Κατά τις νυχτερινές ώρες, ο οδηγός καλείται να αντεπεξέλθει σε δυσκολότερες συνθήκες. Το περιορισμένο βάθος ορατότητας, η ανικανότητα διάκρισης του περιβάλλοντος χώρου, η φτωχή αντίθεση του φωτιζόμενου τµήµατος και τα μειωμένα φώτα, ειδικά στα παλαιότερης γενιάς οχήματα, προκαλούν ένα αίσθημα ανασφάλειας στους οδηγούς.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα, ειδικά στους αυτοκινητόδρομους, οι διαχειριστές τοποθετούν τεχνητό ηλεκτροφωτισμό. Ο φωτισμός γίνεται με ειδικούς όρους μελέτης, καθώς άλλες στήλες και φώτα τοποθετούνται σε Αυτοκινητόδρομο διατομής 2 x 3 Λωρίδες Κυκλοφορίας με κεντρική νησίδα πλάτους Β 4,0 ÷ 5,0 m και άλλες σε Αυτοκινητόδρομο με 2 x 2 Λωρίδες και νησίδα πλάτους 2,0 m.
Συνεχής ηλεκτροφωτισμός δεν υπάρχει σχεδόν σε κανέναν αυτοκινητόδρομο, εκτός κι αν αυτός είναι αστικού τύπου, όπως η Αττική Οδός για παράδειγμα. Αυτό φυσικά, δεν συμβαίνει τυχαία. Οπότε μην απορείτε γιατί δεν έχει εγκατασταθεί καμία στήλη και λάμπα σε κάποια σημεία των εθνικών οδών. Το ίδιο ισχύει στις εθνικές οδούς και των υπολοίπων χωρών.
Πού είναι υποχρεωτικός ο φωτισμός
Σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τις αποφάσεις των συναρμόδιων υπουργείων, ηλεκτροφωτισμός προβλέπεται στα εξής οδικά έργα:
- Τμήματα αυτοκινητοδρόμων (όπου προβλέπεται ηλεκτροφωτισμός τους, σύμφωνα με τους Ειδικούς Όρους Μελέτης ή και Κατασκευής)
- Ανισόπεδοι κόμβοι (προβλέπεται ηλεκτροφωτισμός όλων των ανισόπεδων κόμβων)
- Κύριοι ισόπεδοι κόμβοι
- Πλατύσματα στάθμευσης αυτοκινητοδρόμων
- Περιοχές Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) ή Σταθμών Εισόδου Πόλης (ΣΕΠ)
- Τμήματα Δευτερευουσών υπεραστικών οδών, σε επαφή με αυτοκινητόδρομο
- Τμήματα Δευτερευουσών αστικών ή προαστιακών οδών, σε επαφή με αυτοκινητόδρομο
Σε ποια σημεία δεν υπάρχει φωτισμός
Αν και ο φωτισμός είναι επιθυμητός σε κάθε κομμάτι του αυτοκινητόδρομου, σπανίως δικαιολογείται οικονομικά σε τμήματα που δεν περιλαμβάνονται στα παραπάνω ή σε σημεία που δεν καταγράφεται μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος ή άσχημες καιρικές συνθήκες.
Έτσι, περιορίζεται σε συγκεκριμένα κρίσιμα σημεία, για τα οποία οι έρευνες δείχνουν σαφή βελτίωση της οδικής ασφάλειας µε την εφαρμογή του ή σε διάφορες άλλες περιπτώσεις που είναι ευνόητα απαραίτητος.
Τα σημεία αυτά είναι:
- Οδοί µε υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο (ΕΜΗΚ>30.000 ΜΕΑ/ηµ.)
- Σημεία οδών µε έντονες αλλαγές χάραξης ή µε φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά
Πώς πρέπει να φωτίζεται ο αυτοκινητόδρομος
Μια εγκατάσταση φωτισμού πρέπει να παρέχει στον οδηγό τη δυνατότητα να καθορίζει:
- την κατάσταση της οδού στο τµήµα που πρόκειται να διανύσει στα επόμενα 5 έως 10 sec
- τη θέση του οχήματός του και την κίνησή του στο εν λόγω τµήµα
- την αντίστοιχη θέση και κίνηση των λοιπών οχημάτων
- την ύπαρξη τυχόν εμποδίων επάνω στο οδόστρωμα
- τη σήμανση της οδού, κάθετη και οριζόντια
Φυσικά, για τον σωστό φωτισμό ενός οδικού σηµείου απαιτείται να πληρούνται σε αυτό ορισµένες µέγιστες και ελάχιστες τιµές φωτοµετρικών στοιχείων του εφαρµοζόµενου φωτισµού. Αυτά τα στοιχεία εξαρτώνται από το είδος του φωτιζόµενου τµήµατος.
Η εγκατάσταση των φωτιστικών σωμάτων εξαρτάται από τη διατομή του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή τις λωρίδες κυκλοφορίας και την κεντρική νησίδα, αλλά και τα στηθαία ασφαλείας, όπως γράφει το Gocar.