Διευκολύνεται ακόμη περισσότερο η διαδικασία έκδοσης αδειών, καθώς ο πολιτικός γάμος περνά στην ψηφιακή εποχή.
Έτσι, μέσω του gov.gr εκδίδεται πλέον η άδεια πολιτικού γάμου από τους δήμους της χώρας. Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να αιτούνται ψηφιακά από τον δήμο τους την έκδοση της άδειας πολιτικού γάμου και να την παραλαμβάνουν στην προσωπική τους θυρίδα (my.gov.gr) σύμφωνα με την κοινή απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Θοδωρή Λιβάνιου και σε συνεργασία με τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη και τον Αναπληρωτή υπουργό Στέλιο Πέτσα.
Πώς θα γίνεται η έκδοση της άδειας
Η υπηρεσία είναι προσβάσιμη μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Οικογένεια» και την υποενότητα «Γάμος / συμβίωση». Μέσα από μια ιδιαίτερα απλή διαδικασία, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ολοκληρώσουν όλα τα διαδικαστικά που απαιτούνται για την τέλεση πολιτικού γάμου γρήγορα, εύκολα και χωρίς περιττή γραφειοκρατία.
Συγκεκριμένα:
- Οποιοσδήποτε από τους δύο μελλοντικούς συζύγους εισέρχεται στην πλατφόρμα χρησιμοποιώντας κωδικούς Taxisnet ή web banking
- Συμπληρώνει τα στοιχεία του, τα στοιχεία του/της μελλοντικού/ης συζύγου και επισυνάπτει τη σελίδα της εφημερίδας που δημοσιεύτηκε η γνωστοποίηση του γάμου, καθώς και ένα αποδεικτικό της μόνιμης κατοικίας
- Εκδίδει και πληρώνει το σχετικό ηλεκτρονικό παράβολο και
- Υποβάλλει την αίτηση
Η άδεια πολιτικού γάμου εκδίδεται ύστερα από επτά (7) ημερολογιακές ημέρες, ώστε να υπάρχει το απαραίτητο χρονικό διάστημα για την υποβολή καταγγελιών. Μετά την έκδοσή της, η άδεια πολιτικού γάμου αποστέλλεται στη θυρίδα του πολίτη (my.gov.gr), ο οποίος ενημερώνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και γραπτού μηνύματος (SMS).
Για την ιστορία, ο πολιτικός γάμος καθιερώθηκε στην Ελλάδα επί πρώτης διακυβέρνησης Παπανδρέου, με το νόμο 1250/1982 και με το Π.Δ. 391/1982 καθορίστηκαν οι λεπτομέρειες σχετικά με την τέλεση πολιτικών γάμων, την χορήγηση άδειας γάμου.
Πολιτικός γάμος: Τα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας
Αν και καλό είναι να επικοινωνήσετε με τον δήμο όπου θα γίνει η πράξη, σε γενικές γραμμές απαιτούνται τα παρακάτω έγγραφα:
- Απλή φωτοτυπία της ταυτότητας ή του διαβατηρίου σας, μαζί με το πρωτότυπο έγγραφο.
- Αντίγραφο ή απόσπασμα της ληξιαρχικής πράξης γέννησής σας από το ληξιαρχείο του τόπου γέννησής σας ή από το ειδικό ληξιαρχείο Αθηνών, αν έχετε γεννηθεί στο εξωτερικό.
- Δικαστική απόφαση αν κάποιος από εσάς είναι ανήλικος κάτω των 18 ετών.
- Δημοσίευση του γάμου σας -στην οποία πρέπει να αναφέρονται τα ονόματα και τα επώνυμα τα δικά σας αλλά και των γονιών σας, ο τόπος κατοικίας σας και ο τόπος που θα τελεστεί ο γάμος (χωρίς ημερομηνία τέλεσης) – σε ημερήσια εφημερίδα και προσκόμιση μίας ολόκληρης εφημερίδας στην υπηρεσία.
- Σε περίπτωση ύπαρξης διαζυγίου, πρέπει να προσκομίσετε τη ληξιαρχική πράξη του γάμου σας με καταχωρημένο το διαζύγιο.
- Σε περίπτωση χηρείας, πρέπει να προσκομίσετε τη ληξιαρχική πράξη θανάτου του εκλιπόντος συζύγου.
- Παράβολο χαρτοσήμου των 15 ευρώ από την εφορία (ένα για τον καθένα σας).
- Φωτοτυπία οποιουδήποτε αποδεικτικού (απόδειξη ΔΕΚΟ, κινητή τηλεφωνία, τράπεζα, βιβλιάριο ασθενείας, εκκαθαριστικό εφορίας και τα λοιπά) που να φαίνεται ο τόπος κατοικίας, ανά άτομο (οι λογαριασμοί πρέπει να είναι πρόσφατοι).
Στο gov οι θυρίδες για κάθε δήμο της χώρας
Διευκρινίζεται ότι η ψηφιακή υπηρεσία έκδοσης άδειας πολιτικού γάμου παρέχεται μέσω των θυρίδων των δήμων στο gov.gr. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει ήδη δημιουργήσει θυρίδες για το σύνολο των 332 δήμων της χώρας.
Η ενεργοποίηση της θυρίδας γίνεται ύστερα από αίτημα κάθε δήμου. Μέχρι στιγμής 159 δήμοι της χώρας έχουν ενεργοποιήσει τη θυρίδα τους. Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τους δήμους που έχουν ενταχθεί στο gov.gr στον παρακάτω σύνδεσμο: https://aitiseis-dhmoi.services.gov.gr/dhmoi/.
Η έκδοση άδειας πολιτικού γάμου μέσω του gov.gr έρχεται να προστεθεί στις κοινές δράσεις που σχεδιάζουν και υλοποιούν εδώ και τρία και πλέον χρόνια τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών για την ψηφιοποίηση υπηρεσιών των δήμων, με την υποστήριξη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη της υπηρεσίας έγινε από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET) με την υποστήριξη εφαρμογών της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.