Την ερχόμενη Τετάρτη θα ανακοινωθεί το πλαίσιο για την επανεκκίνηση των σιδηρόδρομων, όπως ανακοίνωσε σήμερα Σάββατο 18/3 ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
«Επανεκκίνηση με ασφάλεια, διερεύνηση μέχρι τέλους», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο κ. Γεραπετρίτης.
Ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών προχώρησε στη δήλωση αυτή μετά από την πρώτη σύσκεψη του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλείας Σιδηροδρόμων, που ήταν προγραμματισμένη για σήμερα το πρωί στις 10:30.
Συγκεκριμένα, σήμερα Σάββατο (18/3), συγκροτήθηκε, δύο εβδομάδες μετά από τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, το Συντονιστικό Κέντρο Ασφαλείας Σιδηροδρόμων, με τη συμμετοχή του ΟΣΕ, πυροσβεστικής, αστυνομίας, ΕΚΑΒ και Hellenic Train.
Αναλυτικά, στις δηλώσεις του ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε πως:
«Την επόμενη Τετάρτη εκκινεί το νέο σταδιακό πλαίσιο για τη λειτουργία των τρένων. Ανά πενθήμερο θα προστίθενται γραμμές έτσι ώστε να έχουμε πλήρη ανάπτυξη σε περίπου 25 ημέρες πριν από το Πάσχα. Θα ήθελα να επισημάνω ότι ιδιαίτερα έδωσα οδηγίες με τον Υφυπουργό για συγκεκριμένα θέματα τα οποία αφορούν την ασφάλεια, όπως είναι κατ εξοχήν τα ζητήματα της πυρασφάλειας και της πυρανίχνευσης, όπως είναι επίσης η πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας.
Θέλω να επισημάνω ότι ήδη υπάρχει ένα εγκεκριμένο σχέδιο για τη διαχείριση κρίσεων από το Δεκέμβριο του 2020 στους σιδηροδρόμους, το οποίο έχει προκύψει μετά από διαβούλευση με τους φορείς και με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και αυτό θα πρέπει να τηρηθεί με απόλυτο σεβασμό. Ιδιαίτερη έμφαση ζήτησα στο ζήτημα της ασφάλειας των σηράγγων. Ειδικά για τις σήραγγες, πέρα από την αναγκαία αναβάθμιση, η οποία θα πρέπει να υπάρξει, έχουμε στα πολύ άμεσα σχέδια την αναβάθμιση και της επιτήρησης με ηλεκτρονικές κάμερες. Επιπλέον, για το διάστημα έως ότου εγκατασταθεί πλήρως τηλεδιοίκηση, θα υπάρχει σε κάθε περίπτωση μία μόνο αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται απολύτως η κίνηση στις σήραγγες, καθώς και κάθε άλλο μέτρο το οποίο είναι αναγκαίο για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας».
Για την τηλεδιοίκηση της Λάρισας, ένα θέμα το οποίο προκάλεσε νωρίτερα και την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, είπε:
Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να πω μια κουβέντα για το ζήτημα το οποίο έχει ανακύψει και αφορά το θέμα της τηλεδιοίκησης τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Όπως έχω επανειλημμένως τονίσει και ενώπιον της Βουλής της αρμόδιας διαρκούς κοινοβουλευτικής επιτροπής και σε συνέντευξη την οποία παραχώρησα το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Το επαναλαμβάνω με έμφαση προκύπτει από όλα τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. Η τοπική τηλεδιοίκησης στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική και ακόμα και σήμερα όλες οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις. Δυστυχώς, θα μου επιτρέψετε να πω με περισσή υποκρισία και καθόλου αίσθημα ευθύνης. Ορισμένοι διακινούν ότι δεν υπάρχει καμία τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Το Κέντρο Ελέγχου της Λάρισας είναι ένα κέντρο ελέγχου, το οποίο περίπου αφορά οκτώμισι 8,5 χιλιόμετρα της διαδρομής. Είναι λειτουργικός πίνακας, τον οποίο και εγώ ο ίδιος σε αυτοψία είδα και χρησιμοποίησα. Λειτουργεί και θα μπορούσε και λειτουργούσε και την κρίσιμη νύχτα».
«Το ζήτημα της επέκτασης της τηλεδιοίκησης σε όλο το δίκτυο, το οποίο ευελπιστούμε ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου τρέχοντος έτους, πράγματι θα καταλαμβάνει και τη μεγαλύτερη έκταση από τη Λάρισα προς τους Νέους Πόρους και Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι κάτι ανεξάρτητο. Είναι το σύστημα το οποίο είχε υποστεί μεγάλη φθορά εξαιτίας της πυρκαγιάς το 2019 και είχε παραδοθεί σε μια κατάσταση μη λειτουργική. Αναταχθεί και το τοπικό κέντρο και λειτουργία από τον Νοέμβριο. Το δε παλαιό, το οποίο δυστυχώς μέσα ενημέρωσης αναπαρήγαγαν εχθές, βρίσκεται σε διαδικασία ανακατασκευής, όμως δεν αφορά το επαναλαμβάνω, το τοπικό δίκτυο τηλεδιοίκησης που έχει την αυτόματη χάραξη η οποία μπορούσε να είχε γίνει την κρίσιμη νύχτα. Για μας το πιο κρίσιμο από όλα είναι επανεκκίνηση με ασφάλεια, διερεύνηση μέχρι τέλους. Θα μείνουμε πιστοί σε αυτό μας το πλάνο», σημείωσε.
Σε σχετική ερώτηση ο υπουργός ξεκαθάρισε πως «οι αρμοδιότητες του κάθε δημόσιου φορέα προδιαγράφονται από το νόμο, όπως και οι ευθύνες του καθενός και η λογοδοσία την οποία έχει. Είναι προφανές ότι εάν υπάρχουν τα οποιαδήποτε κενά στα ζητήματα προσωπικού, αυτά θα εξεταστούν. Ήμουν πάρα πολύ σαφής στο ότι θα υπάρχει άμεση ενίσχυση προσωπικού. Η απαίτηση για αναβάθμιση του επιπέδου της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των κρίσιμων υπαλλήλων του ΟΣΕ είναι στο πλαίσιο της δικής μας λειτουργικότητας. Σε κάθε περίπτωση και για τους σταθμάρχες και για τους κλειδούχους και για το τεχνικό προσωπικό, υπάρχει η εκπαίδευση η οποία έχει γίνει και η οποία ήταν η πάγια εκπαίδευση που γινόταν, η οποία καταλαμβάνει και όσους λειτουργούσαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Εάν υπάρξει ζήτημα αναβάθμισης του προγράμματος σπουδών, αυτό θα το αξιολογήσουμε. Καλό όμως είναι να μην ανακύπτουν τα ζητήματα αυτά μόνο εκ των υστέρων, αλλά επίκαιρα».
Τέλος, ανέφερε πως «εγώ θα βρίσκομαι στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα, σε μια προσπάθεια αφενός να εξασφαλίσουμε την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων με τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα δω υψηλά κλιμάκια, υψηλούς αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορούν τους σιδηροδρόμους και την περιφερειακή ανάπτυξη και την ίδια την προεδρία. Σε κάθε περίπτωση, εκείνο το οποίο οφείλουμε να διασφαλίσουμε είναι ότι θα υπάρξει πιστή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων. Θα ζητήσουμε τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αναβάθμιση της ασφάλειας και του δικτύου και πιστεύουμε ότι το επόμενο βήμα του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα θα είναι ένας σιδηρόδρομος ο οποίος θα είναι ασφαλής, λειτουργικός στην υπηρεσία του πολίτη. Σας ευχαριστώ πολύ!».
«Πόλεμος» ανακοινώσεων
Στο μεταξύ, την έντονη αντίδραση του ΟΣΕ προκάλεσε η ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, με την οποία κρίνει «ανεπαρκή» την εκπαίδευση του 59χρονου σταθμάρχη και ζητά την απόσυρση από τα καθήκοντά τους, όσων εκπαιδεύτηκαν ως σταθμάρχες μέσω της ίδιας εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων αναφέρει συγκεκριμένα πως: «Δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, προβλέπονταν 712 ώρες θεωρητικής σε δύο κύκλους μαθητείας και 75 ώρες πρακτικής εκπαίδευσης, ο δεύτερος κύκλος θεωρίας πραγματοποιήθηκε παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση».
Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων αφήνει αιχμές προς την Αρχή, αναφέροντας πως γνώριζε την εκπαιδευτική διαδικασία από το 2022 και δεν διατύπωσε ενστάσεις, πυροδοτώντας την σύγκρουση Νέας Δημοκρατίας-ΣΥΡΙΖΑ, με τον ΟΣΕ να απαντά ότι η Αρχή είχε γνώση όλων των διαδικασιών, χωρίς να διατυπώσει ενστάσεις.