Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου.
Σε τρία τμήματα έχει χωριστεί το έργο, όπου το καθένα από αυτά θα κατασκευαστεί από μια εταιρεία και τις ημέρες αυτές ολοκληρώνεται η εγκατάσταση των εργοταξίων. Το πρώτο τμήμα του έργου – το οποίο θα ολοκληρωθεί και τελευταίο- θεωρείται το πιο δύσκολο, διότι θα πρέπει να κατασκευαστεί ενώ βρίσκεται σε κυκλοφορία, όπως είχε συμβεί με τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Πάτρας.
Μετά την έγκριση της συμφωνίας του Δημοσίου με την Ολυμπία Οδό (N. 4876/21) για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου, άνοιξε πλέον ο δρόμος για την κατασκευή του πολύπαθου έργου από την κοινοπραξία Απιον Κλέος (κατασκευαστή της Ολυμπίας Οδού).
800 υπάλληλοι κατά την διάρκεια των εργασιών, 80 μετά την ολοκλήρωση
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμά του, το έργο έχει δύο βασικές προθεσμίες: την κατασκευή του τμήματος Πύργου – Κάτω Αχαΐας εντός 3 ετών και την κατασκευή του υπολοίπου (Κάτω Αχαΐας – Πάτρας) στους 40 μήνες από την έναρξη του έργου.
Τρία τα τμήματα, ένα τμήμα η κάθε εταιρεία
Αναφορικά με το κατασκευαστικό σκέλος, ο αυτοκινητόδρομος (συνολικού μήκους 74,8 χλμ.) έχει χωριστεί σε τρία τμήματα:
- Από Μιντιλόγλι έως Καραίικα (0-21ο χλμ.). Θα κατασκευαστεί από την εταιρεία ΑΒΑΞ.
- Από Καραίικα έως Γαστούνη (22ο – 54ο χλμ.). Θα κατασκευαστεί από την ΑΚΤΩΡ.
- Από Γαστούνη έως Πύργο (53ο – 74,8ο χλμ.). Θα κατασκευαστεί από την ΤΕΡΝΑ. Το έργο εκτιμάται ότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. Μάλιστα κάποια βασικά τεχνικά έργα στο νότιο τμήμα του είχαν κατασκευαστεί προ του 2013, όσο το τμήμα Πάτρας – Πύργου ανήκε στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα», η οποία περικόπηκε με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013. Ανάμεσα στα έργα αυτά είναι και η δίδυμη γέφυρα του Πηνειού, το σημαντικότερο από τα τεχνικά έργα του αυτοκινητόδρομου, οχετοί, κάτω διαβάσεις κ.ά.
Δυσκολότερα τα πρώτα 13 χιλιόμετρα
Όπως εξηγεί ο Ηλίας Ντεγιάννης, διευθυντής της κοινοπραξίας Άπιον Κλέος, δυσκολότερα θεωρούνται τα πρώτα 13 χιλιόμετρα του δρόμου, καθώς πρόκειται για διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού με παράλληλη κυκλοφορία (όπως συνέβη στην κατασκευή του άξονα Κορίνθου – Πάτρας).
Τα υπόλοιπα 61,8 χλμ. έχουν χαραχθεί εκτός της υφιστάμενης εθνικής οδού, σε περιοχές χωρίς ιδιαίτερα απαιτητικό ανάγλυφο. Ήδη έχουν στηθεί τα πρώτα δύο εργοτάξια, της ΑΒΑΞ (στα Καμίνια, στο 8ο χλμ. του έργου) και της ΑΚΤΩΡ (στα Καραίικα, στο 21ο χλμ.), ενώ σε λίγες ημέρες ολοκληρώνεται η κατασκευή του εργοταξίου της ΤΕΡΝΑ στην Αμαλιάδα.
Τις ημέρες αυτές εκτός από την εγκατάσταση των εργοταξιακών γραφείων οι εταιρείες μεταφέρουν στην περιοχή μηχανήματα, προχωρούν τις τοπογραφικές αποτυπώσεις και ξεκινούν τη συλλογή σκουπιδιών και μπαζών. Το τελευταίο δεν είναι αμελητέα εργασία, καθώς σε αρκετά ημιτελή σημεία του δρόμου απορρίφθηκαν με το πέρασμα των ετών μεγάλες ποσότητες από οικοδομικά υλικά, τα οποία θα πρέπει να συλλεχθούν και να οδηγηθούν σε ειδικά αδειοδοτημένες για την επεξεργασία τους μονάδες.
Οι πρώτες εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στο δεύτερο μισό του Μάρτη και το έργο θα αποκτήσει ικανοποιητικούς ρυθμούς μετά το Πάσχα και πλήρεις ρυθμούς το καλοκαίρι. Όσον αφορά τις εκκρεμότητες του Δημοσίου, το μεγαλύτερο μέρος των απαλλοτριώσεων έχει ολοκληρωθεί.
Η σύμβαση προβλέπει ότι θα παραδοθούν στην κοινοπραξία μέσα σε 9 μήνες κάποιοι χώροι που απομένουν επί της κύριας χάραξης του δρόμου και στους 12 μήνες κάποιες συμπληρωματικές εκτάσεις, εκατέρωθεν του δρόμου.
Τέλος, όσον αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες, το ημιτελές νότιο τμήμα έχει ήδη ερευνηθεί προ δεκαετίας και απομένει το βόρειο τμήμα, στο οποίο τα συνεργεία θα εργάζονται παρουσία αρχαιολόγου και θα πραγματοποιούν δοκιμαστικές τομές αν χρειαστεί. Πάντως, η περιοχή του κόμβου ΒΙΠΕ έχει αναγνωριστεί από τη σύμβαση ως περιοχή ενδιαφέροντος, καθώς στο παρελθόν έχουν προκύψει εκεί αρχαιολογικά ευρήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα έγινε και η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ. Το υπουργείο Υποδομών έχει επιτύχει το έργο να ενταχθεί ως τμηματοποιημένο (phasing) στο τρέχον (2014-2020) και στο επόμενο (2021- 2027) ΕΣΠΑ. Στο τρέχον ΕΣΠΑ (έως 31- 12-2023) το έργο έχει ενταχθεί για 95,1 εκατ. ευρώ τα οποία αφορούν το 47% των εργασιών, συμπεριλαμβάνοντας και δαπάνες απαλλοτριώσεων, εργασίες αρχαιολογίας, μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (ΟΚΩ) και υπηρεσίες συμβούλων που απαιτούνται για την πρώτη φάση του έργου.
Τι θα περιλαμβάνει ο νέος αυτοκινητόδρομος
Συνολικά το έργο έχει δημόσια δαπάνη 251,13 εκατ. ευρώ (το υπουργείο Υποδομών είχε καταβάλει μεγάλη προσπάθεια ώστε αυτή να είναι μικρότερη από τη συμμετοχή που θα είχε το Δημόσιο στον «σαλαμοποιημένο» σε οκτώ τμήματα άξονα μετά τις εκπτώσεις, για προφανείς λόγους) και ιδιωτική συμμετοχή (Ολυμπία Οδός) 93,79 εκατ. ευρώ.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα (συν ΛΕΑ), οι οποίες θα διαχωρίζονται από κεντρική νησίδα (New Jersey). Περιλαμβάνει οκτώ κόμβους και ημικόμβους στο Μιντιλόγλι (έναρξη έργου), ΒΙΠΕ (7ο χλμ.), Κάτω Αχαΐα (17ο χλμ.), Βάρδα (33ο χλμ.), Κυλλήνη (46ο χλμ.), Γαστούνη (53ο χλμ.), Αμαλιάδα (62ο χλμ.) και Πύργο (73ο χλμ.). Θα περιλαμβάνει επίσης δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στο 8ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαΐας) και στο 67ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους Αμαλιάδας και Πύργου), καθώς και δύο πλευρικούς, στους κόμβους Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας.
Τέλος, θα διαθέτει δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στο 21ο και 72ο χλμ.
Η κοινωνικοοικονομική διάσταση του έργου
Η νέα Πατρών – Πύργου εκτός από ένα έργο με προφανή ευεργετικά οφέλη τόσο για τους πολίτες της Ηλείας και της Αχαΐας όσο και για όλους τους υπόλοιπους που καθημερινά για επαγγελματικούς ή άλλους λόγους διασχίζουν την υπάρχουσα καρμανιόλα και μετά του δρόμου θα οδηγούν σε ένα δρόμο πολύ ασφαλέστερο και με αυξημένες παροχές στους οδηγούς έχει και κοινωνικοοικονομική διάσταση αφού μέσω των εργασιών θα καταπολεμηθεί η ανεργία, καθώς για την κάλυψη των αναγκών θα χρειαστούν αρκετές θέσεις εργασίας.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η εφ. «Πατρίς», 800 υπάλληλοι θα απασχοληθούν σε θέσεις εργασίας κατά την διάρκεια των έργων όπως για παράδειγμα στα εργοτάξια ενώ 80 θα απασχοληθούν μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου σε θέσεις όπως τα διόδια ή την συντήρηση του οδικού δικτύου και την οδική ασφάλεια.
«Κόβουν» την κορδέλα σε Αμαλιάδα ή Καμίνια Μητσοτάκης – Καραμανλής
Παράλληλα, με την έναρξη των εργασιών στην Πατρών – Πύργου, όπως είχε αναφέρει και σε παλαιότερα ρεπορτάζ η εφ. «Πατρίς», αναμένεται στην περιοχή και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Καραμανλή προκειμένου να εγκαινιάσουν την έναρξη των εργασιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ αρχικά υπήρχε η σκέψη η κήρυξη των εργασιών να γίνει στα Καμίνια, πλέον το πιο πιθανό ενδεχόμενο είναι αυτή να πραγματοποιηθεί στο εργοτάξιο της Αμαλιάδας.
Οριστική απόφαση ακόμα δεν υπάρχει και είμαστε εν αναμονή των ανακοινώσεων. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι πως η κορδέλα θα… κοπεί σε ένα από τα δύο μέρη