«Αν έπρεπε να το ξανακάνω, θα το έκανα ξανά» είπε με στόμφο ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν την Τρίτη (12/07), αναφερόμενος στις επαφές που είχε κατά την περίοδο 2014 -2016 ως υπουργός Οικονομικών με ιθύνοντες της αμερικανικής πολυεθνικής εταιρείας, την επαύριο των αποκαλύψεων του σκανδάλου Uber Files.
Ο Μακρόν εξήγησε πως στόχος του είναι να αγωνιστεί με κάθε τρόπο ενάντια στην μαζική ανεργία και ότι προς τον σκοπό αυτό συναντιέται με ξένους επιχειρηματίες, φανερά και με την παρουσία των συνεργατών του.
«Αν δημιουργούν θέσεις εργασίας στη Γαλλία , είμαι περήφανος για αυτό και θα το ξανακάνω αύριο και μεθαύριο», είπε. Αναφερόμενος στην αντιπολίτευση και τις κατηγορίες που εξαπολύει εις βάρος του ο Μακρον είπε: «Έχουν χάσει την πυξίδα. Αν δεν παλέψουμε για καλύτερη εκπαίδευση και για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, θα συνεχίσουμε να έχουμε υψηλή ανεργία».
Τα Uber Files καίνε τον Μακρόν
Η εφημερίδα Le Monde ανέδειξε τις σχέσεις ανάμεσα στην αμερικανική επιχείρηση και τον Εμανουέλ Μακρόν την εποχή που ήταν ακόμη υπουργός Οικονομίας (2014-2016). Βασιζόμενη στις μαρτυρίες διαφόρων προσώπων και σε ντοκουμέντα, συμπεριλαμβανομένων πολλών SMS που είχαν ανταλλαχθεί, η εφημερίδα συμπέρανε πως είχε συναφθεί μυστική «συμφωνία» ανάμεσα στην Uber και τον κ. Μακρόν στο Μπερσί.
Η εφημερίδα κάνει λόγο για συναντήσεις στο γραφείο του υπουργού και για πολλές συζητήσεις (σε κατ’ ιδίαν ραντεβού, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικών κλήσεων, μέσω SMS…) ανάμεσα στην Ούμπερ και τον Εμανουέλ Μακρόν ή συμβούλους του, βασιζόμενη κυρίως στους απολογισμούς αυτών των επαφών, που συντάχθηκαν από τον λομπίστα Μαρκ Μακγκάν.
Επισήμανε πρακτικές προορισμένες να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει τη θέση της στη Γαλλία, για παράδειγμα η υπόδειξη η εταιρεία να στέλνει έτοιμες τροπολογίες, «με το κλειδί στο χέρι», σε βουλευτές.
Ερωτηθείσα σχετικά από το Γαλλικό Πρακτορείο, η γαλλική θυγατρική της Uber επιβεβαίωσε ότι υπήρξαν συναντήσεις με τον κ. Μακρόν: «Aφορούσαν τον τομέα ευθύνης του ως υπουργού Οικονομίας και Πληροφορικής», καθ’ ύλην αρμόδιου για τη δραστηριότητά της.
Η γαλλική θυγατρική της Uber επισήμανε την αναστολή της υπηρεσίας Uber Pop, που προσέφερε από τον Φεβρουάριο του 2014 ως το 2015 κι επέτρεπε σε χρήστες να καλούν ιδιώτες οδηγούς, όχι κατόχους άδειας ταξί ή δικούς της εργαζόμενους. Η αναστολή της υπηρεσίας «δεν ακολουθήθηκε από πιο ευνοϊκή ρύθμιση», όπως θα υπεδείκνυε η ιδέα πως είχε συναφθεί μυστικό «deal», επέμεινε η γαλλική θυγατρική της Uber .
Έντονη πολιτική αντιπαράθεση για τα Uber Files στη Γαλλία
Την ίδια ώρα, συνεχίζεται η πολιτική αντιπαράθεση στη Γαλλία που έχει προκληθεί μετά από τη δημοσίευση των Uber Files και ειδικότερα το αν και κατά πόσο ο Εμμανουέλ Μακρόν κατά την περίοδο 2014-2016, δηλαδή επί προεδρίας Φρανσουά Ολάντ του οποίου ήταν υπουργός Οικονομίας, μεθόδευσε την εγκατάσταση της αμερικανικής πολυεθνικής στη Γαλλία με αδιαφανείς συχνά διαδικασίες.
Η αντιπολίτευση δηλώνει πεπεισμένη ότι αυτό συνέβη, ζητώντας μεταξύ άλλων και τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, ενώ από την άλλη οι κυβερνητικοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι από τα έγγραφα της διεθνούς δημοσιογραφικής έρευνας που είδαν το φως της δημοσιότητας δεν προκύπτει από πουθενά παράνομη συμπεριφορά του νυν προέδρου, ότι ήταν φυσικό ως υπουργός Οικονομίας να διαβουλεύεται εκείνη την εποχή με παράγοντες της αγοράς και εκπροσώπους επιχειρήσεων και ότι σε τελευταία ανάλυση θεωρούσε και θεωρεί θετική για τη γαλλική οικονομία την εγκατάσταση της Uber.
Πέραν αυτών, ωστόσο, αντικείμενο γενικότερου προβληματισμού είναι για τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης και τους αναλυτές ο τρόπος με τον οποίο επέβαλε η πολυεθνική εταιρία την παρουσία της στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και τα όρια λειτουργίας των λεγόμενων «λόμπι».
To βαθύ λαρύγγι των Uber Files
Ο λομπίστας Μαρκ ΜακΓκαν, ο οποίος μεταξύ 2014 και 2016 ηγήθηκε των προσπαθειών για την επέκταση της εταιρείας – που δραστηριοποιείται στον τομέα της παροχής υπηρεσιών μεταφορών – σε Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή, αποφάσισε να μιλήσει για το σκάνδαλο επειδή πιστεύει ότι η Uber παραβίασε τους νόμους σε δεκάδες χώρες και εξαπάτησε ανθρώπους σχετικά με τα κέρδη του επιχειρηματικού μοντέλου, όπως μεταδίδει ο Guardian.
Ο 52χρονος αναγνωρίζει ότι ήταν μέλος της κορυφαίας ομάδας της Uber εκείνη την εποχή – και δεν είναι άμοιρος ευθυνών για τη συμπεριφορά που περιγράφει. Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στον Guardian, δήλωσε ότι εν μέρει υποκινήθηκε από τύψεις.
«Είμαι εν μέρει υπεύθυνος», δήλωσε. «Εγώ ήμουν αυτός που μιλούσε με τις κυβερνήσεις, εγώ ήμουν αυτός που το προωθούσε στα μέσα ενημέρωσης, εγώ ήμουν αυτός που έλεγα στους ανθρώπους ότι έπρεπε να αλλάξουν τους κανόνες επειδή οι οδηγοί θα επωφελούνταν και οι άνθρωποι θα είχαν τόσες πολλές οικονομικές ευκαιρίες» συνέχισε.
Η κομπίνα της UBER βγήκε στη δημοσιότητα
Η βρετανική εφημερίδα εξασφάλισε και μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της περίπου 124.000 έγγραφα που χρονολογούνται από το 2013 ως το 2017, μεταξύ των οποίων SMS και ηλεκτρονική αλληλογραφία στελεχών της Uber, καθώς και παρουσιάσεις, σημειώσεις και τιμολόγια.
Σε αυτά παρουσιάζονται κάποιες πρακτικές της Uber στη διάρκεια των ετών της γρήγορης επέκτασης της εταιρείας, αλλά και σε μια περίοδο που βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αντιπαραθέσεων κυρίως με εταιρείες ταξί σε διάφορες πόλεις του κόσμου, από το Παρίσι ως το Γιοχάνεσμπουργκ.
Σύμφωνα με τον Guardian, η Uber υιοθέτησε αντίστοιχες τακτικές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία …), κινητοποιώντας τους οδηγούς της και ωθώντας τους να διαμαρτύρονται στην αστυνομία όταν έπεφταν θύματα επιθέσεων, με στόχο η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις αρχές.
Τι είναι τα Uber Files;
Τα Uber Files είναι μια παγκόσμια έρευνα σχετικά με ένα σωρό από 124.000 εμπιστευτικά έγγραφα της εταιρείας τεχνολογίας που διέρρευσαν στον Guardian. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν πώς η Uber περιφρόνησε το νόμο, εξαπάτησε την αστυνομία, εκμεταλλεύτηκε τη βία κατά των οδηγών και άσκησε μυστικά πιέσεις σε κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο.
Η διαρροή αποτελείται από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, iMessages και ανταλλαγές μηνυμάτων WhatsApp μεταξύ των πιο υψηλόβαθμων στελεχών του γίγαντα της Silicon Valley, καθώς και από σημειώματα, παρουσιάσεις, σημειωματάρια, ενημερωτικά έγγραφα και τιμολόγια.
Τα αρχεία καλύπτουν 40 χώρες και εκτείνονται από το 2013 έως το 2017, την περίοδο κατά την οποία η Uber μετατράπηκε από μια θαρραλέα νεοσύστατη επιχείρηση σε παγκόσμιο μεγαθήριο, εισβάλλοντας με ωμή βία σε πόλεις σε όλο τον κόσμο χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τους κανονισμούς περί ταξί.
Για να διευκολύνει μια παγκόσμια έρευνα, ο Guardian μοιράστηκε τα δεδομένα με 180 δημοσιογράφους σε περισσότερους από 40 οργανισμούς μέσων ενημέρωσης μέσω της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ).