Σοκ στον κόσμο του ποδοσφαίρου προκάλεσε η ανακοίνωση (26/1) του Γιούργκεν Κλοπ ότι αποχωρεί από την τεχνική ηγεσία της Λίβερπουλ στο τέλος της σεζόν. Επιπλέον, αποκάλυψε το σχέδιό του να απέχει από τους πάγκους για οποιαδήποτε άλλη ομάδα για τουλάχιστον έναν ολόκληρο χρόνο.
Η ανάπτυξη στο γήπεδο και τα σημαντικά βήματα στον οικονομικό και επιχειρηματικό τομέα
Ο Γερμανός προπονητής ανέλαβε τα «ηνία» της ομάδας του Μέρσεϊσαϊντ τον Οκτώβριο του 2015 και σημείωσε σημαντικές επιτυχίες, συμπεριλαμβανομένης της κατάκτησης του Champions League και της αγγλικής Premier League κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Όμως, ενώ ο Κλοπ αναμφισβήτητα συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της ομάδας στο γήπεδο, η Λίβερπουλ έκανε επίσης αξιοσημείωτα βήματα στον οικονομικό και επιχειρηματικό τομέα κατά τη διάρκεια της παραμονής του στον πάγκο των «κόκκινων», όπως αναφέρει σε σχετική ανάλυσή της η εξειδικευμένη ιστοσελίδα Football Benchmark.
Η αγορά της Fenway Sports Group και η έλευση Κλοπ
Πέντε χρόνια πριν από την… εποχή Κλοπ, η Fenway Sports Group απέκτησε τη Λίβερπουλ στις 15 Οκτωβρίου 2010, έναντι 345 εκατομμυρίων ευρώ, από τους προηγούμενους Αμερικανούς ιδιοκτήτες, Τζορτζ Τζιλέτ και Τομ Χικς. Μετά τις μάλλον ανεπιτυχείς προπονητικές θητείες των Ρόι Χότζσον, Κένι Νταλγκλίς και Μπρένταν Ρότζερς στα πρώτα πέντε χρόνια της νέας ιδιοκτησίας, η FSG ανακοίνωσε την πρόσληψη του Γιούργκεν Κλοπ ως νέου προπονητή στις 8 Οκτωβρίου 2015.
Από τότε έως σήμερα, ο σύλλογος έχει κατακτήσει επτά τρόπαια και εξακολουθεί να μετέχει σε όλες τις διοργανώσεις της τρέχουσας σεζόν. Επιπλέον, ο Κλοπ μπορεί να υπερηφανεύεται για το υψηλότερο ποσοστό νικών στην ιστορία του συλλόγου: 60,81% σε 467 αγώνες.
Αγωνιστικές συγκρίσεις με πριν την εποχή Κλοπ
Πριν από τον Κλοπ, η Λίβερπουλ κατέκτησε για τελευταία φορά την κορυφαία κατηγορία της Αγγλίας τη σεζόν 1989/90, το Champions League το 2004/05, το Κύπελλο Αγγλίας το 2005/06 και το Ευρωπαϊκό Σούπερ Καπ το 2005. Στις πρώτες τρεις σεζόν του, η Λίβερπουλ έπαιξε σε τρεις τελικούς κυπέλλου, αλλά οι οπαδοί έπρεπε να περιμένουν μέχρι την αγωνιστική περίοδο 2018/2019 για το πρώτο τρόπαιο υπό τη «βασιλεία» του νέου προπονητή τους. Στις έξι σεζόν πριν από την έλευσή του, η Λίβερπουλ τερμάτισε στην πρώτη πεντάδα του πρωταθλήματος μόλις μία φορά. Στις επτά πλήρεις σεζόν του Κλοπ μέχρι στιγμής, δεν έχει τερματίσει ποτέ εκτός των πρώτων πέντε θέσεων και είναι πιθανό να συνεχίσει αυτό το σερί την περίοδο 2023/24.
Οι… ατυχίες της Λίβερπουλ
Ενώ η «εποχή» Κλοπ είναι η τέταρτη πιο επιτυχημένη προπονητική θητεία στην ιστορία του συλλόγου ως προς τα τρόπαια, κάποιοι μπορεί να υποστηρίξουν ότι οι οκτώ χαμένοι τίτλοι δείχνουν και μια ατυχία. Το να χάσεις την Premier League με μόνο έναν βαθμό πίσω από τη Μάντσεστερ Σίτι δύο φορές, να χάνεις στο Community Shield δύο φορές στα πέναλτι και να βιώσεις την ήττα σε δύο τελικούς Champions League από τη Ρεάλ Μαδρίτης είναι κάτι πικρό.
Οι μεταγραφές και το έλλειμμα 343 εκατ. ευρώ
Η κατάκτηση αυτών των τίτλων θα ήταν αδύνατη χωρίς τη σωστή ομάδα και τις σωστές μεταγραφές. Όταν ο (σ.σ. αθλητικός διευθυντής) Μάικλ Έντουαρντς έφυγε από τον σύλλογο, ο Κλοπ άρχισε να έχει μεγαλύτερη επιρροή στον καθορισμό της πορείας της ομάδας.
Κατά τη διάρκεια της θητείας του στον σύλλογο, η Λίβερπουλ δαπάνησε 928 εκατομμύρια ευρώ για μεταγραφές, ενώ είχε έσοδα 584 εκατομμύρια ευρώ από πωλήσεις παικτών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα συνολικό έλλειμμα μεταγραφικού κόστους -343 εκατ. ευρώ την εποχή του Κλοπ.
Ως μέτρο σύγκρισης, ο βασικός ανταγωνιστής της Λίβερπουλ τα τελευταία χρόνια, η Μάντσεστερ Σίτι του Πεπ Γκουαρντιόλα, διέθεσε 1,505 δισ. ευρώ σε μεταγραφές και εισέπραξε 694 εκατ. ευρώ μέσω αποχωρήσεων παικτών, με αποτέλεσμα να έχει συνολικό έλλειμμα μεταγραφικού κόστους -811 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο.
Από την άλλη πλευρά, οι «κόκκινοι» ξεπέρασαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ σε έξοδα μεταγραφών μόνο σε τέσσερις περιπτώσεις. Αντίθετα, η Μάντσεστερ Σίτι ξόδεψε λιγότερα από 138 εκατομμύρια ευρώ μόνο μία φορά στις τελευταίες οκτώ σεζόν για αποκτήσεις παικτών (2018/19 – 79 εκατομμύρια ευρώ).
Η «εκτόξευση» της αξίας
«Την “παρθενική” χρονιά του Κλοπ, η αξία της ομάδας ανερχόταν στα 375 εκατομμύρια ευρώ, ενώ αυτή τη στιγμή ανέρχεται στα 1,014 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την πλατφόρμα αποτίμησης παικτών του Football Benchmark για τον Ιανουάριο του 2024. Η τωρινή ομάδα της Λίβερπουλ είναι πλέον μέρος του «κλαμπ του ενός δισεκατομμυρίου» και είναι η έβδομη πιο πολύτιμη ομάδα στον κόσμο, πίσω από Μάντσεστερ Σίτι, Άρσεναλ, Παρί Σεν Ζερμέν, Ρεάλ Μαδρίτης, Τσέλσι και Μπάγερν Μονάχου» σημειώνει η ιταλική ιστοσελίδα.
Οι άλλες πτυχές
Αφού η Fenway Sports Group εξαγόρασε τη Λίβερπουλ, σημαντικές επενδύσεις δεν κατευθύνθηκαν μόνο για την ενίσχυση της ποδοσφαιρικής ομάδας, αλλά επεκτάθηκαν και σε άλλες πτυχές του συλλόγου. Ένα σημαντικό εγχείρημα ήταν η επέκταση της κεντρικής κερκίδας στο «Άνφιλντ». Αυτή η επέκταση είχε ως αποτέλεσμα την προσθήκη 8.500 νέων θέσεων, αυξάνοντας τη χωρητικότητα του σταδίου σε 54.742.
Χάρη σε αυτές τις επενδύσεις, τις αθλητικές επιτυχίες στο γήπεδο και τις προσοδοφόρες εμπορικές συμφωνίες, τα έσοδα της Λίβερπουλ αυξήθηκαν σημαντικά κατά την «εποχή» Κλοπ. Τα εμπορικά έσοδα διπλασιάστηκαν επίσης μεταξύ των σεζόν 2015/16 και 2021/22 και αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται, κυρίως λόγω τριών εμπορικών συμφωνιών που τέθηκαν σε ισχύ το 2023.
Πάντα εντός οικονομικού Fair Play
Επίσης σε όλη την «εποχή» Κλοπ, οι «κόκκινοι» δεν ξεπέρασαν ποτέ το προηγούμενο συνιστώμενο όριο του οικονομικού Fair Play της UEFA, το οποίο είχε οριστεί στο 70%.
Από την περίοδο 2015/16 έως τη σεζόν 2021/22, η Λίβερπουλ εξασφάλισε συνολικά καθαρά κέρδη 79,7 εκατομμυρίων ευρώ, ωστόσο, από αυτές τις επτά σεζόν, ο σύλλογος κατάφερε να καταγράψει έσοδα μόνο σε τρεις.
Ανάπτυξη στα social media
«Πέρα από τις οικονομικές πτυχές, το branding του συλλόγου γνώρισε επίσης σημαντική ανάπτυξη στο πρόσφατο παρελθόν. Από τις αρχές του 2015 μέχρι σήμερα, ο επίσημος λογαριασμός της Liverpool στο Instagram έχει αυξηθεί κατά περισσότερους από 40 εκατομμύρια ακόλουθους. Επί του παρόντος, ο σύλλογος έχει συνολικά 139,7 εκατομμύρια ακόλουθους στο Facebook, το Instagram, το TikTok, το X, το YouTube και το Weibo μαζί, καταλαμβάνοντας την όγδοη θέση μεταξύ των ποδοσφαιρικών συλλόγων παγκοσμίως με τους περισσότερους ακόλουθους. Οι «Κόκκινοι» διαθέτουν περισσότερους οπαδούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την Μπάγερν Μονάχου, την Άρσεναλ, την Τότεναμ, την Μίλαν ή την Ατλέτικο Μαδρίτης» συμπληρώνει το Football Benchmark.
To δύσκολο έργο της Λίβερπουλ
Η «εποχή» Κλοπ θα μείνει αναμφίβολα ως μια από τις πιο εμβληματικές περιόδους στην ιστορία της Λίβερπουλ και ο Γερμανός προπονητής θα παραμείνει δικαιωματικά στις καρδιές των φιλάθλων των «ρεντς», χωρίς να περπατά ποτέ μόνος.
Τώρα η Λίβερπουλ και οι ιδιοκτήτες της βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα δύσκολο καθήκον. Όχι μόνο πρέπει να βρουν έναν αντικαταστάτη για τον εμβληματικό προπονητή τους, αλλά και να «ξαναχτίσουν» ολόκληρο το επιτελείο του συλλόγου, αφού πολλά πρόσωπα-«κλειδιά» που συνέβαλαν στις πρόσφατες επιτυχίες αποχώρησαν ή πρόκειται να φύγουν σύντομα.