Πώς επιλέγει το Netflix ποια σειρά θα συνεχίσει και ποια θα σταματήσει πριν ακόμη δώσει το κατάλληλο φινάλε στους θεατές που την παρακολουθούν;
Η είδηση πως το δυστοπικό δράμα 1899 δεν θα έχει επόμενη σεζόν έκανε τον γύρο του διαδικτύου την Τρίτη, καθώς η σειρά είχε αποκτήσει αρκετούς φανατικούς οπαδούς στη χώρα μας. Όπως επιβεβαίωσαν και οι ίδιοι οι δημιουργοί της σειράς 1899 στο Instagram, δεν θα υπάρξει δεύτερος κύκλος, παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι ήθελαν να τελειώσουν την παραγωγή με άλλη μία ή δύο σεζόν. «Τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως τα σχεδιάζεις. Αυτή είναι η ζωή», σημειώνουν στη σχετική ανάρτηση που έκαναν.
Γιατί ακυρώνονται τόσες πολλές σειρές στο Netflix
Τα προγράμματα συνήθως ακυρώνονται για οικονομικούς λόγους- η χαμηλή τηλεθέαση ή ακροαματικότητα θα οδηγήσει σε μείωση των διαφημιστικών ή συνδρομητικών εσόδων, γεγονός που ωθεί τα δίκτυα να το αντικαταστήσουν με μια άλλη εκπομπή που έχει τη δυνατότητα να αποφέρει μεγαλύτερο κέρδος.
H Μπέλα Μπατζάρια, διευθύντρια παγκόσμιου προγραμματισμού στο Netflix, έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι πρόκειται απλώς για μια στρατηγική μάρκετινγκ. «Αν κοιτάξετε τις δεύτερες και τρίτες σεζόν, στην πραγματικότητα έχουμε ένα ποσοστό ανανέωσης 67%, το οποίο αντιστοιχεί στα πρότυπα της αγοράς» έχει δηλώσει, υπονοώντας προφανώς πως δεν είναι μόνο τακτική του Netflix, αλλά φαινόμενο της βιομηχανίας θεάματος γενικότερα.
Διαβάζουμε στο Whats-on-netflix, πως οι υπεύθυνοι της μεγαλύτερης πλατφόρμας στον κόσμο, εξηγούν πως τα επίπεδα «ακύρωσης» των σειρών του βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με πολλούς από τους ανταγωνιστές τους. Το 2021 ήταν μια μεγάλη χρονιά για τις ακυρώσεις του Netflix, με τίτλους όπως το Jupiter’s Legacy, το Cursed και το Dash & Lily να μην συνεχίζουν την επόμενη χρονιά.
Παράλληλα, διαβάζουμε πως μέσα στο 2022, ανακοινώθηκε μια πλειάδα προγραμμάτων που θα ολοκληρωθούν, όπως το άκρως επιτυχημένο Ozark, η μακροβιότερη σειρά του Netflix, Grace and Frankie, το απολαυστικό Dead to Me και το Family Reunion.
Πώς «κόβει» τις σειρές του το Netflix
Το Netflix «βασίζεται στα δικά του ιδιοσυγκρασιακά σημεία δεδομένων για την αξιολόγηση των προγραμμάτων» έχει αναφέρει στο παρελθόν στέλεχος της πλατφόρμα, η οποία εδώ και πολλά χρόνια τηρεί μια κάποια μυστικοπάθεια αναφορικά με την απήχηση των σειρών της.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που γνωρίζουμε, το κύριο μέτρο είναι εκείνο της απήχησης ενός τίτλου, που υπολογίζεται από τρεις παράγοντες: το «προσαρμοσμένο μερίδιο προβολής», ένα «σκορ αποτελεσματικότητας» και μια «αξία αντίκτυπου» (δηλαδή σε τι έσοδα μεταφράζονται όλα αυτά).
Το Squid Game για παράδειγμα, μια τεράστια επιτυχία σε όλο τον κόσμο, είχε προσαρμοσμένο μερίδιο προβολής 353 και συντελεστή αποτελεσματικότητας 41,7. Αυτό, μεταφράστηκε σε σχεδόν 900 εκατομμύρια δολάρια που μπήκαν στα ταμεία του Netflix, σε σύγκριση με τα 21,4 εκατομμύρια δολάρια που κόστισε η παραγωγή του. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πως εδώ δεν υπάρχει ερώτημα, κατά πόσο η σειρά θα ανανεωθεί όχι.
Τώρα, ο τρόπος που υπολογίζεται αυτός ο περιβόητος συντελεστής αποτελεσματικότητας είναι μια υπόθεση που δεν μπορεί να αποτυπωθεί με βεβαιότητα. Φαίνεται πως ακόμη και πράγματα όπως το κατά πόσο ένας συνδρομητής είναι νέος στην υπηρεσία ή δεν έχει παρακολουθήσει πολλά άλλα προγράμματα στο παρελθόν, μπορούν να ανεβάσουν τον δείκτη αυτό του Netflix.
Όπως και να έχει, όσο υψηλότερος είναι ο συντελεστής αποδοτικότητας, η αξία αντίκτυπου και το προσαρμοσμένο μερίδιο τηλεθέασης, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες ανανέωσης της σειράς από την πλατφόρμα.
Ένα στοιχείο που μπορεί να προδώσει την ακύρωση
Τα Top 10 του Netflix έχουν εξελιχθεί τα τελευταία δύο χρόνια, όταν και η εταιρία εισήγαγε σε εβδομαδιαία βάση ωριαία δεδομένα, δηλαδή πόσες ώρες παρακολούθησης κατέγραψε κάθε πρόγραμμα.
Κάθε εβδομάδα, το Netflix αποκαλύπτει τους 10 κορυφαίους τίτλους σε τέσσερις κατηγορίες (ταινίες στα αγγλικά και μη αγγλικά και σειρές στα αγγλικά και μη αγγλικά). Για αυτές τις 40 σειρές και ταινίες, μας δίνουν έναν αριθμό που υποδηλώνει πόσα εκατομμύρια ώρες «καταναλώθηκαν» σε κάθε τίτλο.
Σε αυτά τα δεδομένα, αν υποθέσουμε πως μια σειρά εισέρχεται στο Top 10, μια μεγάλη πτώση της τάξης του 60% ή και περισσότερο την τρίτη εβδομάδα συχνά σημαίνει ότι είναι απίθανο να ανανεωθούν οι σειρές αυτές. Αυτές οι μεγάλες απώλειες αναμφίβολα συνδέονται με τους τρεις παράγοντες που αναφέρουμε παραπάνω.
Το 1899 υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ελλάδα, όπου παρέμεινε επί πέντε εβδομάδες στην κορυφή, όμως δεν κατάφερε να μπει στην δεκάδα των δημοφιλέστερων σειρών παγκοσμίως ούτε μια φορά από το Νοέμβριο που έκανε πρεμιέρα.