Ολική επαναφορά της κρουαζιέρας για τα Χανιά δείχνουν τα φετινά αποτελέσματα με 150.000 επιβάτες και 100 αφίξεις μέχρι σήμερα ενώ το μεγάλο έργο του νέου λιμενικού σταθμού αναζητεί χρηματοδότηση, ώστε -μετά την ολοκλήρωσή του- να μετατραπεί η Σούδα σε home port, κάτι που εκτιμάται πως θα «απογειώσει» το λιμάνι, πενταπλασιάζοντας τον τζίρο του κλάδου.
Με την αφορμή την σημερινή εκατοστή άφιξη κρουαζιερόπλοιου στα Χανιά, ο πρόεδρος του λιμενικού ταμείου νομού Χανίων, Δημήτρης Βιριράκης, φιλοξενήθηκε μίλησε στο zarpanews.gr.
Ολική επαναφορά σε μεγέθη 2019 για τα Χανιά
Παρότι την περίοδο της πανδημίας τα μεγέθη του κλάδου μηδενίστηκαν, μέσα σε μόλις λίγους μήνες επετεύχθη ολική επαναφορά: «Τα φετινά αποτελέσματα αγγίζουν τα μεγέθη του 2019 σε αριθμό πλοίων, ωστόσο ο αριθμός των επιβατών είναι πιο χαμηλός γιατί Απρίλιο – Μάιος δούλεψαν με 60% πληρότητα. Μέχρι σήμερα έχουμε 100 πλοία και 150.000 επιβάτες και πιστεύω ότι θα φτάσουμε τους 200.000 επιβάτες μέχρι το τέλος του χρόνου καθώς έχουν προγραμματιστεί οι αφίξεις ακόμα 30 πλοίων» σημείωσε ο κ Βιριράκης.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι μέσα σε τρεις μέρες, με 5 αφίξεις, επισκέφθηκαν 12.000 άτομα τα Χανιά: «Νομίζω πως οι επιχειρηματίες των Χανίων το αντιλήφθηκαν αυτό» σημείωσε ο κ. Βιριράκης, εξηγώντας πως τα χρήματα που δαπανούν δεν είναι μόνο καφέδες και εστίαση, αλλά ένα ευρύ φάσμα οικονομικών συναλλαγών που αφορά από τα εισιτήρια στα πούλμαν, ταξί, αναμνηστικά, δώρα, οργανωμένες εκδρομές, ξεναγούς, ενοικιαστικά αυτοκίνητα.
Βέβαια, όπως σημείωσε, ο μεγάλος όγκος των επισκεπτών παραμένει στο κέντρο και στην παλιά πόλη καθώς «δυστυχώς δεν υπάρχουν στα Χανιά, εκτός πόλεως, χώροι που να μπορούν να υποδεχτούν τόσο κόσμο, που να μπορούν να πάνε 2.000 άτομα, ή 1.000 άτομα. Μια πιθανή περιοχή που έχουμε προτείνει στους πράκτορες είναι τα Άπτερα. Γίνονται εκδρομές στους Τάφους των Βενιζέλων, στους Αγίους Αποστόλους αλλά δεν υπάρχει κάτι τόσο μαζικό» τόνισε.
Ανταγωνισμός με το Ηράκλειο
Όπως εξήγησε ο κ. Βιριράκης, «το Ηράκλειο το οποίο είναι κι αυτό λιμάνι, έχει αυτό το πλεονέκτημα, έχει την Κνωσσό και σίγουρα όλοι οι επισκέπτες που έρχονται από μακρινές χώρες, Αμερική, Αυστραλία, θέλουν να πάνε στην Κνωσσό. Αυτό μας δημιουργεί κι έναν ανταγωνισμό με τον Ηράκλειο, καθώς είναι πολύ δύσκολο ένα κρουαζιερόπλοιο να σταθμεύσει σε δύο γειτονικά λιμάνια και αυτό κάνει το μέγεθος των αποτελεσμάτων που έχουμε να είναι ακόμα πιο ενθαρρυντικό».
Ωστόσο, σημείωσε πως «τo πλεονεκτήμα μας είναι το λιμάνι της Σούδας, είναι προστατευμένο, ο καιρός δεν το επηρεάζει, έχουμε υποτυπώδεις εγκαταστάσεις υποδοχής αλλά έχουμε πολύ καλές αποβάθρες και εξυπηρέτηση service στα κρουαζιερόπλοια, μπορούν να δέσουν εύκολα, μας δίνουν συγχαρητήρια για αυτό το θέμα, ότι δεν επηρεάζονται από τον καιρό, έχουμε φύλαξη, ασφάλεια».
Ο στόχος του home port
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η μετατροπή της Σούδας σε Home Port για την κρουαζιέρα, θα πενταπλασίαζε τον τζίρο στον κλάδο. «Αν είχαμε και έναν σταθμό που να πληροί τις προδιαγραφές Σένγκεν για ελέγχο διαβατηρίων, αποσκευών κλπ, θα απογειωνόταν το λιμάνι της Σούδας, αυτό είναι το ζητούμενο για τα επόμενα χρόνια. Έχουμε τη μελέτη κτηρίου έτοιμη προς δημοπράτηση, τα χρήματα ψάχνουμε είναι 10,5 εκ.» τόνισε ο κ. Βιριράκης.
«Πιθανώς ακόμα και στα δύο χρόνια να το πετύχουμε. Αυτή τη στιγμή από το Υπουργείο εκπονείται μια μελέτη για όλα τα λιμάνια της χώρας, ώστε να αποκτήσουν προδιαγραφές Σένγκεν και οι διαγωνισμοί και οι προμήθειες θα προχωρήσουν απευθείας από το υπουργείο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επεκτείνουμε τον υπάρχοντα σταθμό όπου θα μπουν τα μηχανήματα και θα διαμορφωθεί ένα κέντρο ελέγχου. Είναι κάτι που τους επόμενους μήνες θα γίνει.» τόνισε.
Χειμερινός τουρισμός
Ιδιαίτερα σημαντικό στον κλάδο της κρουαζιέρας είναι το γεγονός ότι μπορεί να φέρει κόσμο στην πόλη σε περιόδους χαμηλής ζήτησης:
«Εμείς φέραμε τον χειμερινό τουρισμό στα Χανιά από πέρυσι. Τον Οκτώβριο έχουμε περίπου 20 πλοία, πάνω από 10 τον Νοέμβριο και 7-8 τον Δεκέμβριο. Οπότε με αυτά τα δεδομένα κάνουμε και την αρχή της προσπάθειας για να φέρουμε στην πόλη μας χειμερινό τουρισμό.