Ολοκληρώθηκε σήμερα (23/5) στη Βουλή, η επεξεργασία του Κλιματικού Νόμου.
Αύριο θα γίνει η δεύτερη ανάγνωσή του και την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται να ολοκληρωθεί η συζήτησή του με τη ψήφισή του από την Ολομέλεια.
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκε η ΝΔ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ εξέφρασαν επιφυλάξεις και ΚΚΕ, ΕΛ.ΛΥ και ΜέΡΑ25 δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν.
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για θέματα προστασίας περιβάλλοντος, Γιώργος Αμυράς τόνισε ότι «είναι το πρώτο άρτιο νομοθέτημα για την κλιματική μετάβαση που θέτει στη σωστή τους βάση, αναγκαία για τη χώρα ζητήματα». Όπως τόνισε «προηγήθηκε μία επαρκής διαδικασία διαβούλευσης και διαλόγου προκειμένου να ενσωματωθούν βελτιωτικές προτάσεις».
Ο Αμυράς στη Βουλή για την ηλεκτροκίνηση
Ο κ. Αμυράς, σχολιάζοντας προτάσεις για υποχρέωση λειτουργίας οχημάτων του δημοσίου με ηλεκτροκίνηση, αντέτεινε ότι υπάρχει ήδη ο νόμος που έχει την πρόβλεψη για κάλυψη του 25,3% του στόλου. Επιπλέον απέρριψε την κριτική για την υποχρεωτική ασφάλιση των κτιρίων, τονίζοντας ότι «καθόλου ακριβή δεν είναι» και πρόσθεσε ότι, από την ειδική μελέτη που έγινε για τις ευάλωτες περιοχές, αποδείχτηκε ότι η ασφάλιση φτάνει στα 120 με 150 ευρώ ετησίως. «Τώρα με την υποχρεωτικότητα που βάζουμε θα πέσουν τα ασφάλιστρα», ανέφερε και πρόσθεσε ότι θα εκδοθεί κ.υ.α η οποία θα ρυθμίζει τις λεπτομέρειες ασφάλισης των κτιρίων.
«Γιατί το κράτος να υποχρεώνεται, σε ευάλωτες περιοχές λόγω φυσικών καταστροφών, να βγάζει και να πληρώνει από τη τσέπη του, όταν μπορεί, με χαμηλό κόστος να καλύπτονται οι ζημιές από τις ασφαλιστικές εταιρίες;» σημείωσε ο κ. Αμυράς.
Αναφερόμενος στα περιφερειακά σχέδια για την προσαρμογή στη κλιματική αλλαγή, ο κ. Αμυράς τόνισε ότι είναι εντός των χρονικών περιθωρίων για την ολοκλήρωση τους. Όπως είπε, ένα έχει ήδη εγκριθεί, έξι είναι στη φάση της οριστικοποίησης και ένα στο στάδιο της έγκρισης ενώ τα άλλα βρίσκονται στον έλεγχο της πληρότητας ή στη φάση της διαβούλευσης. Τέλος, ο κ. Αμυράς, διαβεβαίωσε ότι για τις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίας ισχύουν τα κίνητρα και ο διπλασιασμός των αποσβέσεων, τόνισε ότι το φυσικό αέριο έχει την έγκριση της ΕΕ και είναι πλήρως εναρμονισμένος ο νόμος με την πράσινη συμφωνία, ενώ χαρακτήρισε «μπαλωθιές στον αέρα» τους ισχυρισμούς ότι η κυβέρνηση στηρίζει τα καρτέλ ενέργειας.
Όσα ανέφερε η αντιπολίτευση
«Αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα της προσαρμογής της χώρας στη νέα κλιματική αλλαγή, ωστόσο το νομοσχέδιο είναι κατώτερο των περιστάσεων και σοβαρά αντιεπιστημονικό», αντέτεινε από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελος.
Στην ανάγκη εθνικής στρατηγικής για μια κοινωνικά δίκαιη, βιώσιμη και ισόρροπη κλιματική ουδετερότητα, αναφέρθηκε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Αρβανιτίδης, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι νομοθετεί αποσπασματικά πρόχειρα και χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την κοινωνία.
Έντονα επικριτικοί για τον τρόπο που νομοθετεί η κυβέρνηση εμφανίστηκαν και τα υπόλοιπα κόμματα ενώ χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο, κοινωνικά άδικο, μη αποτελεσματικό και εφαρμόσιμο.
Είχαν προηγηθεί οι τοποθετήσεις των αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων, οι οποίοι αναγνώρισαν στο σύνολο τους την αναγκαιότητα του νέου κλιματικού νόμου, ωστόσο αρκετοί ήταν αυτοί που ζήτησαν περαιτέρω βελτιωτικές αλλαγές ενώ άλλοι εξέφρασαν αντιρρήσεις και επιφυλάξεις ως προς τους στόχους και την αποτελεσματικότητα του.
Στήριξη από εξωκοινοβουλευτικούς φορείς
Τη στήριξη του στο νέο κλιματικό νόμο εξέφρασε ο γενικός διευθυντής του Συμβουλίου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΣΕΒ, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου. «Το νομοσχέδιο έχει τη στήριξη της επιχειρηματικότητας καθώς αυτή καλείται να συμβάλει στη μετάβαση της κλιματικής ουδετερότητας. Το σημαντικό είναι ότι ο νέος νόμος έχει καίριες προβλέψεις για το πως θα επιτευχθούν οι στόχοι και μέσα από ποια χρηματοδοτικά εργαλεία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντίνου.
Για «θετική νομοθετική πρωτοβουλία, που διασφαλίζει τη σταδιακή κλιματική μετάβαση, μίλησε ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας, Παναγιώτης Λαδακάκος, τονίζοντας ωστόσο ότι «θα έπρεπε να είναι πιο φιλόδοξος ο στόχος». Παράλληλα έδωσε έμφαση στην ανάγκη δημιουργίας πολλών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στην απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης τους.
Ο πρόεδρος των Ιδιοκτητών Ακινήτων, Ευστράτιος Παραδιάς χαρακτήρισε «ιδιαίτερα σκληρό» το μέτρο για την απαγόρευση αγοράς καυστήρων θέρμανσης στα κτίρια από το 2025, όπως και την υποχρεωτική ασφάλιση τους. Όπως υποστήριξε, είναι αυστηρή η κλιματική νομοθεσία καθώς οι ιδιοκτήτες παλαιών κτιρίων είναι κυρίως ηλικιωμένοι άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια για να προχωρήσουν στην ενεργειακή αναβάθμιση τους. «Θα είναι καταστροφικό το μέτρο και για την αξία των ακινήτων και για τους ιδιοκτήτες που θα κληθούν να πληρώσουν ένα τεράστιο κόστος για την αναβάθμιση τους. Θα έπρεπε οι κυβερνώντες, πριν να σηκώνουν το χέρι και να συμφωνούν με τις Βρυξέλλες, να εξετάζουν αν το 90% των πολιτών μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις υποχρεώσεις», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Παραδιάς.
Ο πρόεδρος του ΔΣ του Εθνικού Αεροσκοπίου Αθηνών, Εμμανουήλ Πλειώνης, μίλησε για πολλά θετικά του νομοσχεδίου, ωστόσο, όπως είπε, «είναι ανάγκη να αποσαφηνιστούν διατάξεις που αφορούν τις αρμοδιότητες ορισμένων επιτροπών και τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, διαφορετικά αυτές οι αοριστίες θα δυσκολέψουν την εφαρμογή του».
«Σημαντική ιστορική στιγμή»
Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός, μίλησε για σημαντική ιστορική στιγμή απαραίτητη για τη χώρα, σημείωσε ότι άργησε η απόσυρση των καυστήρων ενώ επεσήμανε ότι «χρειάζεται να υπάρχει μία συνολική στρατηγική, δεν αρκεί μόνο ο τομέας της ενέργειας».
Ενστάσεις εξέφρασε ότι «σε κανένα όργανο δεν προβλέπεται εκπρόσωπος του ΤΕΕ παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ούτε ένα μέτρο που δεν θα σχεδιάσουν και θα εφαρμόσουν οι τεχνικοί του», όπως είπε. Επιφυλάξεις εξέφρασε και για την ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων, σημειώνοντας ότι το κράτος έχει ένα φιλόδοξο σχέδιο χωρίς να συμπεριλαμβάνει και τις δικές του υποχρεώσεις. «Το δημόσιο ζητά προσαρμογές της τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία όμως δεν είναι έτοιμη, δεν έχει τις υποδομές. Πρέπει να δώσει τα χρονικά περιθώρια», είπε μεταξύ άλλων, ενώ έμφαση έδωσε και στην ενίσχυση των ΑΠΕ και στη δημιουργία ισχυρών δικτύων χαρακτηρίζοντας τα βασικά συστατικά αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης. «Πολύ σωστή η απαγόρευση των καυστήρων θέρμανσης, ήταν κάτι που άργησε να γίνει στη χώρα μας, όμως είναι ελλιπής καθώς δεν προβλέπει κίνητρα για την εξοικονόμηση ενέργειας», σημείωσε.
Κατά του νομοσχεδίου οι ιδιοκτήτες ταξί
Ο εκπρόσωπος των ιδιοκτητών ταξί, Θύμιος Λυμπερόπουλος, τάχθηκε κατά του νομοσχεδίου, που, όπως ανέφερε, «έχει στόχο τη διάλυση των ταξί για να οικονομήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες». «Πρώτα πρέπει να δημιουργηθούν οι τεχνικές υποδομές, για να εφαρμοστεί ο νόμος για τα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και να δοθεί χρόνος στους επαγγελματίες. Το 2026 είναι απαγορευτικό για εμάς, Είναι άδικο το μέτρο και φυσικά θα έχουμε μεγάλα προβλήματα αν μας το επιβάλουν. Πρέπει η κυβέρνηση να αναστείλει την απόφαση της και να εφαρμόσει το μέτρο μετά το 2030», υπογράμμισε.
«Δεν συμμεριζόμαστε τον ενθουσιασμό για τον κλιματικό νόμο» είπε ο Αναστάσιος Κεφαλάς, εκπρόσωπος του Πανελλαδικού Δικτύου Συλλογικοτήτων για την Ενέργεια. Ακόμα, μίλησε για «βίαιη ανάπτυξη, λάθος σταθερή προσήλωση στο φυσικό αέριο και στην απολιγνιτοποίηση, έργα υποδομών τεράστιου κόστους, παλινωδίες και αναποτελεσματικότητα» ενώ τόνισε ότι «η πρόσκαιρη απολιγνιτοποίηση δημιούργησε εκτεταμένα φαινόμενα ενεργειακής φτώχειας». «Απουσιάζει η αναγνώριση των στρεβλώσεων και η πολιτική βούληση για βελτίωσή τους. Είναι ατεκμηρίωτη η φενάκη της κυβέρνησης για πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας σε σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς σοβαρές συνέπειες», ανέφερε.
Ο σύμβουλος του Συνδέσμου Εταιριών Φωτοβολταϊκών, Στυλιανός Ψωμάς υπογράμμισε ότι στη διάταξη για τα νέα κτίρια είναι σκόπιμο να ενσωματωθούν οι πρόνοιες της ΕΕ και να γίνει υποχρεωτικό και για τα νέα εμπορικά κέντρα. «Δεν αρκεί η υποχρεωτικότητα για ενσωμάτωση συστημάτων φωτοβολταϊκών στα νέα κτίρια αλλά πρέπει να δίνονται και κίνητρα για να βοηθηθούν οι πολίτες. Η οδηγία της ΕΕ λέει ότι μπορεί οι χώρες να μειώσουν το ΦΠΑ από το 24% στο χαμηλότερο δυνατό σημείο. Πρέπει η χώρα μας να στηρίξει τους αδύναμους πολίτες της, κυρίως», τόνισε.