Τρομάζει ο αριθμός των ανθρώπων που έχει αναγκαστεί να εγκαταλείψει την πατρίδα του την Ουκρανία, καθώς σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί πάνω από 3,3 εκατομμύρια Ουκρανοί πρόσφυγες έχουν φύγει από τη χώρα τους!
Το νούμερο αυτό έκανε γνωστό η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ενώ περί τα 6,5 εκατομμύρια έχουν μετακινηθεί εντός της Ουκρανίας.
«Οι άνθρωποι συνεχίζουν να φεύγουν διότι φοβούνται τις βόμβες, τις αεροπορικές επιδρομές και τις τυφλές καταστροφές», δήλωσε ο επικεφαλής της Ύπατης Αρμοστείας Φιλίππο Γκράντι.«Η βοήθεια είναι ζωτικής σημασίας, αλλά δεν μπορεί να βάλει τέλος στον φόβο. Αυτό μπορεί να το κάνει μόνο ο τερματισμός του πολέμου».
Το 90% των Ουκρανών προσφύγων είναι γυναίκες και παιδιά. Οι άνδρες ηλικίας 18 έως 60 ετών μπορούν να επιστρατευθούν και οφείλουν να παραμείνουν στην χώρα τους.
Έξι στους δέκα φεύγουν προς Πολωνία
Έξι στους δέκα Ουκρανοί πρόσφυγες διασχίζουν τα σύνορα με την Πολωνία. Ο συνολικός αριθμός των Ουκρανών που έχει φθάσει μέχρι σήμερα στην χώρα έχει ξεπράσει τα 2 εκατομμύρια.
Περί τις 500.000 Ουκρανοί έχουν φθάσει στην Ρουμανία, στους οποίους περιλαμβάνονται πρόσφυγες που διέσχισαν τα σύνορα της Ουκρανίας με την Μολδαβία και κατευθύνθηκαν προς την Ρουμανία.
Τα σύνορα με την Μολδαβία, τα πλησιέστερα στην Οδησσό, έχουν διασχίσει περισσότεροι από 350.000 Ουκρανοί πρόσφυγες, οι οποίοι κατευθύνονται μέσω του μολδαβικού εδάφους προς άλλες χώρες.
Περί τις 300.000 πρόσφυγες έχουν εισέλθει στην Ουγγαρία, 240.009 Ουκρανοί κατευθύνθηκαν προς την Σλοβακία, περί τις 185.000 στην Ρωσία και 2.500 στην Λευκορωσία.

Οι πρώτοι μαθητές από την Ουκρανία στην Ελλάδα
Στην Α’ και Β’ τάξη των 1ου και 4ου Δημοτικών Σχολείων της Ραφήνας ενεγράφησαν δυο μαθητές από τη Μαριούπολη της εμπόλεμης Ουκρανίας, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, όπου τους υποδέχθηκαν η υπουργός, Νίκη Κεραμέως και ο Luciano Calestini, εκπρόσωπος στην Ελλάδα της UNICEF.
Η κ. Κεραμέως συνομίλησε με τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων, μεταξύ άλλων, για τη δυνατότητα να μεταφερθούν και σε άλλα σχολεία «καλές πρακτικές ένταξης των παιδιών στη σχολική κοινότητα, εντός και εκτός Ελλάδας». Άλλωστε, επισημαίνεται στην ανακοίνωση, «από προηγούμενα προσφυγικά και μεταναστευτικά ρεύματα, το υπουργείο Παιδείας έχει αναπτύξει την απαραίτητη τεχνογνωσία, καθώς και πλήρες θεσμικό πλαίσιο, για την ένταξη μαθητών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία και την άμεση και ουσιαστική κάλυψη των εκπαιδευτικών, κοινωνικών και ψυχοσυναισθηματικών τους αναγκών».

Ουκρανία: Οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το ΥΠΑΙΘ
Οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το ΥΠΑΙΘ για την ανταπόκριση της εκπαιδευτικής κοινότητας στον πόλεμο της Ουκρανίας, συνοψίζονται στα εξής, αναφέρει η ανακοίνωση:
- – Πρόταση, η οποία έγινε δεκτή από το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της ΕΕ, για τη συγκρότηση μίας ευρωπαϊκής ομάδας δράσης που θα συνδράμει την εκπαιδευτική κοινότητα της Ουκρανίας.
- – Προτάσεις στα σχολεία από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σχετικά με την υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας, οι οποίες συνδράμουν το έργο των εκπαιδευτικών μας ως προς τον πόλεμο στην Ουκρανία, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και υλοποίησης υποστηρικτικών δράσεων.
- – Συνεργασία με την UNICEF και την οργάνωση ΜΕΤΑδραση για την παροχή τηλεφωνικής και δια ζώσης διερμηνείας στα ουκρανικά, ώστε η γλώσσα να μην αποτελεί εμπόδιο για την εγγραφή και φοίτηση των μαθητών στα σχολεία.
- – Δρομολόγηση μετάφρασης οδηγού για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τον τρόπο εγγραφής σε αυτό και τα πρωτοκόλλα πρόληψης και αντιμετώπισης κορονοϊού στα ουκρανικά.
- – Ένταξη των Ουκρανών μαθητών σε Τάξεις Υποδοχής, στις οποίες φοιτούν μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας για 15 ώρες/εβδομάδα, με εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Τις υπόλοιπες ώρες, οι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα στην κανονική τους τάξη, στα οποία η γλωσσική επικοινωνία δεν είναι πρωταρχική, όπως Φυσική Αγωγή, Μουσική, Πληροφορική, Ξένη Γλώσσα κ.τ.λ.
- – Συνέχιση του υφιστάμενου επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς με θέμα τη διαπολιτισμική εκπαίδευση για την υποστήριξη εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο.
- – Προετοιμασία σε συνεργασία με τη UNICEF και το IEΠ επιμορφωτικού οδηγού και 2 δίωρων επιμορφωτικών σεμιναρίων για τους εκπαιδευτικούς που θα υποδεχτούν ή υποδέχτηκαν τους μαθητές πρόσφυγες από την Ουκρανία, π.χ. με προτάσεις δραστηριοτήτων, φράσεις στα ουκρανικά.
- – Επιμόρφωση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών ΚΕΔΑΣΥ για υποστήριξη μαθητών προσφύγων στις σχολικές μονάδες και στα ΚΕΔΑΣΥ.
- – Συνεργασία ΥΠΑΙΘ-UNICEF για υποστήριξη μαθητών προσφύγων από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς σε Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης της UNICEF.
- – Άμεσες ενέργειες επαναπατρισμού αποσπασμένων Ελλήνων εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν στην Ουκρανία.
Η κ. Κεραμέως δήλωσε στην ανακοίνωση, μεταξύ άλλων, ότι «μεριμνούμε για το δικαίωμα στην εκπαίδευση, την ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών χωρίς διακρίσεις, την ενίσχυση των Τάξεων Υποδοχής και των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων καθώς και για επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, την παρακολούθηση της φοίτησης των παιδιών και την επίλυση των ζητημάτων σε κάθε στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στόχος μας, η διαμόρφωση ενός ουσιαστικά συμπεριληπτικού σχολείου».