Ακρίβεια και ανατιμήσεις αναμένουν 9 στους 10 καταναλωτές στην Ελλάδα, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ το 7 στους 10 % θεωρούν πιθανό να υπάρξουν ελλείψεις λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
Την έρευνα πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022 με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
8 στους 10 περιμένουν να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών
Επίσης, το 85% του κοινού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα το 46% δηλώνει ότι τα σούπερ μάρκετ φροντίζουν να μην υπάρχουν ελλείψεις στα ράφια – μόλις το 13% διαφωνεί, ενώ σε σχέση με την πανδημία, το 29% δηλώνει ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία.
Γενικό συμπέρασμα αποτελεί ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, επηρεάζει και θα επηρεάζει την ελληνική αγορά για αρκετό καιρό. Η συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστό 67% εκτιμά ότι η διάρκεια επίδρασης του θα είναι μετά το 2022, το 22% εκτιμά ως το τέλος του 2022, το 5% για 2-3 μήνες και μόλις 5% ότι δεν υπάρχει επίδραση.
Συναισθήματα θυμού και φόβου για τον πόλεμο στην Ουκρανία
Τέλος η πλειοψηφία του κοινού καταλαμβάνεται από συναισθήματα θυμού (30%) και φόβου (26%) για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την πανδημία COVID-19 είναι σαφώς χαμηλότερα, αλλά υπαρκτά με 14% και 19% αντίστοιχα. Στα θετικά καταγράφεται ότι μόλις το 2% του κοινού νιώθει πανικό, ενώ το 39% δηλώνει ότι η κρίση στην Ουκρανία είναι σημαντικότερη της πανδημίας COVID-19 και μόλις το 17% δηλώνει το αντίθετο.
Τα ευρήματα της έρευνας είναι ενδεικτικά της ανασφάλειας που νιώθει το κοινό.
Συγκεκριμένα:
• Το 85% του κοινού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
• Το 87% θεωρεί ότι υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
• Το 72% θεωρεί πιθανό να υπάρξουν ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη διατροφής λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
Η πλειοψηφία των καταναλωτών εμπιστεύονται τα Σούπερ Μάρκετ
Παρόλα αυτά φαίνεται ότι η μέχρι σήμερα επίδοση των καταστημάτων σουπερμάρκετ δημιουργεί αισθήματα ασφάλεια για τους καταναλωτές. Όπως φαίνεται στο σχήμα 3, η πλειοψηφία σε ποσοστό 46% δηλώνει ότι τα σουπερμάρκετ φροντίζουν να μην υπάρχουν ελλείψεις στα ράφια – μόλις το 13% διαφωνεί, ενώ σε σχέση με την πανδημία, το 29% δηλώνει ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία.