στον Τύπο των ημερών, που είχε τη συνήθεια να περιγράφει εκτενώς τις κοινοβουλευτικές συζητήσεις, έγινε αναφορά στην περιβόητη φράση.