Recently updated on April 11th, 2023 at 10:39 pm
Την εικόνα εγκατάλειψης και αποσάθρωσης που παρουσιάζουν οι σιδηρόδρομοι στην Ελλάδα έφερε στο φως με τον πιο τραγικό τρόπο το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Φυσικά, έχοντας πλέον εικόνα του τρόπου λειτουργίας των συρμών σε όλη τη χώρα, είναι αδύνατο να πιστέψουμε πως οι αστοχίες και η πλήρης έλλειψη ασφάλειας αφορούσαν μόνο το δίκτυο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Έτσι, εκτεθειμένοι στον κίνδυνο βρίσκονται καθημερινά οι μηχανοδηγοί στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη μέσω της παλιάς γραμμής, καθώς όπως καταγγέλλουν, σε αρκετά σημεία πηγαίνουν στα τυφλά.
Εικόνες εγκατάλειψης κατέγραψε η κάμερα του OPEN, σε μια ακατάλληλη διαδρομή, η οποία συνδέει τη χώρα μας με το εξωτερικό.
Η παλιά γραμμή κατασκευάστηκε πριν από 150 χρόνια. Μέχρι και πριν 20 χρόνια γίνονταν συντήρηση, όμως πλέον έχει αφεθεί στη μοίρα της. Η γραμμή Σκοπίων – Θεσσαλονίκης αποτελεί τμήμα του ιστορικού δικτύου των Ανατολικών Σιδηροδρόμων («Chemins de fer Οrientaux» – CO) η κατασκευή της οποίας ξεκίνησε το 1873 από την τότε Οθωμανική αυτοκρατορία με σκοπό την ένωση της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι και κατ’ επέκταση με τα Ευρωπαϊκά κράτη.
Σήμερα, η γραμμή έχει υποβαθμιστεί όσον αφορά το επιβατικό έργο χωρίς να προσφέρει εθνικές, διαπεριφερειακές ή προαστιακές υπηρεσίες, αλλά εξυπηρετεί μόνο συνδέσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και για συγκεκριμένες περιόδους του έτους (θερινή τουριστική περίοδος).
Οι σιδηρόδρομοι που έβγαζαν εκτός συνόρων λειτουργούσαν άρτια πριν 20 χρόνια
«Όταν η φωτοσήμανση λειτουργούσε ήταν τέλεια όλα. Πριν 20 χρόνια είχε και τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση και την ηλεκτροκίνηση, έμεινε μόνο η ηλεκτροκίνηση», είπε στον Αντώνη Τσολναρά για το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του OPEN ο πρώην σταθμάρχης, Βασίλης Αθανασιάδης.
Στο θέμα αναφέρθηκε και ο δημοτικός σύμβουλος Παιονίας, Χρήστος Δραγανίδης. «Πρόκειται για μια παλιά γραμμή η οποία έχει εγκαταλειφθεί, δε συντηρείται ενόψει της νέας γραμμής -η οποία είναι προς το τέλος της εδώ και 10 χρόνια περίπου και η οποία και αυτή έχει εγκαταλειφθεί», ανέφερε.
Για αρκετά χιλιόμετρα στην παλιά γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη οι μηχανοδηγοί κινούνται χωρίς κανένα προστατευτικό σύστημα, σε σημεία μάλιστα με αφύλακτες διαβάσεις. Στο ρεπορτάζ του OPEN, φαίνεται επίσης και ένα καλώδιο που εξυπηρετούσε στην τηλεδιοίκηση, το οποίο είναι κομμένο και φυσικά το σύστημα δεν λειτουργεί.
Λόγια του αέρα οι υποσχέσεις για ολοκλήρωση της αναβάθμισης της γραμμής
Τον Μάρτιο του 2022, υπεγράφη η σύμβαση ανάθεσης του έργου που αφορά στην εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και την αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς για τις ανάγκες της σηματοδότησης, τιμήματος 40.973.034,12 ευρώ, πλέον ΦΠΑ.
Ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης συνοδευόμενος από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, είχαν πραγματοποιήσει – για τα μάτια του κόσμου όπως φαίνεται – σύσκεψη στα γραφεία του εργοταξίου τον Ιούλιο του 2022.
«Τα σιδηροδρομικά έργα, ειδικά στη Β. Ελλάδα, είναι ύψιστης προτεραιότητας για την κυβέρνηση Μητσοτάκη» τόνιζε πριν έναν χρόνο ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης κατά την επίσκεψή του σε δύο εργοτάξια σιδηροδρομικών έργων που εκτελούνται στη Θεσσαλονίκη. Μια δήλωση που μοιάζει μάλλον με φαρσοκωμωδία σήμερα.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 45,7 εκατ. ευρώ και με την έκπτωση που έδωσε ο ανάδοχος διαμορφώθηκε στα 40 εκατ. ευρώ.
Το αντικείμενο του Έργου αφορά στην:
- εγκατάσταση νέου συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης ηλεκτρονικού τύπου που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο σύστημα με ηλεκτρονόμους σε όλο τμήμα ΤΧ1 – Ειδομένη
- σηματοτεχνική εξασφάλιση της πλευρικής προστασίας της ανοικτής γραμμής του τμήματος Πολύκαστρο – Παιονία – Ειδομένη,
- εγκατάσταση παρατρόχιου συστήματος ETCS L1 σε όλο τμήμα ΤΧ1 – Ειδομένη,
- αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς με νέες σε εντοπισμένους σταθμούς του τμήματος για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης,
- εγκατάσταση 4 νέων αλλαγών τροχιάς και κατασκευή έργων επιδομής νέας παρακαμπτηρίου γραμμής μήκους 2,275 χιλιομέτρων περίπου στην περιοχή του Μικρού Δάσους,
- εγκατάσταση Ηλεκτρικής Θέρμανσης Αλλαγών Τροχιάς (Η.ΔΙ.Θ.Α) στους σταθμούς του τμήματος,
- εγκατάσταση παθητικού δικτύου οπτικών ινών για την μετάδοση των δεδομένων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης με εγκατάσταση 2 καλωδίων οπτικών ινών εκατέρωθεν της γραμμής μεταξύ ΤΧ1 – Πολυκάστρου και σύνδεση με τα υφιστάμενα καλώδια οπτικών ινών στην νέα παραλλαγή στο τμήμα Πολύκαστρο –Ειδομένη,
- εγκατάσταση δικτύου τηλεπικοινωνιών για τις ανάγκες φωνητικών επικοινωνιών μεταξύ σταθμών με ΚΕΚ Θεσσαλονίκης και Ρ.Ε. Θεσσαλονίκης και θέσεων εκμετάλλευσης ηλεκτροκίνησης,
- εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, με γραμμή επαφής τύπου αντισταθμισμένης αλυσοειδούς 25 kV – 50 Hz στην νέα παρακαμπτήριο στην περιοχή του Μικρού Δάσους, καθώς και οι απαραίτητες προσαρμογές της υφιστάμενης ηλεκτροκίνησης που απαιτούνται,
- αναβάθμιση/αντικατάσταση του περιφερειακού εξοπλισμού των σταθμών (RTU) του τμήματος Θεσσαλονίκη – ΣΣ Πολυκάστρου (παλιός) με νέο περιφερειακό εξοπλισμό, συμβατό με το υφιστάμενο δίκτυο οπτικών ινών, και η σύνδεσή του με αυτό,
- η αναβάθμιση/αντικατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης της γραμμής Θεσσαλονίκη – ΣΣ Πολυκάστρου (παλιός) και ένταξη στην τηλεδιοίκηση του περιφερειακού εξοπλισμού της νέας παραλλαγής στο τμήμα Πολύκαστρο –Ειδομένη, με νέα τηλεδιοίκηση, συμβατή με το υφιστάμενο δίκτυο οπτικών ινών, και η σύνδεσή της με αυτό, καθώς και ένταξη των επιπλέον σημάτων του νέου διακοπτικού υλικού στην περιοχή του Μικρού Δάσους στο σύστημα τηλεδιοίκησης της ηλεκτροκίνησης.
Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε σφοδρή μετωπική σύγκρουση μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με μια εμπορική αμαξοστοιχία. Η σύγκρουση, η ανάφλεξη και ο εκτροχιασμός των συρμών επέφερε τον θάνατο 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.
«Στα νοσοκομεία μας νοσηλευτήκαν άνω των 80 επιβατών που επέβαιναν στο μοιραίο τρένο στα Τέμπη. Αυτή την στιγμή, νοσηλεύονται 13 τραυματίες εκ των οποίων οι επτά είναι σε ΜΕΘ και εξ αυτών οι τέσσερις παραμένουν διασωλημένοι» ανέφερε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης ενημερώνοντας την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο επιβατικός συρμός με το όνομα Intercity 62 (IC 62) και μηχανή ηλεκτροκίνησης Siemens Mobility 120-022, έτος κατασκευής 2004, που εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Λάρισα περί τις 23:22 το βράδυ. Ο εκτροχιασμός των συρμών και η επακόλουθη ανάφλεξή τους επέφερε τον θάνατο 57 τουλάχιστον ατόμων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85.
Τα εγκληματολογικά εργαστήρια της Ελληνικής Αστυνομίας ολοκλήρωσαν την εργαστηριακή ανάλυση των δειγμάτων που έδωσαν συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, επιβεβαιώνοντας έτσι πληροφορίες που είχε δώσει στη δημοσιότητα η ιατροδικαστική υπηρεσία Λάρισας.
Από τη διαδικασία «ταυτοποιήθηκαν 56 νεκροί», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της αστυνομίας, αριθμός που προέκυψε από τη συγκριτική ανάλυση 58 βιολογικών υλικών από συγγενείς θυμάτων ή προσωπικά τους αντικείμενα και 108 δειγμάτων που ελήφθησαν από σορούς ή σωματικά μέλη. Μια ακόμη, που παρέμενε αταυτοποίητη, φαίνεται πως ανήκει σε Σύριο πολίτη που επέβαινε στο τρένο.
Έξι Αλβανοί, δύο Ελληνοκύπριοι φοιτητές, ένας πολίτης της Ρουμανίας, ένας Σύριος κι ένας υπήκοος Μπανγκλαντές ήταν μεταξύ των νεκρών.
Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.
Του δυστυχήματος είχαν προηγηθεί προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο όσον αφορά την υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Στον απόηχο του δυστυχήματος, διοργανώθηκαν πορείες διαμαρτυρίας στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.