Το προσωπικό τριών από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ προχώρησε από την Παρασκευή σε απεργία, μια πρωτοφανής συντονισμένη δράση σε έναν από τους κλάδους της αμερικανικής βαριάς βιομηχανίας.
Περισσότεροι από 10.000 εργαζόμενοι συμμετέχουν στην κινητοποίηση σε τρία εργοστάσια που ανήκουν στη General Motors (GM), τη Ford και τη Stellantis.
Πρόκειται για εργοστάσιο της GM στο Μιζούρι που κατασκευάζει φορτηγά μεσαίου μεγέθους, εργοστάσιο της Ford στο Μίσιγκαν και ένα της Jeep στο Τολέδο του Οχάιο, το οποίο ανήκει στη Stellantis.
Η κινητοποίηση έρχεται μετά τη διαφωνία μεταξύ των εταιρειών και του συνδικάτου των εργαζομένων (UAW, Ενωμένοι Εργάτες Αυτοκινητοβιομηχανίας) για τους όρους των νέων συμβάσεων εργασίας. Η σύμβαση που ήταν σε ισχύ έληξε την Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου, αναφέρει το BBC.
Η ταυτόχρονη απεργία κατά των τριών εταιρειών είναι πρωτοφανής στην ιστορία του συνδικάτου, που δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο επέκτασης των απεργιών και σε άλλα εργοστάσια.
ΗΠΑ: Και ο Λευκός Οίκος σε αναζήτηση λύσης
Στην προσπάθεια να βρεθεί λύση παρενέβη και ο ίδιος ο πρόεδρος Μπάιντεν που δήλωσε συνομίλησε τηλεφωνικά με τον πρόεδρο του UAW, Σον Φέιν.
Το συνδικάτο ζητούσε αύξηση των μισθών κατά 40% σε βάθος τετραετίας για τα περίπου 140.000 μέλη του, επισημαίνοντας ότι ανάλογη ήταν η αύξηση των αποδοχών των επικεφαλής των εταιρειών.
Ζητά ακόμη εβδομάδα εργασίας τεσσάρων ημερών και την επιστροφή των αυτόματων μισθολογικών αυξήσεων που συνδέονται με τον πληθωρισμό. Αίτημα είναι ακόμη να γίνουν αυστηρότερα τα όρια για το πόσο καιρό οι εργαζόμενοι θα μπορούν να θεωρούνται «προσωρινό προσωπικό» που δεν λαμβάνει συνδικαλιστικές παροχές.
Τελευταία προσφορά των εταιρειών την Τετάρτη ήταν αύξηση μισθών έως και 20%, με την Ford να σημειώνει πάντως ότι τα αιτήματα του UAW θα υπερδιπλασίαζαν το εργατικό κόστος για την ίδια.
Μια ενδεχόμενη απεργία και των 140.000 εργαζομένων των τριών εταιρειών για 10 ημέρες θα μπορούσε να κοστίσει σχεδόν 1 δισ. δολάρια και στους εργαζόμενους σχεδόν 900 εκατ. δολάρια σε χαμένους μισθούς, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Anderson Economic Group. Το συνολικό πλήγμα στην οικονομία θα μπορούσε να ανέλθει σε περισσότερα από 5 δισ. Δολάρια.
Η Ford, η GM και η Stellantis αντιπροσωπεύουν από κοινού περίπου το 40% των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Η τελευταία φορά που έγινε απεργία στην αυτοκινητοβιομηχανία ήταν το 2019, όταν οι εργαζόμενοι στην GM απείχαν από την εργασία τους για έξι εβδομάδες.