Πρωί Δευτέρας και τα social media έχουν πάρει «φωτιά» από εικόνες που δείχνουν περίπου 20.000 «τσόγλανους» να έχουν δώσει το παρών στο γήπεδο του Πανιωνίου στη Νέα Σμύρνη, όχι γιατί ήρθαν οι Scorpions ή οι Metallica, αλλά γιατί… παίζει ο Λεξ.
Σαστισμένοι δημοσιογράφοι στα site, αλλά και στα κανάλια της τηλεόρασης ξεκινούν να ψάχνουν… στο Google ποιος είναι αυτός ο Λεξ που κατάφερε να κάνει την πιο πολυπληθή ραπ συναυλία στην ιστορία της Ελλάδας.
Οι περισσότεροι απ’ αυτούς θεώρησαν ότι ο Λεξ ήταν ένας ακόμη τράπερ που μιλούσε για ναρκωτικά, όπλα και όλα αυτά που «έκραξαν» ομαδικώς τις προηγούμενες ημέρες από τα πάνελ, όμως όχι. Ο 37χρονος Θεσσαλονικιός ράπερ δεν έχει καμία σχέση με τα mainstream «σκουπίδια» που προβάλλονται από ΜΜΕ και χορηγούς.
Ναι, η μουσική του Λεξ μπορεί να ακούγεται στο απαίδευτο αυτί, όπως αυτή των trappers, μπορεί ο ίδιος να έχει εμφανιστεί και μαζί με τον Light, ωστόσο… υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα.
Και στη συνέχεια μια σειρά από αναλύσεις για το τι ακούει η νεολαία, ποιος είναι αυτός ο ράπερ και από κάτω χιλιάδες σχόλια από boomers (φράση που χρησιμοποιεί η νεολαία για να περιγράψει όσους γεννήθηκαν πριν το 1965) τα οποία χαρακτήριζαν ως «σκουπίδι» τον Λεξ και εξέφραζαν την αγωνία τους για το μέλλον των νέων.
«Ο γέρος από τον 6ο λέει ότι είμαστε όλοι άρρωστοι, γέρο βγάζουμε χειμώνα στην Ελλάδα είμαστε άνθρωποι. Τη σάπιζες στο ξύλο κάθε μέρα με τη ζώνη σου, λυπάμαι που δεν σου έγραψε η ξενιτεμένη κόρη σου».
Λεξ
Πρόχειρες, υστερικές, λανθασμένες αναλύσεις. Από την άλλη βέβαια είδαμε -κυρίως από αντικυβερνητικά ΜΜΕ- να στέκονται στην μαζική αποδοκιμασία της κυβέρνησης στη συναυλία του Λεξ, καθώς ακούστηκε και ένα υβριστικό σύνθημα για τον πρωθυπουργό και να χαρακτηρίζουν τον Λεξ ως… τον Αγγελάκα της εποχής και άλλα τέτοια σαχλά.
Χαρακτηριστικό της ημιμάθειας, ήταν το πρωτοσέλιδο της «Εστίας» το οποίο είχε άρθρο για τον Λεξ στο κλασικό καθαρευουσιάνικο ύφος του μέσου, με περισπωμένες και δασείες, ενώ σε αυτό, έφτασε στο σημείο να συγκρίνει τον κόσμο που πήγε στην κηδεία του Μίκη Θεοδωράκη με τον κόσμο που πήγε στη κηδεία του Mad Clip.
Από τους Public Enemy στον Λεξ 30 χρόνια μετά
Προτού δούμε ποιος τελικά είναι αυτός ο Λεξ, πρέπει να δούμε πότε «γεννήθηκε» το ελληνικό ραπ και hip hop. Ήταν Ιούνιος του 1992 όταν περίπου 4.000 άτομα πήγαιναν στο Κατράκειο για να παρακολουθήσουν τη συναυλία των Αμερικανών Public Enemy, αυτή ήταν η αφορμή που βρήκαν τα ελληνικά συγκροτήματα να ξεπεταχτούν και μέχρι το τέλος της δεκαετίας πολλά ήταν τα αυτά τα συγκροτήματα που ξεπετάχτηκαν.
30 χρόνια μετά από τους Public Enemy ένας ράπερ κατάφερε να γράψει μια νέα ιστορία με μια συναυλία του, αυτή τη φορά ήταν ο Λεξ.
Ανάμεσά τους… τα Βόρεια Αστέρια, τα οποία δημιουργήθηκαν το 1999 και οφείλονται στην ένωση των Άλυτων Γρίφων, Χάσμα και Παρείσακτων. Το συγκρότημα αποτελούνταν από τους Μικρός Κλέφτης, Λεξ, Τζαμάλ, Ζήνων, Mondi, ενώ στην αρχή στο συγκρότημα ήταν και ο 3D. Επί της ουσίας τα «πρώτα ονόματα» του συγκροτήματος ήταν ο Μικρός Κλέφτης και ο 3D.
Στίχος κοινωνικοπολιτικός, επαναστατικός, με πιτσιρικάδες να μιλούν για τη φτώχεια και την… όμορφη Θεσσαλονίκη, ενώ υπήρχαν τραγούδια που μιλούσαν για το γράφιτι, με το τραγούδι «Καρφωτή» να γράφει τη δική του ιστορία.
Η φυγή του 3D από το συγκρότημα άφησε χώρο στον Λεξ να ξεπεταχτεί και σιγά-σιγά να γίνει μαζί με τον ΜΚ η «ναυαρχίδα» του συγκροτήματος, το οποίο επί της ουσίας αντιπροσώπευε όλη τη Βόρεια Ελλάδα και κοίταγε στα μάτια τα μεγάλα συγκροτήματα της Αθήνας (Βήτα Πεις, Giants, Bong Da City κτλ.). Να τονίσουμε ότι κάπου εκεί δημιουργήθηκε και το συγκρότημα «Ανάποδα Καπέλα» από τους ΜΚ και Λεξ, το οποίος εκτός των άλλων είχε την επιτυχία «ο τυπάς που δεν πας».
Το 2010 ο Λεξ ξεκίνησε σόλο καριέρα. Το 2014 κυκλοφόρησε τον πρώτο σόλο δίσκο του με τίτλο Ταπεινοί και Πεινασμένοι, ο οποίος χαρακτηρίστηκε από το Vice ως «ένα από τα πιο ‘real’ δείγματα του σύγχρονου ελληνικού hip hop».
Το 2018 κυκλοφόρησε το άλμπουμ 2XXX. Το καλοκαίρι του 2019 πραγματοποίησε μια συναυλία στο θέατρο Πέτρας της Αθήνας, όπου συγκεντρώθηκαν περίπου 10 χιλιάδες θεατές. Από τότε είχε δείξει πως η σχέση του με τη νεολαία ήταν έντονη και ανθεκτική.
Το 2021 κυκλοφόρησε από τις νεότευκτες εκδόσεις Κυψέλη το βιβλίο «Ένα αστέρι από τσιμέντο». Το βιβλίο αναφερόταν σε έναν ράπερ από τη Θεσσαλονίκη που μιλάει για το εδώ και το τώρα, για τους καιρούς μας και τις πόλεις μας. Ήταν ένα μανιφέστο της εποχής μας με όλα τα άσχημα και τα όμορφα που αυτή κουβαλάει.
Ο Λεξ πλέον θεωρείται από τους περισσότερους ως ο κορυφαίος underground ράπερ της εποχής μας.
Μόνο ο #ΛΕΞ θα μπορούσε να το κάνει αυτό
20.000 φωνές σε μια pic.twitter.com/TR5AR5jeBZ
— Stathis Tsevas (@TseSta11) July 3, 2022
Στο Λα Μπομπονέρα την επόμενη φορά#ΛΕΞ pic.twitter.com/TpNgmEtC1W
— Η Πλέμπα (@H_Pleba) July 3, 2022
Τελικά ποιος είναι αυτός ο Λεξ
Ο Λεξ ή αλλιώς «Ο ποιητής του περιθωρίου» ασχολείται στα τραγούδια του περισσότερο με την οικονομική κρίση, την ελληνική οικογένεια, αλλά και με την αστυνομική βία και τον φασισμό. Τα λόγια του είναι σκοτεινά, απαισιόδοξα και μαύρα.
Ο Αλέξης Λαναράς γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 25 Σεπτεμβρίου 1984 και μεγάλωσε στην περιοχή του Φαλήρου. Την ώρα που στα MAD έπεφταν μπουνιές από αυτούς που νομίζεις ότι εκπροσωπούν τη ραπ σκηνή στην Ελλάδα, ο Λεξ κάνει κάτι άλλο, κάνει κάτι δικό του, κάνει κάτι πιο underground. Γράφει -όπως τονίζει και ο ίδιος- μουσική για τσόγλανους, μουσική για τους νέους των αστικών πόλεων, για τους ανθρώπους που δέχονται απανωτά χαστούκια από τη ζωή.
Μια μουσική που δεν παίζει στα ραδιόφωνα και στις τηλεοράσεις, δεν ακούγεται στα κλαμπ, ωστόσο έχει χιλιάδες οπαδούς που την ακούν πιστά εδώ και περίπου δύο δεκαετίες.
Ο Λεξ κατάφερε να ενώσει στη Νέα Σμύρνη τους οπαδούς του Ολυμπιακού, του Παναθηναϊκού, της ΑΕΚ, του Πανιωνίου και του Ατρομήτου μετά τον Μάρτιο του 2021
Μια γενιά που μεγάλωσε μέσα στα Μνημόνια, μια γενιά που δεν έχει μάθει να ονειρεύεται γιατί τα όνειρα… ανήκουν σε μια άλλη εποχή. «Πήρες χαμπάρι ότι ζεις στο περιθώριο» γράφει ο Λεξ σε ένα από τα πιο γνωστά του τραγούδια. Γι’ αυτούς τους «περιθωριακούς» που κάποιοι ίσως δεν μπορούν να δουν μέσα από τα ψηλά κάγκελα των πολυτελών σπιτιών τους, όμως πλέον είναι πολλοί και στοιβαγμένοι στις πολυκατοικίες.
Ο Θεσσαλονικιός ράπερ όμως μιλά γι’ αυτό το όνειρο, ένα όνειρο (που γι’ αυτόν) έχει κωδικό όνομα «απόδραση από τα σκατά» και είναι μπροστά σε ένα χρηματοκιβώτιο και μετά σε ένα σπίτι κοντά σε ένα γήπεδο αργεντίνικο, με Λατίνα να του μάθει ισπανικά. Μια ηρεμία… Μια ρομαντική εικόνα που σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζει με το πρότυπο που προβάλλεται από τα κανάλια: Ωραίο μαλλί, κοιλιακούς φέτες, καθόλου αγάπη, μόνο σεξ και εκμετάλλευση.
Η mainstream μουσική σκηνή της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια αποτελείται από τους λαϊκούς και τους trapper. Ο Λεξ δίνει με στίχους τους ξεκάθαρες απαντήσεις και σε αυτό. «Άσε τον φλώρο να νομίζει πως ζει με την μπέμπα στη μπέμπα τρέχει στην παραλιακή». Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε ονόματα, αλλά οι μεγαλύτεροι εκπρόσωποι τόσο της λαϊκής σκηνής, όσο και της trap έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα.
«Ο δρόμος αναθρέφει τα σκληρότερα παιδιά» και αυτά είναι τα παιδιά που βρέθηκαν την Κυριακή στη Νέα Σμύρνη, αυτά είναι τα παιδιά που προτίμησαν να δώσουν ένα ξεκάθαρο πολιτικό μήνυμα, την ώρα που σε γνωστό κλαμπ της Αθήνας έδινε συναυλία ένα από τα ονόματα που έκαναν ντόρο τις προηγούμενες ημέρες, ο Snik.
Ναι, ο Λεξ δεν είναι ο Θεοδωράκης, δεν έζησε Χούντα, όμως είναι ένας καλλιτέχνης που βγάζει στίχους για τη νέα γενιά, η οποία είναι αναγκασμένη να ζει στη φτώχεια και μαθαίνει με τον σκληρότερο τρόπο ότι δεν μπορεί να εμπιστευτεί κανέναν. Αν δεν μπορείς να το καταλάβεις, τότε ίσως είσαι τυχερός, τότε ίσως ανήκεις σε μια άλλη γενιά, ή δεν χρειάστηκε να βγεις στο δρόμο…
Υ.Γ. Ένα από τα τραγούδια του Λεξ που ακούστηκαν στη Νέα Σμύρνη ονομάζεται «Μπόμπαν» και αναφέρεται στον μπασκετμπολίστα του Πανιωνίου, Μπόμπαν Γιάνκοβιτς, ο οποίος είχε αφήσει τη δική του ιστορία σε αυτή τη γειτονιά. Ο Μπόμπαν Γιάνκοβιτς, σε αγώνα της ομάδας του απέναντι στον Παναθηναϊκό το 1993, ξέσπασε τον θυμό του για την αδικία που ένιωσε από το αποτέλεσμα του αγώνα, με έναν μοιραίο, για εκείνον, τρόπο. Χτύπησε με φόρα το κεφάλι του στην μπασκέτα, με αποτέλεσμα να μείνει ανάπηρος.