Τα έσοδα από τον τουρισμό φέτος ξεπέρασαν κατά πολύ αυτά του 2019, που θεωρούνταν η καλύτερη χρονιά μέχρι τώρα. Όπως επισημαίνει η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή της στο thestandard.gr υπήρξε άνοδος από τη Γαλλία +34% τον Ιούλιο, από Βρετανία +25% τον Ιούλιο, και από Γερμανία + 12% στο 7μηνο.
Αλλά και σε πολλά υποσχόμενες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, τον Ιούλιο σημειώθηκε άνοδος εσόδων κατά 8,5% σε σχέση με τον Ιούλιο του ‘19. Οι αφίξεις κινήθηκαν πολύ ψηλά και τον Αύγουστο – ξεπερνώντας μάλιστα κατά 4,5 % τις αεροπορικές αφίξεις του 2019 – αλλά και τον Σεπτέμβριο. Θετικές είναι οι ενδείξεις για τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου τους ερχόμενους μήνες. «Σε αυτό βοηθάει πολύ η ανάπτυξη πολλών και ποιοτικών επιλογών εναλλακτικού τουρισμού που όπως γνωρίζετε είναι στην αιχμή του δόρατος της πολιτικής του Υπουργείου» τονίζει η κ. Ζαχαράκη.
Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για το μέλλον όπως υπογραμμίζει η υφυπουργός Τουρισμού είναι η προσέλκυση των ψηφιακών νομάδων. «Το θέμα δεν είναι μόνο να τους προσελκύσεις, αλλά να τους κρατήσεις» παραδέχεται η κ. Ζαχαράκη και διευκρινίζει πως εκεί που διαχρονικά υπήρχε μία υστέρηση, στις υποδομές, ειδικά ψηφιακές, σε αυτό, γίνονται πλέον τεράστια βήματα μπροστά, με την Ελλάδα να έχει σημειώσει αισθητή πρόοδο ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια.
Πώς θα χαρακτηρίζατε τη φετινή τουριστική χρονιά και πόσα κέρδη επέφερε στην ελληνική οικονομία;
«Είναι πλέον σαφές φέτος ο ελληνικός τουρισμός κέρδισε το στοίχημα. Παρόλες τις δυσκολίες τόσο τις περσινές -συνέπειες πανδημίας- όσο και τις φετινές -παγκόσμια ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, εισβολή στην Ουκρανία-, τα πλέον πρόσφατα στοιχεία αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα: επί δύο συνεχόμενους και κρίσιμους μήνες, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, τα έσοδα μας ξεπέρασαν αυτά του 2019 της καλύτερης μας χρονιάς μέχρι σήμερα. Μάλιστα, σε σύγκριση πάντα με το ‘19, από Γαλλία είχαμε +19% στο 7μηνο και +34% τον Ιούλιο, από Βρετανία +14% στο 7μηνο και +25% τον Ιούλιο, και από Γερμανία + 12% στο 7μηνο. Αλλά και σε πολλά υποσχόμενες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, τον Ιούλιο σημειώθηκε άνοδος εσόδων κατά 8,5% σε σχέση με τον Ιούλιο του ‘19. Οι αφίξεις κινήθηκαν πολύ ψηλά και τον Αύγουστο – ξεπερνώντας μάλιστα κατά 4,5 % τις αεροπορικές αφίξεις του 2019 – αλλά και τον Σεπτέμβριο.
Τα πολύ θετικά αποτελέσματα αυτά, προϊόν επιμονής προσπάθειας από το σύνολο του κόσμου του τουρισμού, αποτελούν αναμφισβήτητα εθνική επιτυχία. Επιτυχία που αποτελεί στήριγμα για την εθνική οικονομία, αλλά και το σύνολο των Ελλήνων, σε μία δύσκολη εποχή. Είναι αυτή η επιτυχία που μας επιτρέπει να υπερβαίνουμε τους στόχους στην ανάπτυξη -με μία από τις υψηλότερες επιδόσεις στην ευρωζώνη-, αλλά και στα έσοδα, ώστε να μπορούμε να στηρίζουμε την ελληνική κοινωνία την ώρα που πιέζεται από διεθνείς κρίσεις. Είναι ο κύριος λόγος που η ανεργία μειώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο την τελευταία δωδεκαετία, και που ολοένα και περισσότεροι επενδυτές εμπιστεύονται στην Ελλάδα, με μεγάλες επενδύσεις και στο χώρο του τουρισμού.
Όμως δεν αποτελεί αφορμή για επανάπαυση, αλλά αντίθετα για ένταση της προσπάθειάς μας, για να πετύχουμε το στόχο μας: έναν ελληνικό τουρισμό πιο ποιοτικό, πιο ισόρροπο, πιο βιώσιμο και πιο έτοιμο να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις, αλλά και να αδράξει τις ευκαιρίες του μέλλοντος».
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι ένας φιλόδοξος στόχος του Υπουργείου Τουρισμού. Ποια μηνύματα έχετε μέχρι τώρα;
«Ως προς τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, έχουμε ήδη πολύ θετικές ενδείξεις για τους ερχόμενους μήνες. Σε αυτό βοηθάει πολύ η ανάπτυξη πολλών και ποιοτικών επιλογών εναλλακτικού τουρισμού που όπως γνωρίζετε είναι στην αιχμή του δόρατος της πολιτικής του Υπουργείου. Τόσο μέσω των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης όσο και με συγκεκριμένες δράσεις που έχουμε ξεδιπλώνουμε στο σύνολο της χώρας, προωθούμε μορφές από τον γαστρονομικό τουρισμό, τον αγροτουρισμό και οινοτουρισμό, μέχρι το θρησκευτικό, τον τουρισμό ευεξίας τον ποδηλατικό, τον περιπατητικό, τον οικοτουρισμό τον καταδυτικό, τον ορεινό τουρισμό, τον συνεδριακό τουρισμό κ.α.. Η χώρα μας άλλωστε έχει τόσα πολλά να προσφέρει, ικανοποιώντας και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη. Σε κάθε περίπτωση, και δεδομένης της ρευστότητας του παγκόσμιου οικονομικού και όχι μόνο περιβάλλοντος παραμένουμε σε διαρκή εγρήγορση ώστε η τουριστική χρόνια να κλείσει με τη μέγιστη δυνατή επιτυχία».
Στον τομέα της εκπαίδευσης στο τουρισμό ποια είναι τα σχέδια σας και πώς αυτά μπορούν να συνδυαστούν με το στόχο για ποιοτικό τουρισμό;
«Όπως δεν θα κουραστώ να λέω, η εκπαίδευση είναι και στον τουρισμό το κλειδί για το μέλλον. Χωρίς μία τουριστική εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις ανάγκες του σήμερα και του αύριο, καμία χώρα δεν μπορεί να αναπτύξει την τουριστική της δυναμική. Σε πρώτη φάση προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση και βελτίωση ζητημάτων που έρχονται από το παρελθόν, ειδικά ως προς την καθημερινότητα των σχολών μας. Όμως κοιτάμε και προς το μέλλον. Για αυτό προχωράμε το σχέδιό μας για ίδρυση Τουριστικής Ακαδημίας, την επικαιροποίηση και βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών των σχολών μας, τους νέους κανονισμούς των ΙΕΚ μας, την εισαγωγή νέων ειδικοτήτων ( όπως της φιλοξενίας δωματίων και του τουριστικού γραφείου) την αύξηση των κατηγοριών πρακτικής άσκησης, Την δυνατότητα επιδόματος στέγασης για πρώτη φορά στους σπουδαστές μας στα ΙΕΚ τουρισμού αλλά και σημαντικές βελτιώσεις στις σχολές ξεναγών. Και φυσικά το μεγάλο πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων στον τουρισμό με πόρους 46 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Είναι μία προσπάθεια διαρκής, με πολλές δυσκολίες που έρχονται από το παρελθόν, αλλά είναι και μονόδρομος για να αδράξουμε τις ευκαιρίες του μέλλοντος».
Εκφράζονται όμως σοβαρά παράπονα από τους Έλληνες που δυσκολεύθηκαν να απολαύσουν τα ελληνικά νησιά.
«Η κυβέρνηση συναισθανόμενη πλήρως την πίεση που όλοι δεχόμαστε ως πολίτες από την παγκόσμια αύξηση των τιμών, έχει λάβει σειρά μέτρων στήριξης της ελληνικής κοινωνίας, όπως τα δύο πλέον fuel pass, το power pass, η αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής, οι εκπτώσεις στο ρεύμα, τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν στην ΔΕΘ από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και ήδη υλοποιούνται σταδιακά κ.α.
Μάλιστα η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες χώρες της Ευρώπης ως προς τα μέτρα στήριξης στην κοινωνία αναλογικά με το ΑΕΠ της, όπως διεθνείς έρευνες πιστοποιούν. Ως προς τον τουρισμό ειδικά, φέτος έχει ενεργοποιηθεί ένα ευρύ πλέγμα στήριξης που ξεπερνά τα 100 εκ €. Υπάρχει το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού του Υπουργείου Εργασίας ενισχυμένο κατά 5 εκατ. Ευρώ, το Σάμος – Β. Εύβοια pass που ενίσχυσε ιδιαίτερα τις 2 πληγείσες περιοχής, και βέβαια το πρόγραμμά «Τουρισμός για Όλους» του Υπουργείου μας, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 60 εκατομμύρια.
Αποδόθηκαν ήδη από το τέλος Ιουλίου σε 200.000 δικαιούχους οι ψηφιακές κάρτες και εξαργυρώνονται για πρώτη φορά σε κάθε ξενοδοχείο ή κατάλυμα επιλογής του δικαιούχου, εύκολα και γρήγορα με άμεση πληρωμή του ξενοδόχου. Και στις 16 Σεπτέμβριο κάναμε και άλλη ηλεκτρονική κλήρωση άλλους 75.000 δικαιούχους. Έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί 45.000 κάρτες από το πρόγραμμα τουρισμός για όλους και παροτρύνουμε τους συμπολίτες μας να αξιοποιήσουν τις κάρτες τους τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες οπουδήποτε στην Ελλάδα. Οι κάρτες μας μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2023 ενώ θα ακολουθήσει και νέα ηλεκτρονική κλήρωση τον Ιανουάριο του 2023.
Σε αυτή κατεύθυνση θα συνεχίσουμε , στηρίζοντας έμπρακτα τον πολίτη αλλά και τον κόσμο του τουρισμού».
Οι ψηφιακοί νομάδες αποτελεί το μήλον της έριδος για πολλές χώρες. Πώς θα τους προσελκύσει η χώρα μας; Και πώς θα ξεπεραστεί το πρόβλημα ότι πολλά νησιά το χειμώνα είναι σχεδόν απομονωμένα με πολύ λίγα δρομολόγια;
«Πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα που αποτελεί μεγάλο στοίχημα για το μέλλον. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν έρχονται εδώ απλά για να κάνουν τουρισμό, αλλά για να εργαστούν και ενδεχομένως να μείνουν, αρχικά προσωρινά και ενδεχομένως σε μόνιμη βάση.
Άρα το θέμα δεν είναι μόνο να τους προσελκύσεις, αλλά να τους κρατήσεις. Στην προσέλκυση τους, η χώρα μας έχει ασύγκριτα πλεονεκτήματα, από την φυσική ομορφιά τον τόπων της μέχρι την γνήσια φιλοξενία των ανθρώπων της, τα οποία συνεχώς αναδεικνύουμε.
Εκεί που διαχρονικά υπήρχε μία υστέρηση ήταν στις υποδομές, ειδικά ψηφιακές, που αυτοί οι άνθρωποι χρειάζονται για να εργαστούν. Σε αυτό, γίνονται πλέον τεράστια βήματα μπροστά, με την Ελλάδα να έχει σημειώσει αισθητή πρόοδο ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια. Ειδικά για το θέμα των ψηφιακών νομάδων η κυβέρνηση ψήφισε νόμο με τον οποίο δίνεται έκπτωση 50% στον φόρο εισοδήματος για τους ψηφιακούς νομάδες που θα εγκατασταθούν στην χώρα μέσα στο έτος ενώ η πρωτοβουλία Digital Nomads του Υπουργείου Τουρισμού σε συνεργασία με τη visa έχει ήδη ξεκινήσει πιλοτικά σε πρώτη φάση στις πόλεις Ερμούπολη, Ηράκλειο και Καλαμάτα, ενώ ανάλογες πρωτοβουλίες έχει αναλάβει και η Marketing Greece.
Σε πολλές λίστες διεθνών οργανισμών για ψηφιακούς νομάδες, οι πόλεις μας διακρίνονται σε πολύ υψηλές θέσεις δείχνοντας την δυναμική της πρωτοβουλίας.
Και παρά το γεγονός ότι ακόμα περισσότερα σχεδιάζονται για το μέλλον, ήδη η χώρα μας λαμβάνει ψήφο εμπιστοσύνης -πέραν από ψηφιακούς νομάδες- και από ψηφιακούς κολοσσούς, με κορυφαίο παράδειγμα την πρόσφατη ανακοίνωση της επένδυσης της google ύψους 2,2 δις με προοπτική δημιουργίας 20.000 ποιοτικών νέων θέσεων εργασίας. Και δεν είναι τυχαίο, ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο που επενδύουν ταυτόχρονα οι μεγαλύτερες πρωτοπόρες τεχνολογικές εταιρείες του κόσμου – η Google, η Microsoft, η Amazon, η Cisco, μεταξύ πολλών άλλων.
Όλα αυτά δεν γίνονται τυχαία: αποτελούν προϊόν μιας Ελλάδος με μεγαλύτερη φιλοδοξία και αυτοπεποίθηση, η οποία από ουραγός, γίνεται πλέον πρωτοπόρος στην νέα εποχή της ψηφιακής επανάστασης που ανοίγεται μπροστά μας».