Κλισέ, στερεοτυπικός, προχωρημένος ή «απαραίτητος» ως συστατικό; Οι gay ρόλοι έχουν παντεταριστεί και στην ελληνική τηλεόραση, άλλοτε με επιτυχία και άλλοτε αδιάφορα, ερχόμενοι όμως πάντοτε να θυμίσουν πως παρότι ζούμε στο 2022, εξακολουθούμε να θεωρούμε «θέμα» τη σεξουαλική ταυτότητα ενός ανθρώπου (και) στη μυθοπλασία.
Gay ρόλοι σε κωμωδίες, gay ρόλοι σε δραματικές σειρές, ο κάθε ένας ρόλος εξ’ αυτών με τη δική του ιστορία, τον δικό του τρόπο να αποτυπώσει την διαφορετικότητα αλλά, ευτυχώς στις περισσότερες φορές, με αποδοχή από το τηλεοπτικό κοινό.
Πρώτος διδάξας, τρόπον τινά, ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης ο οποίος «είχε το θράσος» πριν από 19 ολόκληρα χρόνια να βάλει δυο άνδρες να φιληθούν «μπροστά στα παιδιά μας» με το θεοσεβούμενο και ιεροεξεταστικό ΕΣΡ να τον επαναφέρει στην τάξη με ένα τσουχτερό πρόστιμο. Ο δημιουργός επιστρέφει σχεδόν δύο δεκαετίες μετά και στο Maestro πραγματεύεται και πάλι τη δυσκολία της κοινωνίας να δεχτεί πως κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να ορίζει το σώμα και σε (με) ποιον θα το διαθέτει ελεύθερα.
Gay ρόλοι στην ελληνική τηλεόραση
- Γιάννης (Απαράδεκτοι)
Ο πρώτος ομοφυλόφιλος χαρακτήρας σε ελληνική σειρά της ιδιωτικής τηλεόρασης. Τι κι αν περάσαν τόσοι και τόσοι gay ρόλοι, αυτός παραμένει ίσως και ο πιο αγαπητός.
Η επιτυχία του Γιάννη στους Απαράδεκτους δεν είναι απλά ότι συστήθηκε στο ευρύ κοινό παίζοντας έναν ομοφυλόφιλο και δη πριν από σχεδόν 31 χρόνια, αλλά το ότι το έκανε με τέτοιο τρόπο, δια χειρός Δήμητρας Παπαδοπούλου, που έγινε δημοφιλής σε άνδρες και γυναίκες που τοποθετούν τη σειρά ανάμεσα στις καλύτερες όλων των εποχών.
Αν και δεν έλειπαν τα κλισέ της χαριτωμενιάς και της «ευαίσθητης φύσης» που εξ ορισμού πρέπει να χαρακτηρίζουν έναν ομοφυλόφιλο, ο Γιάννης Μπέζος σίγουρα έκανε την αρχή ώστε οι gay ρόλοι να είναι αφορμή για ορατότητα και όχι για επιπλέον περιθωριοποίηση.
- Τόλης Σιδεράτος (Δύο Ξένοι)
Πέρασαν gay ρόλοι και gay ρόλοι, όμως αυτός είναι ίσως ο πιο διάσημος και μοναδικός της ελληνικής τηλεόρασης που είχε όμως σκηνές πάθους με μια γυναίκα, εν προκειμένω, τη Δέσποινα Βανδή.
Ο Τόλης των Δύο Ξένων, τον οποίο δημιούργησε και υποδύθηκε ο Αλέξανδρος Ρήγας είναι επίσης μια περίπτωση «νορμαλοποίησης» της εικόνας ενός gay που δεν έχει στοιχεία καρικατούρας και στερεότυπου.
- Μάρκος και Χρήστος (Πολυκατοικία)
Το ζευγάρι συζεί στην περίφημη «Πολυκατοικία» του Mega. Ο Νίκος Πουρσανίδης υποδύεται έναν δικηγόρο που δυσκολεύεται να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με το «αμόρε» του, στη σειρά τον Χάρη Ασημακόπουλο.
Ίσως είναι η πρώτη φορά που στην τηλεόραση παρακολουθούμε ένα ομόφυλο ζευγάρι να συζεί, πολύ πριν το ελληνικό κράτος δεήσει να επιτρέψει κάτι τέτοιο να γίνεται και επίσημα, έστω και μόνο με ένα Σύμφωνα Συμβίωσης.
Οι δυο gay ρόλοι αγαπιούνται και ζουν κάτω από την ίδια στέγη, με τα ευτράπελα γύρω από την προσπάθειά τους να ζήσουν όπως όλα τα υπόλοιπα ζευγάρια να προκαλούν θυμηδία, αλλά και προβληματισμό.
- Χρήστος Μελίτης (Εθνική Ελλάδος)
Πριν ακόμη μιλήσει ανοιχτά για την ομοφυλοφιλία, τόσο για τον ίδιο, όσο όμως και για την ανάγκη η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα να έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους πολίτες αυτού του κράτους, ο Γιώργος Καπουτζίδης είχε φτιάξει έναν ρόλο. Αν δημιουργήθηκαν gay ρόλοι που πραγματικά αποτύπωσαν τα στερεότυπα και τις αγκυλώσεις αυτής της χώρας, αυτός είναι σίγουρα του Χρήστου Μελίτη.
Ο Γιώργος Καπουτζίδης στο τελευταίο του σίριαλ από τη συχνότητα του MEGA, υποδύθηκε έναν Ελληνοκαναδό που έχει μόνιμη σχέση με έναν άλλο άνδρα, τον Ρίτσαρντ.
Στη σειρά γινόταν εκτενής αναφορά και στα κοινωνικά στερεότυπα, με την αντίδραση των συντηρητικών γειτόνων που βανδάλισαν την πόρτα που μένουν οι δύο άνδρες, ενώ το σίριαλ έκλεινε (χωρίς να ολοκληρωθεί) με κάποιον να μπαίνει στο σπίτι τους και να πυροβολεί!
- Σπύρος (Singles)
Ο Σταμάτης Ζακολύκος υποδύεται έναν νεαρό ντροπαλό άνδρα, που προσπαθεί να κρύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα από την οικογένειά του στους Singles. Η σειρά που θαρρείς πως ξεπήδησε από σελίδες κόμικ είχε «μιλήσει» για δεκάδες θέματα που απασχολούσαν την νεολαία και ένα από αυτά ήταν και η σεξουαλική ταυτότητα.
Η σκηνή που ο πατέρας του Σπύρου αντιλαμβάνεται ότι ο γιος του είναι γκέι είναι πραγματικά αποκαρδιωτική και συνταρακτική, καθώς αγγίζει περιστατικά που βίωσαν δεκάδες άνθρωποι εκεί έξω.
- Περικλής Ασημακόπουλος και Κώστας Κάππας (Κλείσε τα Μάτια)
Το πρώτο gay φιλί στην ελληνική τηλεόραση δόθηκε όπως προείπαμε το 2003 στη σειρά «Κλείσε τα μάτια» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, στο MEGA.
Κι όμως παρότι είχαμε ήδη μπει στον 21ο αιώνα, το απαρχαιωμένο Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, αυτή η τρυφερή στιγμή μεταξύ δυο ανδρών θεωρήθηκε προσβολή για την μέση ελληνική οικογένεια και λόγος για να επιβληθεί βαρύ πρόστιμο στο κανάλι.
- Δημήτρης και Λάμπρος (Μοντέρνα Οικογένεια)
Το 2014, το MEGA έφερε στην Ελλάδα τη μεγάλη επιτυχία του εξωτερικού Modern Family, με τον τίτλο «Μοντέρνα Οικογένεια» και τους Κώστα Κόκλα και Ζέτα Δούκα στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Στη σειρά, ακολουθώντας το σενάριο του εξωτερικό, αποτυπώνονταν αι οι gay ρόλοι των Δημήτρη (Δημήτρης Μακαλιάς) και Λάμπρου (Γιώργος Τζαβάρας), οι οποίοι συζούν επί 4 χρόνια, δεν κρατούν ούτε κρυφή τη σχέση τους, ούτε ο πατέρας αποκληρώνει τον γιο αλλά και ούτε συμβαίνει κάποιο δράμα σχετικό με την ομοφυλοφιλία τους.
Η αλήθεια είναι πως η σειρά δεν αποδόθηκε με την δέουσα προσοχή, ώστε να «έρχεται» στα μέτρα της ελληνικής κοινωνίας, ειδικά στο σενάριο των δύο ανδρών που όχι απλώς μένουν μεσοτοιχία με τους γονείς τους, αλλά σκέφτονται να προχωρήσουν και σε υιοθεσία.
- Κλεομένης και Λευτέρης Μεγαρίτης (Άγριες Μέλισσες)
Σε διαφορετικούς κύκλους της πολύ επιτυχημένης σειρά «Άγριες Μέλισσες» του ANT1 είδαμε δυο διαφορετικούς gay ρόλους, οι οποίοι ήταν εκ διαμέτρου αντίθετες προσωπικότητες.
Στον β’ κύκλο είδαμε τον Κλεομένη (Θανάσης Κουρλαμπάς) να υποδύεται έναν μοχθηρό και ύπουλο άνθρωπο, ο οποίος αποζητούσε την δόξα και τα χρήματα και παρά το γεγονός πως ήταν gay (κάτι που θεωρούνταν μέγα αμάρτημα για την εποχή και προσπαθούσε να το κρύψει επιμελώς) δεν δίστασε ακόμα και να παντρευτεί την Πηνελόπη για να γίνει γαμπρός του Δούκα Σεβαστού.
Το φινάλε του ρόλου του δεν ήταν και το καλύτερο, μιας και ο Μελέτης ανακάλυψε την πραγματική ταυτότητα του Κλεομένη και τον εκτέλεσε σε μια ανατριχιαστική σκηνή της σειράς.
Στον γ’ και τελευταίο κύκλο γνωρίσαμε τον Λευτέρη Μεγαρίτη (Δημήτρης Τσικλής), γιο του πιο επικού κακού της σειράς, Ακύλα Μεγαρίτη (Αιμίλιος Χειλάκης).
Ο Λευτέρης ήταν ένα ευαίσθητο παιδί, με καλλιτεχνική φλέβα και ζευγάρι με έναν νεαρό ηθοποιό, με το φιλί ανάμεσά τους να σχολιάζεται ποικιλοτρόπως στα social media αλλά να στηρίζει την επιλογή του μέχρι τέλους και να δικαιώνεται.
https://www.youtube.com/watch?v=y4q_3uBpyBQ