Η αλήθεια είναι πως τα βασιλικά δράματα, είτε προέρχονται από τη Βρετανία, είτε από αλλού, λίγο απασχολούν την κοινή γνώμη – εκτός και είσαι ειδικός βασιλικολόγος ή Βρετανός – ωστόσο αυτή η κίνηση της Μέγκαν Μαρκλ έχει αξία για πολλούς λόγους.
Αρχικά, το δίστιχο που διάλεξε η πρώην πριγκίπισσα στο τελευταίο της επεισόδιο για το Podcast που διατηρεί μοιάζει σαν ευθεία βολή εναντίον του Μπάκιγχαμ. Και μάλιστα την ίδια ώρα που «σκάει» στα ανάκτορα νέο περιστατικό ρατσιστικής συμπεριφοράς από τα ενδότερα της βασιλικής οικογένειας.
Δεν φτάνει δηλαδή που οι βασιλείες εκεί στη Βρετανία είχαν μια αγωνία για το χρώμα του εγγονού, μαθαίνουμε πως η νονά του πρίγκιπα Ουίλιαμ επέμενε να μάθει την καταγωγή μιας υπεύθυνης φιλανθρωπικής οργάνωσης. Φυσικά, τυχαίνει η εν λόγω υπεύθυνη, ονόματι Νκγόζι Φουλάνι να είναι μαύρη και επίσης τυχαίνει το Παλάτι να «πέφτει από τα σύννεφα».
Όπως αναφέρει το BBC, η κυρία Φουλάνι ήταν καλεσμένη στη δεξίωση εκπροσωπώντας φιλανθρωπική οργάνωση για την ενδοοικογενειακή βία, όταν περιέγραψε ότι η Λέιντι Χάσεϊ μετακίνησε τα μαλλιά της για να δει την κονκάρδα με το όνομά της και στη συνέχεια την προκάλεσε επανειλημμένα να εξηγήσει από πού κατάγεται.
Τι απήγγειλε η Μέγκαν Μαρκλ στο Podcast
Πίσω στη Μέγκαν Μαρκλ όμως και στο Podcast που διατηρεί από την Αμερική με τίτλο Archetypes, στο οποίο αρχικά επέλεγε να έχει καλεσμένες μόνο γυναίκες. Από την καρέκλα των καλεσμένων της πέρασαν γυναικείες προσωπικότητες, όπως η Σερένα Γουίλιαμς και η Μαράια Κάρεϊ.
Παρά τις παλινωδίες του Spotify που ματαιοπονούσε προκειμένου να μας πείσει πως η εκπομπή της Μέγκαν Μαρκλ είναι πρώτη, αλλά και τις κακές κριτικές, η σύζυγος του πρίγκιπα Χάρι ξάφνιασε τους Έλληνες και τους Βρετανούς. Με μια υποσημείωση, πως η πρόκληση βολεύει, καθώς σύντομα σκάει στο Netflix το ντοκιμαντέρ της, εκείνης και του έκπτωτου πρίγκιπα.
Στην τελευταία εκπομπή του πρώτου κύκλου η Μέγκαν Μαρκλ απήγγειλε Ντίνο Χριστιανόπουλο. Κι όχι οποιοδήποτε δίστιχό του, αλλά ένα που κρύβει πίσω του πολλή ίντρικα. «Και τι δεν κάνατε για να με θάψετε, όμως ξεχάσατε πως ήμουν σπόρος»!
«Άκουσα ένα απόσπασμα που θα μοιραστώ μαζί σας σήμερα, επειδή μιλήσαμε για τις ταμπέλες, τα στερεότυπα και τα κουτάκια στα οποία κάποιοι μπορεί να προσπαθούν να σας στριμώξουν και για τους ρόλους και τα στερεότυπα που σας αποδίδονται, τα οποία δεν ταιριάζουν απόλυτα με το πλήρες πρόσωπο που είστε» είπε σύμφωνα με τη βρετανική Mirror, η Μέγκαν Μαρκλ.
Ο Χριστιανόπουλος δίνει… φωνή στο διαδίκτυο
Μια παραλλαγή του δίστιχου του Χριστιανόπουλου είχε κάνει την εμφάνισή της πριν χρόνια στο διαδίκτυο, ενώ είχε φιγουράρει σε σειρά από πλακάτ διαδηλώσεων, κυρίως σε διαμαρτυρίες του κινήματος Black Lives Matter. «Προσπάθησαν να μας θάψουν, αλλά δεν ήξεραν πως ήμαστε σπόροι» έγραφε το σλόγκαν που υιοθέτησαν έκτοτε πολλοί χρήστες του διαδικτύου.
They tried to bury us but they didn't know we were seeds. We have germinated and are deeply rooted. This time no going back. Sorosoke!!!#EndSARS pic.twitter.com/yPT33tYGTd
— The Crowned Prince (@EzejiPromise) December 4, 2020
Διαβάζουμε ωστόσο, πως ενδεχομένως ο Χριστιανόπουλος να έφτασε στο Μεξικό και μέσα από το κίνημα των Ζαπατίστας να αναδύθηκε ξανά στην κοινότητα με αυτή τη φράση.
If the Establishment think the situation re Alex Salmond will damage Indyref 2, they are sadly mistaken. If anything, it will strengthen our resolve to break free. "They tried to bury us but they did not know we were seeds". pic.twitter.com/O6ygcJy63H
— Liz S. Mother Woman Female XX (@maliamum) January 24, 2019
Η ιστορία του δίστιχου που απήγγειλε η Μέγκαν Μαρκλ
Το μικρό αυτό δίστιχο ποίημα γραμμένο το 1978 και ενταγμένο στον κύκλο ποιημάτων «Το κορμί και το σαράκι» έχει μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες ενώ το 1995 εντάχθηκε και σε συλλογή που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Οδυσσέας σε μετάφραση στα αγγλικά από τον Νίκολας Κόστις.
Εμφανίζεται επίσης στην συγκεντρωτική έκδοση ποιημάτων του Χριστιανόπουλου το 1998 από τις εκδόσεις Διαγώνιος ενώ οριστικά καταχωρήθηκε στα «Μικρά ποιήματα» από τις εκδόσεις Ιανός το 2004.
Τα μικρά αφοριστικά ποιήματα του Χριστιανόπουλου έχουν υπάρξει ανέκαθεν δημοφιλή στην Ελλάδα, όπως το περίφημο «τα πρόβατα απήργησαν / ζητούν καλύτερες συνθήκες σφαγής» που μια εποχή το έβλεπες ως γκραφίτι στους τοίχους και στα αναρχικά έντυπα. Δεν είναι καθόλου απίθανο και το ποίημα του 1978 να ταξίδευσε μέχρι το μακρινό Μεξικό μέσα από τις λογοτεχνικές αναζητήσεις κάποιου αγωνιστή της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης και να προσαρμόστηκε στις ανάγκες των δικών του διεκδικήσεων.
Ποιος ήταν ο Ντίνος Χριστιανόπουλος
Ο Χριστιανόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ήταν γιος προσφύγων από την Ανατολική Θράκη. Φοίτησε στο τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου παρακολούθησε μαθήματα και έλαβε το πτυχίο του Τομέα Κλασικών Σπουδών.
Κατόπιν, εργάστηκε ως βιβλιοθηκάριος στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης από το 1958 ως το 1965. Έπειτα εργάστηκε ως επιμελητής εκδόσεων. Το 1958 ίδρυσε και ανέλαβε υπό τη διεύθυνσή του το περιοδικό Διαγώνιος -που κυκλοφόρησε ως το 1983 με ολιγόχρονες παύσεις- και τον εκδοτικό οίκο Εκδόσεις Διαγωνίου. Εκείνη την περίοδο αναπτύχθηκε ο λεγόμενος «κύκλος των λογοτεχνών της Διαγωνίου».
Η πρώτη ποιητική συλλογή του Εποχή των ισχνών αγελάδων (1950) διακρίνεται για το προσωπικό ύφος της και για τις δημιουργικές επιρροές από τον Καβάφη και τον Τ. Σ. Έλιοτ, ενώ στις επόμενες εμφανίσεις του εκφράζεται καθαρά το κυρίαρχο θέμα της ποίησής του, η εφήμερη ομοφυλοφιλική σχέση και το ερωτικό πάθος που οδηγεί στην ταπείνωση και στη μοναξιά.
Το 2011 τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για το σύνολο του έργου του. Αρνήθηκε όμως να το παραλάβει παραπέμποντας στο κείμενό του «Εναντίον» από το 1979, όπου αναφέρει χαρακτηριστικά: «Είμαι εναντίον της κάθε τιμητικής διάκρισης, απ’ όπου και αν προέρχεται. Δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία από το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε. Αυτό το απαίσιο “ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων”, που μας άφησαν οι αρχαίοι.» έλεγε.
Τον Ιούνιο του 2011 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το Τμήμα Φιλολογίας. Απεβίωσε στις 11 Αυγούστου του 2020, σε ηλικία 89 ετών. Κηδεύτηκε στις 13 Αυγούστου από τον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Σαράντα Εκκλησιών) και ενταφιάστηκε στο Κοιμητήριο Αναστάσεως του Κυρίου Θεσσαλονίκης.