Ο τρόπος που γίνεται η εκτίναξη πιλότου μαχητικού F-16 παρουσιάζεται σε ένα βίντεο που προβλήθηκε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ.
Το κάθισμα του αεροσκάφους εκτινάζεται και στη συνέχεια μηχανισμός απελευθερώνει το αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο. Αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες, το κάθισμα απομακρύνεται και στη συνέχεια χαμηλώνει σιγά σιγά. Κάτω από τους γλουτούς, υπάρχει το πακέτο των σωστικών όπου υπάρχουν πράγματα που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάνει στο νερό. Μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα ολόκληρο κιτ.
Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος καθώς υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής, σύμφωνα με το ρεπορτάζ. Όποτε όλα γίνονται μηχανικά και αυτόματα διότι είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι ο ίδιος. Συνήθως πριν φτάσει στο έδαφος επανέρχονται οι αισθήσεις του πιλότου.
Ωστόσο, αυτό δεν είναι δεδομένο. Οι κατασκευαστές θεωρούν πως ο πιλότος δεν ανακτά τις αισθήσεις του ακόμα και όταν φτάσει στο νερό. Τότε μέσω των αισθητήρων που έχει πάνω το σωσίβιο φουσκώνει, ταυτόχρονα φουσκώνει και το βαρκάκι που είναι δεμένο πάνω στο πόδι του.
Στην περίπτωση του 29χρονου πιλότου, ο οποίος εντοπίστηκε χθες σώος μετά την πτώση του F-16 νότια της Χαλκιδικής, ο εξοπλισμός του και ο ίδιος λειτούργησαν άψογα.
Αναλυτικά τα βήματα εκτόξευσης καθίσματος
- Προετοιμασία: Πριν από την εκτίναξη, το κάθισμα προσαρμόζεται στην κατάλληλη θέση για να εξασφαλίσει την ασφαλέστερη δυνατή έξοδο για τον πιλότο και τη βελτιστοποίηση της τροχιάς εκτίναξης.
- Ενεργοποίηση: Η διαδικασία εκτίναξης μπορεί να ξεκινήσει είτε χειροκίνητα από τον πιλότο είτε αυτόματα από διάφορους αισθητήρες εντός του αεροσκάφους. Αυτοί οι αισθητήρες ενδέχεται να ανιχνεύουν καταστάσεις όπως επικείμενη καταστροφή αεροσκάφους, απώλεια ελέγχου ή άλλες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
- Απόρριψη του θόλου: Ο θόλος του αεροσκάφους αφαιρείται αυτόματα ως μέρος της ακολουθίας εκτίναξης.
- Προωθητικοί πύραυλοι: Μόλις ο θόλος απορριφθεί, το εκτινασσόμενο κάθισμα εκτοξεύεται από το αεροσκάφος με πυραυλικού κινητήρες που βρίσκονται στο κάτω μέρος του. Αυτοί οι κινητήρες δίνουν την αναγκαία ώθηση ώστε το κάθισμα και ο πιλότος να εκτοξευτούν μακριά από το αεροσκάφος.
- Άνοιγμα αλεξίπτωτου: Μετά την εκτίναξη, ενεργοποιείται αυτόματα το σύστημα αλεξίπτωτου για να επιβραδύνει την κάθοδο του πιλότου. Αυτό βοηθά στη διασφάλιση μιας ασφαλούς προσγείωσης, ακόμη και αν η εκτίναξη συμβεί σε υψηλές ταχύτητες και υψόμετρα.
- Εξοπλισμός επιβίωσης: Τα καθίσματα έχουν ενσωματωμένο έναν εξοπλισμό επιβίωσης, όπως προμήθειες οξυγόνου, συσκευές επικοινωνίας και κιτ επιβίωσης, για να βοηθήσουν τον πιλότο να διασωθεί μετά την εκτίναξη.
- Διαδικασίες μετά την εκτίναξη: Μετά την εκτίναξη, ο πιλότος πρέπει να ακολουθήσει τις καθιερωμένες διαδικασίες για να βοηθήσει στη διάσωσή του. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ενεργοποίηση φάρων έκτακτης ανάγκης και συσκευών αποστολής σήματος, ώστε να μπορέσουν οι ομάδες έρευνας και διάσωσης να τον εντοπίσουν.