Ανάχωμα στα σχέδια της Cosco να επεκτείνει το λιμάνι του Πειραιά έβαλε με απόφασή της η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), στην οποία έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση του πρώτου λιμένα της χώρας.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το Law And Order, οι σύμβουλοι Επικρατείας ακύρωσαν το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) του «Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.», για τις υποχρεωτικές επενδύσεις, που προέκυπταν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς (2016) στην Cosco Group (Hong Kong) Limited.
Το σκεπτικό της απόφασης για τον Πειραιά
Πιο συγκεκριμένα από το ΣτΕ ακυρώθηκαν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του Master Plan της εταιρείας Ο.Λ.Π. Α.Ε, οι υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της σύμβασης παραχώρησης στην Cosco, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ο.Λ.Π. Α.Ε. και κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ. 547-548/2022 αποφάσεις της έκρινε ότι:
- Οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006, στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά μελών του δικαστηρίου) και
- Η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά θα πρέπει να ακυρωθεί.