Στο Βρετανικό Μουσείο συγκεντρώθηκαν δεκάδες διαδηλωτές, Έλληνες και Βρετανοί, με αίτημα τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην Αθήνα.
Οι συγκεντρωμένοι στην αίθουσα που φιλοξενεί τα γλυπτά του Παρθενώνα ύψωσαν ελληνικές σημαίες και πανό με το αίτημα της επανένωσης των γλυπτών.
Η διάσημη Βρετανοελληνίδα συγγραφέας και μέλος της βρετανικής Επιτροπής, Βικτόρια Χίσλοπ συμβολικά έσβησε τα κεράκια σε μια τούρτα γενεθλίων του Μουσείου Ακρόπολης.
Η συγκέντρωση ήταν μια πρωτοβουλία της Βρετανικής Επιτροπής Επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα (BCRPM) με αφορμή τη 13η επέτειο από τα εγκαίνια του Ελληνικού Μουσείου.
On anniversary of Acropolis Museum opening, British MPs and peers call for return of Parthenon Marbles to Athens https://t.co/7egQZqGKmh pic.twitter.com/vBXSWAm7Ic
— British Committee (@BCRPM) June 18, 2022
Γκούντμαν: Όσο πιο γρήγορα γίνει η επανένωση τόσο το καλύτερο
«Όσο πιο σύντομα γίνει η επανένωση τόσο το καλύτερο και για τα Γλυπτά και για την ανθρωπότητα, για να γίνει σαφής και κατανοητή η ιστορία πίσω από τα Γλυπτά και για να αντιληφθούν οι άνθρωποι ότι ο σεβασμός υπάρχει στον παράλογο κόσμο μας» είπε η Μαρλέν Γκούντμαν, μέλος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών.
«Συγχαρητήρια για τα γενέθλια του Μουσείου, για μένα είναι το πιο όμορφο Μουσείο στον κόσμο….
Πολλοί άνθρωποι και στην Αγγλία σκέφτονται ότι ο Έλγιν αγόρασε τα Γλυπτά αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια.
Τα Γλυπτά είναι εδώ στο Λονδίνο παράνομα, είναι έγκλημα, για μένα» ανέφερε η συγγραφέας Βικτώρια Χίσλοπ.
Το αίτημα για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα διατυπώθηκε για πρώτη φορά, αμέσως μετά την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους το 1830.
Η Μελίνα Μερκούρη, τη δεκαετία του ΄80, επανέφερε το ζήτημα και το έκανε διεθνές. Απόφαση σταθμός η πρόσφατη ανακοίνωση της UNESCO.
Η πρόταση του Guardian για τα Γλυπτά Παρθενώνα
Για τη διαμάχη που υπάρχει μεταξύ Βρετανίας και Ελλάδας για τα Γλυπτά του Παρθενώνα ο αρθρογράφος του Guardian Σάιμον Τζένκινς, προτείνει να επιστραφούν τα πρωτότυπα στην Αθήνα και τη θέση τους στο Βρετανικό Μουσείο να πάρουν αντίγραφα 3D.
Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, πριν από λίγες ημέρες είχε μιλήσει για την πιθανή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα λέγοντας πως θα μπορούσε να υπάρξει συμφωνία για μοίρασμα.
Πώς θα μπορούσε όμως να γίνει κάτι τέτοιο ώστε να είναι ευχαριστημένες και οι δύο πλευρές; Σε δημοσίευμα του, στον Guardian, τονίζει για άλλη μία φορά πως τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα – δεν μοιράζεται ένα έργο τέχνης, υποστηρίζει. Η πρότασή του λοιπόν, είναι η δημιουργία αντιγράφων. «Δε γίνεται να τα έχουμε σε μια ψυχρή αίθουσα στο Λονδίνο»
Ο αρθρογράφος αναφέρει: «Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όσμπορν συζήτησε την πρόσφατη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Αυτό είναι μια απολύτως καλή είδηση. Δεν είναι ο πρώτος που προτείνει μια «συμφωνία για τα μάρμαρα», αλλά είναι ο πρώτος που προτείνει ότι «το να τα δούμε στην Αθήνα στη μεγαλοπρέπειά τους» είναι μια αρετή που πρέπει να επιδιωχθεί».
Λάθος να μοιραστούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα
«Ένα πράγμα είναι σαφές», συνεχίζει ο Σάιμον Τζένκινς: «Το να έχουμε τα μισά μάρμαρα κάτω από την σκιά της Ακρόπολης στην Αθήνα και τα άλλα μισά σε μια ψυχρή αίθουσα είναι λάθος. Δεν μοιράζεται ένα έργο τέχνης – είναι η διάσπαση ενός έργου τέχνης. Τα αριστουργήματα πρέπει να παρουσιαστούν σωστά μαζί και αυτό σημαίνει στον τόπο της δημιουργίας τους, στην Αθήνα. Με δανεισμό, ανταλλαγή, πώληση ή οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Είναι κατανοητό πως οι Έλληνες δεν έπαψαν ποτέ να εκλιπαρούν για την επιστροφή τους».
Αντίγραφα 3D στο Βρετανικό Μουσείο
«Το μόνο ζήτημα είναι αν μπορεί να γίνει κάτι για να κατευναστεί η υπέρμετρη υπερηφάνεια και το ένστικτο της αποθησαύρισης του προσωπικού του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο έχει φτάσει να θεωρεί τα μάρμαρα ως προσωπική του ιδιοκτησία. Υπάρχει πλέον μια σαφής απάντησε σε αυτό: Τρισδιάστατοι εκτυπωτές υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας αναπαράγουν επί του παρόντος αρκετά από τα γλυπτά του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας σύμφωνα με πληροφορίες, πέτρα από τα αρχικά λατομεία της Πεντέλης στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει παρά την επίσημη καταγγελία του Μουσείου. Φημολογείται ότι θα είναι δυσδιάκριτα από τα πρωτότυπα, με ελαττώματα και όλα τα υπόλοιπα».
Αυτό, σημειώνει ο Guardian, σίγουρα ανταποκρίνεται στην αισθητική απαίτηση του Μουσείου να βλέπουμε τα Γλυπτά «ανάμεσα στα μεγαλεία άλλων πολιτισμών» στο Λονδίνο. Τα Μουσεία της Ευρώπης είναι γεμάτα με αντίγραφα, καλά και κακά, και το Βρετανικό Μουσείο έχει πολλά. Το ζήτημα παύει έτσι να είναι αισθητικό.
Οι Έλληνες είναι παθιασμένοι με αυτά τα αγάλματα οι Βρετανοί δεν είναι
Το θέμα περιορίζεται επομένως στην πολιτική. Η Ελλάδα θέλει απεγνωσμένα τα αυθεντικά «κοσμήματα του στέμματός» της να ενταχθούν στα υπόλοιπα. Αυτό δεν θα «άνοιγε» απαραίτητα την πόρτα για την επιστροφή κάθε αγγείου και κάθε πίνακα στην Ευρώπη στους τόπους προέλευσής τους, αν και το ζήτημα της επιστροφής παίζεται σήμερα παντού. Οι Έλληνες είναι παθιασμένοι με αυτά τα αγάλματα – και ειλικρινά, οι Βρετανοί δεν είναι. Τα αντίγραφα μπορούν να βρίσκονται στο Λονδίνο, όχι στην Αθήνα.
Τέλος, ο Guardian αναφέρει: Η Ελλάδα μπορεί να πληρώσει. Μπορεί να προσφέρει αγάλματα σε αντάλλαγμα ή να διαμορφώσει κάποια συμφωνία συνιδιοκτησίας. Αυτό θα επιτρέψει στο Μουσείο να σώσει τα προσχήματα και θα πρέπει να το κάνει. Αν μπορέσει να επιλυθεί – και είναι παράλογο να κρατάει τόσο καιρό – τότε η Ελλάδα θα απονείμει σίγουρα στον Όσμπορν το βραβείο Βύρωνα για τον φιλελληνισμό του. Θα το άξιζε».