Σε μία περιγραφική ανάλυση για τα Τέμπη προέβη ο Κώστας Λακαφώσης, μηχανολόγος και αεροναυπηγός μηχανικός, που αναφέρει εκτεταμένα ότι δεν δικαιολογούνται τόσο υψηλές θερμοκρασίες σε ηλεκτροκίνητο τρένο.
Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα σχετικά με το τι θα μπορούσε να προκαλέσει το ηλεκτρικό τόξο που δημιουργήθηκε από την έκρηξη.
Από την πρώτη στιγμή τα ρεπορτάζ προσπαθούσαν να αποκωδικοποιήσουν τους λόγους που η έκρηξη ήταν τόσο έντονη μετά τη σφοδρή σε κάθε περίπτωση σύγκρουση των τρένων. Αρχικά διατυπώθηκε η θέση πως εντός της επιβατικής αμαξοστοιχίας υπήρχαν φιάλες υγραερίου, κάτι το οποίο διέψευσε η Πυροσβεστική.
Ωστόσο, δημοσιογραφικές πληροφορίες την περασμένη εβδομάδα απέδιδαν την έκρηξη σε βραχυκύκλωμα του δικτύου – θυμίζουμε πως οι συρμοί είναι ηλεκτροκίνητοι – αλλά και μετασχηματιστές που περιέχουν λάδι, είναι η αιτία που είδαμε μια τόσο ισχυρή έκρηξη και φυσικά που ορισμένα βαγόνια τυλίχτηκαν στις φλόγες.
Η φωτογραφία που εγείρει ερωτηματικά στα Τέμπη
Μία φωτογραφία απεικονίζει την περιοχή που έγινε το δυστύχημα αρκετή ώρα μετά το δυστύχημα. Αυτό που προκύπτει από την φωτογραφία είναι το πόσο μικρή και συγκεντρωμένη είναι η φωτιά.
Οι θερμοκρασίες που προκύπτουν από αυτά που δεν έμειναν, δείχνουν πως δεν είναι φυσιολογικό πως μία ηλεκτρονική αμαξοστοιχία να ανεβάσει τόσο υψηλές θερμοκρασίες.
Σύμφωνα με τον κ. Λακαφώση, πρέπει να ελεγχθεί η πυρασφάλεια και πρέπει να ερευνηθεί τι είδους έλαια μετασχηματιστών χρησιμοποιούσε.
Εάν είναι από ορυκτά καύσιμα, φυσικά έλαια ή 100% συνθετικά με βάση το πυρίτιο.
Μετά τα όσα δήλωσαν για την τραγωδία στα Τέμπη είναι εμφανές που οι δύο σταθμάρχες κάνουν προσπάθεια να πετάξουν το μπαλάκι των ευθυνών με κάθε υπαρκτό τρόπο. Επιχειρούν να μετακυλήσουν τυχόν λάθη και εγκληματικές παραλήψεις τους σε τρίτους, για να μην υποστούν οι ίδιοι τις βαρύτατες συνέπειες του νόμου για την τραγωδία στα Τέμπη.
Νέο βίντεο λίγο πριν τη σύγκρουση στα Τέμπη
Η ΕΡΤ έφερε στη δημοσιότητα την Κυριακή νέο βίντεο ντοκουμέντο λίγο πριν τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Πιο συγκεκριμένα, στο βίντεο αποτυπώνεται η εμπορική αμαξοστοιχία να βρίσκεται στην γραμμή καθόδου και να περνάει από τον σταθμό της Λεπτοκαρυάς.
Η ώρα της λήψης είναι 23:05 και ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας συνεχίζει κανονικά την πορεία του, χωρίς να έχει ενημερωθεί ότι στην ίδια γραμμή βρίσκεται και το μοιραίο IC.
Οι πληροφορίες από το πεδίο έρχονται την ώρα που στο μικροσκόπιο αναμένεται να μπουν ξανά οι φάκελοι με τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα της τελευταίας 15ετίας προκειμένου να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές, αν υπάρχουν και άλλοι ποινικά υπόλογοι από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν.
Και αυτό καθώς ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε από τον διοικητή ΟΣΕ να του διαβιβάσει όλους τους φακέλους για θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το δίκτυο.
Η τακτική που ακολουθούν για να αποφύγουν τις ευθύνες για τα Τέμπη οι σταθμάρχες
«Δεν ξέρω πώς έγινε και μπήκε στη γραμμή καθόδου, ούτε με ενημέρωσε σχετικά ο μηχανοδηγός της 62 αμαξοστοιχίας. Αν με είχε ενημερώσει θα του είχα πει ότι είναι σε λάθος γραμμή. Ο μηχανοδηγός επιβαίνει μπροστά στην αμαξοστοιχία, έχει ορατότητα και θα μπορούσε να είχε αντιληφθεί ότι το κλειδί δεν ήταν στην κύρια και ότι έμπαινε από διαγώνιο σε γραμμή καθόδου», δήλωσε ο σταθμάρχης.
Ο σταθμάρχης της Λάρισας που βρίσκεται ήδη προφυλακισμένος, επέρριψε ευθύνες κυρίως στον νεκρό μηχανοδηγό του Intercity που δεν ειδοποίησε ως όφειλε βάσει του κανονισμού.
«Δεν θεωρώ πιθανό από λάθος χειρισμό δικό μου να γύρισε το κλειδί από την άνοδο στην κάθοδο. Ο μηχανοδηγός δεν μου ανέφερε ότι από την άνοδο πήγε στην κάθοδο και έγινε ότι έγινε. Ο μηχανοδηγός έπρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία. Εάν μου έλεγε ότι μπήκε σε γραμμή από την άνοδο στην κάθοδο, δεν θα γινόταν τίποτα. Αυτό το επιβεβαιώνει και ο προϊστάμενός μου».
Στην ίδια λογική, κινείται και ο κατηγορούμενος πλέον επιθεωρητής και προϊστάμενος του μοιραίου σταθμάρχη της Λάρισας.
«Αν ο μηχανοδηγός της 62 έκανε εκφώνηση μέσω ραδιοτηλεφώνου ότι κινούνταν σε μονή γραμμή καθόδου αντίθετα, όπως και όφειλε να εκφωνήσει, ίσως να μπορούσε να αποφευχθεί το ατύχημα. Είναι σίγουρο ότι ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε ότι εισήλθε σε αντίθετη γραμμή καθόδου. Αλλά και ο σταθμάρχης υπηρεσίας όφειλε να εκδώσει υπόδειγμα 1001».
Οι σταθμάρχες έφυγαν απο τα πόστα τους
Ευθύνες όμως, αναζητούν οι δυο κατηγορούμενοι και στους σταθμάρχες της προηγούμενης βάρδιας, που ενώ θα έπρεπε να παραμείνουν ως τις 11 τουλάχιστον, εκείνοι έφυγαν αρκετά νωρίτερα.
«Περί τις 22:10 με 22:15 ο αρχαιότερος σταθμάρχης Χ.Π. αναχώρησε. Λίγο μετά περί ώρα 22:20 με 22:25 αναχώρησε και ο ενισχυτικός Κ.Π. Από τις 22:25 περίπου μένω μοναδικός σταθμάρχης στον σταθμό της Λάρισας. Δε ξέρω εάν κάθονταν και οι άλλοι σταθμάρχες έως τις 23:00, ίσως να μη γινόταν ό,τι έγινε, εάν αποδειχθεί δική μου αμέλεια», είπε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης.
«Ο επιθεωρητής είχε δώσει εντολή στους δύο να καθίσουν μέχρι τις 23:00 ενώ και ο κεντρικός σταθμάρχης Λάρισας Γεώργιος Ζήντρος, έδωσε εντολή στον αρχαιότερο Κ.Π. να καθίσει, μέχρι να περάσει και η αμαξοστοιχία 62, το οποίο δεν συνέβη» πρόσθεσε.
Την εντολή αυτή επιβεβαιώνει περιγράφοντας τα γεγονότα και ο κατηγορούμενος επιθεωρητής σταθμαρχών Λάρισας.
«Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Β.Σ. ότι από τις 22:00 ήταν μόνος του, διότι ο αρχαιότερος σταθμάρχης Κ.Π. είχαν αποχωρήσει. Γνωρίζω επίσης ότι και ο κεντρικός σταθμάρχης Λάρισας Γεώργιος Ζήντρος, είχε δώσει εντολή στον Κ.Π. να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας της 62 που είχε καθυστέρηση» συνεχίζει.
«Επικοινώνησα με τον Κ.Π και μου είπε ότι παρέδωσε κανονικά. Στη 01:15 συναντήθηκα με τον σταθμάρχη βάρδιας Β.Σ. και τον ρώτησα ξανά και μου είπε ότι ο Κ.Π παρέδωσε γύρω στις 21:45 με 21:50. Ρώτησα ξανά τον Κ.Π. και αυτός μου απάντησε και πάλι ότι παρέδωσε κανονικά. Θεωρώ ότι εάν ο Κ.Π. εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597 ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα» προσθέτει.
Τι λέει ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου
Ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, στην κατάθεσή του, αναφέρει τον τρόπο που του απάντησε ο αρχαιότερος σταθμάρχης ο οποίος φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα, όταν τον ρώτησε γιατί.
«Όταν αναχώρησε το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με τον σταθμάρχη Λάρισας. Είναι άπειρος και υπάρχει μια δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα μαζί του, μετά από λίγο κάλεσα τον Κ.Π. στο κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε «πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;», είπε ο Κωνσταντίνος Ζήνδρος.
Ώρες οι οποίες διορθώθηκαν με μπλάνκο, όπως φαίνεται στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής της βάρδιας.
«Μετά το συμβάν, η ώρα παράδοσης παραλαβής διορθώθηκε με μπλάνκο στο βιβλίο που τηρείται στο γραφείο του σταθμάρχη. Εκείνο που είναι βέβαιο είναι ότι στο τραγικό αυτό δυστύχημα έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι ελλείψεις στις υποδομές και στην παλαιωμένη λειτουργία του συστήματος».
Από την άλλη, ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου ήταν ξεκάθαρος για τις ευθύνες του σταθμάρχη βάρδιας το μοιραίο βράδυ.
«Όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό, το αποτύπωμά του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χιλιόμετρα, καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες. Για περίπου 5 λεπτά. Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου σε αυτό το διάστημα, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινείται αντίθετα».
Και όλα αυτά, τη στιγμή που οι οικογένειες των θυμάτων και των τραυματιών του χειρότερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα χρονικά της χώρας, απαιτούν να αποδοθεί δικαιοσύνη.