21:02
21/11/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
21:02
21/11/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Ναυάγιο Raptor: Το βεβαρημένο παρελθόν και οι υποψίες για λαθρεμπόριο όπλων

Tο πλοίο «Raptor»

Tο πλοίο «Raptor»

02.12.2023
09:38
Τελευταία ενημέρωση: 02/12/2023 • 14:26
Τα συχνά δρομολόγια σε Λιβύη και Ουκρανία

Τον δισεπίλυτο γρίφο του ναυαγίου του φορτηγού πλοίου Raptor που βυθίστηκε το πρωί της περασμένης Κυριακής (26/11) ανοιχτά της Λέσβου επιχειρούν να λύσουν τα έμπειρα στελέχη του Λιμενικού σε συνεργασία με την ΕΥΠ και διεθνείς ναυτιλιακές Αρχές.

Το βεβαρημένο παρελθόν της πλοιοκτήτριας εταιρείας, τα συχνά δρομολόγια πλοίων της σε Λιβύη και Ουκρανία, το φορτίο που είχε δηλώσει το Raptor ότι μετέφερε, καθώς και οι περίεργες συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το ναυάγιο παρασύροντας στον θάνατο 13 από τα 14 μέλη του πληρώματος, δημιουργούν στους ερευνητές υποψίες ότι το πλοίο είναι πιθανό να εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο όπλων.

Υποψίες οι οποίες μένει να επιβεβαιωθούν από την έρευνα που ήδη εκτείνεται σε Ελλάδα, Λίβανο και Αίγυπτο, με τους ερευνητές να έχουν βάλει στο μικροσκόπιο τους δύο ναυτιλιακές εταιρείες -η μία στην Τρίπολη, η άλλη στην Αλεξάνδρεια- οι οποίες φέρονται να λειτουργούν ως μία και στις οποίες ανήκουν τόσο το Raptor όσο και ακόμη 21 φορτηγά πλοία.

Η «περίεργη» δράση της κεντρικής εταιρείας

Όπως εξήγησαν στο «ΘΕΜΑ» καλά ενημερωμένες πηγές από διεθνείς ναυτιλιακές Αρχές, η δραστηριότητα της κεντρικής εταιρείας που βρίσκεται στο Λίβανο (η δεύτερη δημιουργήθηκε πρόσφατα) βρισκόταν στο ραντάρ διεθνών ελεγκτικών υπηρεσιών τα τελευταία τρία χρόνια καθώς υπήρχαν πληροφορίες ότι κάποια από τα πλοία της είναι πιθανό να εμπλέκονται σε λαθρεμπόριο.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πρόκειται για μία εταιρεία με σκοτεινή δράση και κακή φήμη στην «πιάτσα της θάλασσας» η οποία λειτουργεί με συγκεκριμένο τρόπο επιλέγοντας πλοία που να έχουν ειδικά χαρακτηριστικά, όπως το να είναι φορτηγά και να είναι παλιάς κατασκευής.

«Συνολικά υπό έρευνα βρίσκονται 14 πλοία τα οποία ανήκουν είτε στην κεντρική εταιρεία που βρίσκεται στο Λίβανο, είτε σε αυτή που βρίσκεται στην Αίγυπτο. Στην ουσία μιλάμε για μία εταιρεία που λειτουργεί με συγκεκριμένο τρόπο και πραγματοποιεί συχνά ταξίδια τόσο στη Λιβύη όσο και στην Ουκρανία. Όλα τα πλοία της είναι φορτηγά, είναι περίπου 150 μέτρα για να είναι ευέλικτα και να έχουν μικρές ανάγκες σε πετρέλαιο και πλήρωμα και είναι ηλικίας 40 ετών και βάλε. Δηλαδή σαπάκια, τα περισσότερα εκ των οποίων, όποτε έτυχε να ελεγχθούν, συνήθως παρουσίασαν ελλείψεις και παραλείψεις» σημείωσαν χαρακτηριστικά οι παραπάνω πηγές, προσθέτοντας πως, εκτός των άλλων, από τους ελέγχους προέκυψαν προβλήματα που αφορούσαν και στο πλήρωμα καθώς κάποιοι εκ των εργαζομένων δεν διέθεταν καν τα απαραίτητα πιστοποιητικά.

Οι υποψίες για λαθρεμπόριο όπλων

Όσον αφορά στο συγκεκριμένο πλοίο αυτό που προβληματίζει τους ερευνητές και τους δημιουργεί υποψίες για εμπλοκή του σε λαθρεμπόριο όπλων είναι αφενός το γεγονός ότι, σύμφωνα και με τον μοναδικό διασωθέντα, ο τελικός προορισμός του ήταν η εμπόλεμη Ουκρανία και αφετέρου το φορτίο που είχε δηλώσει ότι μετέφερε, δηλαδή το αλάτι. Και αυτό γιατί το «αθώο» κατά φαινόμενα αλατάκι είναι, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες τα πράγματα, ένα πονηρό μέσο που σου δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρεις οτιδήποτε θες χωρίς να γίνει εύκολα αντιληπτό.

«Όταν μιλάμε για χιλιάδες τόνους αλατιού είναι η κατάλληλη βάση για να μεταφέρεις οτιδήποτε θέλεις και ειδικά όπλα. Κι αυτό γιατί δεν μπορεί να ψάξει κάποιος μέσα σε τόσο αλάτι, ούτε εκπαιδευμένα σκυλιά, ούτε τίποτα. Είναι πολύ δύσκολη έρευνα. Όταν ελέγχεις ένα πλοίο με τόσο αλάτι είτε το ανοίγεις όλο και το αδειάζεις, όμως αν δεν βρεις τίποτα η χώρα πληρώνει τεράστιες αποζημιώσεις, είτε το αφήνεις και περνάει. Μπορεί το φορτίο πράγματι να ήταν αγνό και να πρόκειται απλώς για αλάτι. Ωστόσο πρέπει να γίνει έρευνα προκειμένου αυτό να διαπιστωθεί» σημείωσαν χαρακτηριστικά άτομα με γνώση της υπόθεσης.

Προβληματικά πιστοποιητικά και ελλείψεις σε σωστικά μέσα

Όσον αφορά στη βεβαρημένη ιστορία του πλοίου που χάθηκε και πήρε μαζί του 13 ψυχές, αποκαλυπτικός είναι ο έλεγχος που έγινε τον προηγούμενο Αύγουστο στο λιμάνι της Τούλτσα στη Ρουμανία, ο οποίος, όπως πληροφορείται το «ΘΕΜΑ» διήρκησε 18 ολόκληρες ημέρες και κατέληξε ότι το Raptro είχε συνολιkά 65 παραβάσεις (Deficiencies).

«Διενεργήθηκε Detailed Inspection, δηλαδή εκτενής έλεγχος από τις 25 Αυγούστου μέχρι και τις 12 Σεπτεμβρίου, οποίος έδειξε 65 παρατηρήσεις (Deficiencies). Όταν σε ένα σκάφος βγουν περισσότερες από έξι παρατηρήσεις τότε δίδεται εντολή για απαγόρευση απόπλου καθώς, αν δεν διορθώσεις τα προβλήματα, αποτελείς κίνδυνο και για το πλήρωμα σου και τα λιμάνια που επισκέπτεσαι. Στο πλοίο αυτό εντοπίστηκαν 65, τεράστιο νούμερο. Μερικές από αυτές ήταν ότι υπήρχε πρόβλημα με τα πιστοποιητικά του πληρώματος, του καπετάνιου και του μηχανικού, υπήρχε έλλειψη σε σωστικά μέσα, ενώ έλειπαν και εγγραφές από το oil record book, δηλαδή το βιβλίο όπου δηλώνονται οι καταναλώσεις και τα δρομολόγια του πλοίου. Ειδικά οι παραλείψεις που αφορούν στο oil record book είναι πολύ σοβαρές καθώς εκεί δηλώνεται (από τον πρώτο μηχανικό και μόνο) το πετρέλαιο που καταναλώνεται από το πλοίο καθώς και τα δρομολόγια του. Όταν στο βιβλίο αυτό υπάρχουν προβλήματα εγείρονται υποψίες για αδήλωτα δρομολόγια και άρα για λαθρεμπόριο» σημείωσαν πηγές με γνώση της υπόθεσης.

Το ναυάγιο στην Κρήτη

Οι ίδιες πηγές υπενθύμισαν παράλληλα πως η πλοιοκτήτρια εταιρεία του Raptor φέρεται να είχε υπό τον έλεγχό της ακόμα ένα πλοίο που ναυάγησε -επίσης- σε ελληνικά χωρικά ύδατα και συγκεκριμένα στην Κρήτη.

Ο λόγος για το «Manassa Rose» που προσάραξε και στη συνέχεια κόπηκε στα δύο, ενώ βρισκόταν στον κόλπο της Κισσάμου τον Ιανουάριο του 2022.

Τότε, σε βάρος των μελών του πληρώματος που διασώθηκαν είχε ασκηθεί δίωξη για πρόκληση ναυαγίου και μεταφορά λαθραίων καπνικών προϊόντων.

«Πρόκειται επίσης για μία περίεργη ιστορία η διερεύνηση της οποίας βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Γενικά η κεντρική εταιρεία που φέρεται να διαχειρίζεται τα πλοία παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Μόνο να αναλογιστεί κανείς ότι σε μία κλίμακα ρίσκου που υπάρχει για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αυτή έχει ποσοστό της τάξεως του 60%, την ώρα που ένα αποδεκτό όριο είναι κοντά στο 8%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι στις 100 υποθέσεις που θα αναλάβει, για τις 60 θα προκύψουν προβλήματα. Αυτό και μόνο νομίζω ότι τα λέει όλα» περιέγραψαν καταληκτικά άτομα γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις.

Πηγή: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση