Την έγκρισήτ ου για την υλοποίηση του νέου Master Plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) που ενσωματώνει το επενδυτικό σχέδιο της Cosco, έδωσε την Δευτέρα 31 Οκτωβρίου το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε νόμιμο, κατά πλειοψηφία, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που είχε κατατεθεί για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία για την ” «έγκριση αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (Master Plan) λιμένα Πειραιά». Ωστόσο, ως βασική προϋπόθεση τίθεται να εκπονηθεί ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για το σύνολο των έργων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Law And order, επί του του συγκεκριμένου σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος το ΣτΕ εξέδωσε την υπ’ αριθμ. 154/2022 γνωμοδότησή του, στην οποία κάνει εκτενή αναφορά στις επιπτώσεις οι οποίες θα επέλθουν από την υλοποίηση του νέου master plan, λόγω του πρόσθετου κυκλοφοριακού φόρτου της περιοχής.
Το σκεπτικό του ΣτΕ για την απόφαση στον ΟΛΠ
Πρόκειται για γνωμοδότηση 118 σελίδων, στην οποία οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί, αναφέρουν πως με το επίμαχο σχέδιο Προεδρικό Διάταγμα επιχειρείται «η έγκριση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Πειραιά, αφενός:
- «Από την άποψη της χωρικής οργάνωσης (κεφάλαιο Α΄), με τον καθορισμό των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της ζώνης λιμένα, των χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, των επιτρεπόμενων προσχώσεων και των γενικών χαρακτηριστικών των προγραμματιζόμενων έργων, καθώς και της κυκλοφοριακής οργάνωσης του λιμένα, και αφετέρου
- Από την περιβαλλοντική άποψη (κεφάλαιο Β΄), με τον καθορισμό όρων, κατευθύνσεων και μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος και συστήματος περιβαλλοντικής παρακολούθησης, καθώς και με τον καθορισμό όρων για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς».
Σε ό, τι αφορά τώρα στον κυκλοφοριακό φόρτο που αναμένεται να υποστεί η περιοχή στη γνωμοδότηση του ΣτΕ αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής, τα εξής:
«Στο άρθρο 9 περ. Α παρ. 5 του υπό επεξεργασία σχεδίου προβλέπεται ότι: “λόγω των νέων χρήσεων που αναμένεται να προσελκύουν μεγάλο όγκο επισκεπτών (π.χ. συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχεία), απαιτείται η εκπόνηση νέας κυκλοφοριακής μελέτης ή η επικαιροποίηση της υφισταμένης για την άμεση περιοχή κάθε έργου και, επί τη βάσει αυτής, ο σχεδιασμός του απαιτούμενου συγκοινωνιακού έργου σύνδεσης με το οδικό δίκτυο της περιοχής».
Σύμφωνα με το ΣτΕ, η μελέτη αυτή θα είναι ενιαία για το σύνολο των έργων του σχεδιασμού, θα αξιοποιεί την υφιστάμενη περιβαλλοντική πληροφορία από όπου και εάν προέρχεται και, ιδίως, θα λαμβάνει υπόψη τα πορίσματα και τις εκτιμήσεις της ανωτέρω μελέτης και των κυκλοφοριακών μελετών του Δήμου Πειραιά στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και του υπουργείου Πολιτισμού για τον Κεντρικό Λιμένα Πειραιά.
Τι ζητά περαιτέρω το ΣτΕ για να συνεχιστεί το έργο
Όπως ακόμα επισημαίνει το ΣτΕ η μελέτη θα προβαίνει σε εκτίμηση και αξιολόγηση των αλλαγών που πρόκειται να επέλθουν στην κυκλοφοριακή και γενικότερη λειτουργία της πόλης τόσο σε επίπεδο άμεσης περιοχής μελέτης (κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και αλλαγές στην περιοχή πέριξ του λιμανιού) όσο και σε επίπεδο ευρύτερης περιοχής μελέτης σε επίπεδο πόλης.
Η δε υλοποίηση των έργων του σχεδίου, ήδη αδειοδοτημένων και μη, δεν θα ξεκινήσει πριν από την εκπόνηση, ολοκλήρωση και έγκριση της ως άνω κυκλοφοριακής μελέτης στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων. Σε περίπτωση, εξάλλου, που μετά την έγκριση της ως άνω μελέτης προκύψει ανάγκη τροποποίησης του σχεδιασμού, η τροποποίηση του προεδρικού διατάγματος θα πρέπει να γίνει πριν από την υλοποίηση των έργων”.
Ως εκ τούτου, σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας το Προεδρικό Διάταγμα «μπορεί να δημοσιευθεί πλην πρέπει να αναδιατυπωθεί αναλόγως, βάσει της παρατήρησης αυτής, ο περιβαλλοντικός όρος του άρθρου 9 περ. Α παρ. 5 του υπό επεξεργασία σχεδίου».