Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, προειδοποιεί ότι το σχεδιαζόμενο ευρωπαϊκό εμπάργκο στην εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου ενδέχεται να προκαλέσει στις ανατολικές περιοχές στη Γερμανία έλλειψη καυσίμων, τουλάχιστον προσωρινά.
Για αυξήσεις στα τρόφιμα κάνει λόγο και ο υπουργός Αγροτικής Οικονομίας Τζεμ Έζντεμιρ.
«Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να αποκλειστεί, δυστυχώς, πρέπει να πω ότι θα υπάρξουν πραγματικά ελλείψεις», παραδέχθηκε ο κ. Χάμπεκ μιλώντας στον ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό RTL και εξήγησε ότι το ζήτημα αφορά το διυλιστήριο του Σβεντ, στο Βραδεμβούργο, το οποίο προμηθεύει την ευρύτερη ανατολική Γερμανία και είναι συνδεδεμένο με τον ρωσικό αγωγό «Φιλία», ενώ ανήκει σχεδόν εξ ολοκλήρου στη ρωσική εταιρία Rosneft.
Το συγκεκριμένο διυλιστήριο επεξεργάζεται μόνο ρωσικό πετρέλαιο και, αν δεν έχει επάρκεια, θα παράγει αναπόφευκτα λιγότερη βενζίνη.
Η κυβέρνηση στη Γερμανία μελετά κάθε πιθανό σενάριο
Ο υπουργός Οικονομίας διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση μελετά κάθε πιθανό σενάριο προκειμένου να αποφευχθούν τα αναμενόμενα προβλήματα, αλλά επανέλαβε την εκτίμησή του για «άλματα τιμών» σε περίπτωση διακοπής της προμήθειας.
Το πρόβλημα είναι, εξήγησε, ότι το ρωσικό πετρέλαιο θα πρέπει να αντικατασταθεί από πιθανόν ακριβότερες εναλλακτικές, από άλλες χώρες. Οι απαραίτητες μετατροπές και οι αλλαγές των οδών μεταφοράς συνεπάγονται επιπλέον εργασία και κόστος, καθιστώντας ακριβότερο τον ανεφοδιασμό και τη θέρμανση, ανέφερε.
Στο ίδιο πνεύμα, ο υπουργός Αγροτικής Οικονομίας Τζεμ Έζντεμιρ προειδοποίησε για τον κίνδυνο στασιμοπληθωρισμού, ο οποίος, όπως είπε, αυξάνεται, όσο συνεχίζεται ο πόλεμος. «Ο Πούτιν θέλει στρατηγικά να οδηγήσει τον κόσμο στην πείνα. Προσπαθεί να μεταφέρει τη σύγκρουση στον υπόλοιπο κόσμο», δήλωσε ο κ. Έζντεμιρ στο πρώτο κανάλι της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης ARD και επισήμανε ότι οι τιμές στα προϊόντα γεωργίας και κτηνοτροφίας θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
Επειδή η βιομηχανία τροφίμων έχει προμηθευτεί ήδη νωρίτερα τα προϊόντα που της χρειάζονται, η αλλαγή των τιμών θα γίνει αισθητή στον καταναλωτή λίγο αργότερα, «αλλά μετά θα το νιώσουμε», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Νέα άνοδο της τιμής λόγω της απόφασης της ΕΕ για εμπάργκο στην Ρωσία
Οι τιμές του πετρελαίου απογειώθηκαν, εξαιτίας της αναγγελίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης πως θα προχωρήσει στην επιβολή εμπάργκο στον μαύρο χρυσό που εξάγει η Ρωσία, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, που θα αυξήσει τα προβλήματα και τις εντάσεις στην πλευρά της προσφοράς.
Το προθεσμιακό συμβόλαιο αναφοράς για το βαρέλι Brent Βόρειας Θάλασσας προς παράδοση τον Ιούλιο αυξήθηκε κατά 4,92% κι έκλεισε στα 110,14 δολάρια το βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δυόμισι εβδομάδων. Το βαρέλι West Texas Intermediate (WTI, αμερικανική ποικιλία αναφοράς) προς παράδοση τον Ιούνιο ανέβηκε 5,27%, έκλεισε στα 107,81 δολάρια.
Για τον Άντι Λίπαου της Lipow Oil Associates, η άνοδος των τιμών οφείλεται «στη μείωση των αμερικανικών στοκ» πετρελαϊκών προϊόντων, όμως πάνω απ’ όλα εξαιτίας «της απόφασης της ΕΕ να προχωρήσει προς την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διένειμε τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη την πρότασή της στους 27 για το έκτο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας. Συμπεριλάμβανε την πλήρη διακοπή των εισαγωγών ρωσικού αργού (σε έξι μήνες) και διυλισμένων προϊόντων (ως τα τέλη του 2022).
Ανησυχία από κράτη-μέλη για το έκτο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας
Αρκετά κράτη-μέλη της εξέφρασαν χθες την «ανησυχία» τους για την πρόταση, εμπιστεύτηκε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ευρωπαίος διπλωμάτης.
Αν και της προτάθηκε εξαίρεση, όπως και στη Σλοβακία, η Ουγγαρία απέρριψε την πρόταση, τονίζοντας πως δεν μπορεί να την υποστηρίξει «με την τρέχουσα μορφή της», όπως το έθεσε ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών, ο Πέτερ Σιγιάρτο.
«Καθώς απαιτείται ομοφωνία (για την υιοθέτηση της πρότασης της Κομισιόν), πιθανόν η τελική της μορφή θα είναι πολύ αμβλυμένη, λαμβανομένης υπόψη της σημερινής θέσης της Ουγγαρίας», εκτίμησε σε σημείωμά του ο Μπγιόρναρ Τονχάουγκεν, αναλυτής της Rystad Energy.
Παράγοντες της αγοράς ανησυχούν εξίσου για μια ακόμη πτυχή του σχεδίου, που προβλέπει την απαγόρευση στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν αργό ή διυλισμένα προϊόντα από τη Ρωσία. «Οι κυρώσεις στα πλοία θα βαρύνουν πολύ περισσότερο στις ρωσικές εξαγωγές», προειδοποιεί ο Άντι Λίπαου.
Διότι το μέτρο εκτείνεται πολύ παραπέρα από τις παραδόσεις φορτίων στην ΕΕ, αφορά μεγάλο μέρος του πετρελαίου που εξάγει η Ρωσία προς κάθε προορισμό, συμπεριλαμβανομένης της Ασίας, τη μεταφορά του οποίου εγγυώνται ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια.