H Ουκρανία με το συγκρότημα «Kalush Orchestra» κέρδισε την Eurovision φέτος, καθώς το τραγούδι «Stefania» κατάφερε να συγκινήσει τους Ευρωπαίους, παρόλα αυτά πριν από λίγες δεκαετίες η ίδια Ευρώπη «έστηνε» στον τοίχο την Μαρίζα Κωχ που αγωνιζόταν με το τραγούδι «Παναγιά Μου, Παναγιά Μου».
Οι Ουκρανοί πήραν την πρώτη θέση στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό τραγουδιού και με αυτό τον τρόπο η Ευρώπη έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα κατά της ρωσικής εισβολή στην Ουκρανία, με τον τραγουδιστή Ολεχ Πσιουκ να λέει μάλιστα από τη σκηνή: «Παρακαλώ βοηθήστε την Ουκρανία, τη Μαριούπολη. Βοηθήστε το Azovstal τώρα»!
Πράγματι, όλοι μας θέλαμε τη νίκη της Ουκρανίας, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε και την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο, την οποία δυστυχώς φαίνεται ότι έχει ξεχάσει εδώ και πολλά χρόνια η διεθνής κοινότητα.
Το 1974 οι Τούρκοι εισέβαλαν στο νησί, το 1975 η Ελλάδα δεν συμμετείχε στον διαγωνισμό σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ενώ το 1976 επιλέχθηκε το τραγούδι «Παναγιά Μου, Παναγιά Μου» το οποίο ερμήνευσε η Μαρίζα Κωχ.
Μαυροφορεμένη στη σκηνή η Κωχ τραγούδησε ένα μοιρολόι – διαμαρτυρία για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο με την ελληνική συμμετοχή να συναντά δυσκολίες και απειλές, μέχρι την ώρα που η τραγουδίστρια ανέβαινε στη σκηνή.
Μέχρι και για τον φόβο ελεύθερων σκοπευτών έκαναν λόγο οι διοργανωτές, προκειμένου να φρενάρουν τη συμμετοχή της Ελλάδας, ενώ άφησαν να αλωνίζουν έξω από τον χώρο Τούρκοι διαδηλωτές!
Η προτροπή και η στήριξη από τον Μάνο Χατζηδάκι
Ο Ιλάν Σολομών, με ανάρτησή του στο Facebook, αναφέρθηκε στο παρασκήνιο εκείνης της συμμετοχής της Μαρίζας Κωχ στην Eurovision:
Στις έντονες αντιδράσεις, τις φήμες για ελεύθερους σκοπευτές που θα τη σημάδευαν, τους διοργανωτές που προσπάθησαν να την αποτρέψουν, αλλά πώς ο Μάνος Χατζιδάκις την ώθησε να συμμετάσχει.
Γράφει ο Ιλάν Σολομών:
«Tο 1976 η Ελλάδα, με το μοιρολόι της μαυροφορεμένης Μαρίζας που μιλούσε για την τουρκική στρατιωτική εισβολή και την κατοχή στην Κύπρο, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Η Μαρίζα Κωχ και ο τότε διευθυντής του Τρίτου Μάνος Χατζιδάκις – o οποίος την ώθησε να συμμετάσχει, είχαν κάνει μια σοβαρή πολιτική πράξη.
Στη Χάγη κυκλοφορούσαν φήμες ότι ένας ελεύθερος σκοπευτής θα τη στόχευε την ώρα της εμφάνισης. Οι διοργανωτές, προσπάθησαν να την αποτρέψουν. Η Μαρίζα Κωχ δεν φοβήθηκε.
Με τα λόγια του Μάνου στο νου της και τη μοναδική ευκαιρία να μάθει ολόκληρη η Ευρώπη για τα γεγονότα της Κύπρου, βγήκε στη σκηνή βλοσυρή».