Για μια συμφωνία των πρεσβευτών των κρατών-μελών της ΕΕ το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου να περιληφθεί στο 8ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας κάνει λόγο το Politico επικαλούμενο επτά διπλωμάτες.
Η συμφωνία της Τρίτης, όπως αναφέρει το Politico, είναι προφορική με την τελική εκδοχή του κειμένου να συντάσσεται σήμερα, Τετάρτη (5/10).
Το προσχέδιο περιγράφει την νομική βάση για την επιβολή πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου η οποία συμφωνήθηκε από τις χώρες της G7. Για την ώρα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για την τιμή ή το εύρος τιμής του πλαφόν, σημειώνει το Politico.
Κατά το δημοσίευμα «Μάλτα, Ελλάδα και Κύπρου τα τάνκερ των οποίων μεταφέρουν το περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο, εξέφρασαν ανησυχίες για την επίπτωση που θα έχει η επιβολή πλαφόν στις ναυτιλιακές τους εταιρείες. Αυτό οδήγησε σε ορισμένες παραχωρήσεις προς αυτές τις χώρες».
Για παράδειγμα το προσχέδιο που επικαλείται το Politico «περιλαμβάνει ένα σύστημα ελέγχου από την Κομισιόν που θα αξιολογεί πρακτικές παράκαμψης όπως η αλλαγή σημαία στα πλοία. Αν η Κομισιόν εντοπίσει σημαντικές απώλειες λόγω αυτών των πρακτικών, θα προτείνει μέτρα για να αμβλύνει την επίπτωση αυτών των τεχνικών αποφυγής του μέτρου του πλαφόν».
Το όγδοο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας στοχεύει, επίσης, στην βιομηχανία ατσαλιού, στον αποκλεισμό του ρωσικού στρατού από τεχνολογίες αιχμής, σε μέτρα κατά ατόμων που βοηθούν στον πόλεμο στην Ουκρανία στο πλευρό του Βλαντιμίρ Πούτιν αλλά και προβλέπει την απαγόρευση της συμμετοχής Ευρωπαίων σε διοικητικά συμβούλια ρωσικών κρατικών επιχειρήσεων.
Το Politico υπενθυμίζει, πάντως, ότι το ιστορικό των πακέτων κυρώσεων κατά της Ρωσίας είναι έντονο καθώς, για παράδειγμα η Ουγγαρία ηγήθηκε των αντιδράσεων κατά της επιβολής πλήρους εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου καθυστερώντας για εβδομάδες τις διαδικασίες μέχρι να διασφαλίσει εξαιρέσεις προς όφελός της.
«Δεδομένων των εντάσεων και των δυσκολιών του παρελθόντος, ορισμένοι διπλωμάτες παραμένουν επιφυλακτικοί για την προφορική συμφωνία της Τρίτης με έναν εξ αυτών να λέει ότι υπάρχει μια περιορισμένη πιθανότητα η συμφωνία αυτή να καταρρεύσει με άλλον να υπενθυμίζει ότι θα πρέπει να οριστικοποιηθεί το πρωί της Τετάρτης» σημειώνει το Politico.
Ούγγρος ΥΠΕΞ: Το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου που επιβάλλει η ΕΕ δεν θα ισχύει για τις ποσότητες που παραδίδονται μέσω αγωγών
Το όριο στην τιμή του ρωσικού αργού, το οποίο αναμένεται να συμπεριληφθεί στην όγδοη δέσμη κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε βάρος της Ρωσίας εξαιτίας των εξελίξεων στον πόλεμο στην Ουκρανία, δεν θα έχει εφαρμογή στις ποσότητες που μεταφέρονται μέσω αγωγών, διαβεβαίωσε ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών Πέτερ Σιγιάρτο το βράδυ της Τρίτης.
Η κυβέρνηση στη Βουδαπέστη, η οποία επικρίνει πιο ηχηρά από κάθε άλλη μεταξύ των 27 τις κυρώσεις των Βρυξελλών στη Μόσχα, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις προμήθειες πετρελαίου και αερίου από τη Ρωσία. Οι παραδόσεις στην ουγγρική αγορά γίνονται μέσω αγωγών οι οποίοι συνδέουν τις δύο χώρες.
Τηλεδιάσκεψη Σκρέκα με φόντο το πλαφόν και τη Σύνοδο Κορυφής στην Πράγα
Σε έκτακτη τηλεδιάσκεψη, προκειμένου να συμφωνήσουν στο ύψος του πλαφόν στο φυσικό αέριο που θα προτείνουν στην Κομισιόν και στον τρόπο υπολογισμού του, καλούνται σήμερα η Ελλάδα και οι υπόλοιπες χώρες που στηρίζουν τον καθορισμό ανώτατης τιμής.
Οι συνομιλίες γίνονται στο πλαίσιο της άτυπης Συνόδου Κορυφής που θα διεξαχθεί την Παρασκευή στην Πράγα και θα ανοίξει την ατζέντα της ενεργειακής κρίσης, χωρίς όμως να διαφαίνεται ότι οι χώρες που αντιδρούν στην επιβολή του μέτρου υπαναχωρούν.
Από κοινού με την Ιταλία, την Ισπανία, το Βέλγιο και την Πολωνία, η χώρα μας έχει συμφωνήσει να καταθέσει άμεσα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μια τεχνική πρόταση για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί το πλαφόν στο φυσικό αέριο για το οποίο η τελευταία σύνοδος των υπουργών ενέργειας στις 30 Σεπτεμβρίου, κατέστη ανέφικτο να λάβει αποφάσεις.
Στη σημερινή τηλεδιάσκεψη υπάρχουν πληροφορίες ότι θα συμμετέχει επίσης η Γερμανία, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της κριτικής τα τελευταία 24ωρα, λόγω του γιγαντιαίου προγράμματος των 200 δισ. για την στήριξη των Γερμανών καταναλωτών.
Τα κράτη-μέλη την κατηγορούν ότι εκμεταλλεύεται τα δημοσιονομικά της περιθώρια για ίδιο όφελος, αδιαφορώντας για την υπόλοιπη Ευρώπη ενώ κάποιοι επισημαίνουν ότι είναι από εκείνους που έθρεψαν την ηγεμονία της Gazprom στην ΕΕ λόγω της μεγάλης εξάρτησης που είχε όλα τα προηγούμενα χρόνια από τα ρωσικά καύσιμα.