Για πρώτη φορά από το 1987, οι πωλήσεις δίσκων, το αγαπημένο και κλασικό βινύλιο, ξεπέρασαν εκείνες των CD στις ΗΠΑ, σύμφωνα με νέα έκθεση της Ένωσης Βιομηχανίας Ηχογράφησης της Αμερικής (RIAA).
Το μαύρο δισκάκι περνά από την μικρή οπή στο πικάπ και ξεκινά να στροβιλίζεται καθώς η βελόνα πλησιάζει τις αχνές του γραμμές. Αυτό είναι το βινύλιο, ένα είδος μουσικής που στις μέρες μας φαίνεται να γνωρίζει εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων.
Οι λάτρεις της μουσικής αγόρασαν περισσότερους από 41 εκατομμύρια δίσκους βινυλίου πέρυσι και 33 εκατομμύρια CD. Την ώρα που ο ψηφιακός δίσκος, ο οποίος ήρθε να σαρώσει τα πάντα στην μουσική πριν από σχεδόν 30 χρόνια, έχασε τη λάμψη του (μόνο ως σκιάχτρο για περιστέρια χρησιμεύει) με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, η αυθεντικότητα του βινυλίου άντεξε στην επέλαση της τεχνολογίας.
Πρόκειται για αύξηση 3%, καθώς το 2021 οι πωλήσεις δίσκων, το γνωστό βινύλιο, ανήλθαν σε 40 εκατομμύρια. Από την άλλη, οι πωλήσεις CD μειώθηκαν κατά 28%, καθώς το 2021 οι πωλήσεις τους ήταν στα 47 εκατομμύρια.
Το CD πέθανε, ζήτω το βινύλιο
Οι πωλήσεις CD έχουν μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια για προφανείς λόγους, ενώ οι πωλήσεις δίσκων βινυλίου έχουν αυξηθεί. Και ενώ μπορεί να νομίζετε ότι πίσω από την αναγέννηση των δίσκων κρύβονται οι νοσταλγοί παλιότερων εποχών, της γενιάς των μπούμερ ή των Gen X, στην πραγματικότητα οι έρευνες δείχνουν ότι είναι οι Millenials που οδηγούν την ανοδική τάση στις πωλήσεις βινυλίου.
Φαίνεται ότι το βινύλιο ήρθε για να μείνει, παρ’ όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις που φαινόταν να το απειλούν. Μελέτη της RIAA αποκάλυψε επίσης ότι η μουσική μέσω streaming αντιπροσωπεύει πλέον πάνω από το 85% του συνόλου της μουσικής που απολαμβάνεται. Μόνο το 6% της μουσικής κατεβαίνει τώρα, ακόμη λιγότερο από ό,τι αγοράζεται φυσικά με τη μορφή δίσκων, CD ή των τελευταίων κασετών.
Παρόλο που έχουμε μια σχεδόν αστείρευτη προσφορά μουσικής στα χέρια μας μέσω των ψηφιακών μουσικών πλατφορμών, το βινύλιο είναι ένα μέσο φυσικό, για την εμπειρία της μουσικής, κάτι χειροπιαστό για να το κρατήσετε και να το αποκτήσετε.
Η φύση του streaming είναι παροδική – αγοράζουμε πρόσβαση στη μουσική, αλλά στην πραγματικότητα δεν μας ανήκει. Για πολλούς, το να έχουν κάτι χειροπιαστό και να αλληλεπιδρούν με αυτό δίνει βάθος στην εμπειρία της μουσικής.
Οι δίσκοι είναι φυσικά προϊόντα που μπορούν να επιδεικνύονται, να χαρίζονται, να μοιράζονται, να ανταλλάσσονται και να μεταβιβάζονται από γενιά σε γενιά. Άλλωστε, οι λάτρεις του βινυλίου υποστηρίζουν πως η αναπαραγωγή μουσικής από τη βελόνα έχει και πολύ πιο ποιοτικό και βαθύ ήχο.
Η Τέιλορ Σουίφτ οδηγεί τις πωλήσεις σε βινύλιο
Η Τέιλορ Σουίφτ ήταν η τραγουδίστρια με τις περισσότερες πωλήσεις δίσκων βινυλίου το 2022 στις ΗΠΑ, πουλήθηκαν 945.000 αντίτυπα του άλμπουμ Midnights, με δεύτερο τον Χάρι Στάιλς, με πωλήσεις 400.000 αντίτυπων του άλμπουμ του Harry’s House.
Στις πρώτες πέντε θέσεις είναι επίσης το SOUR της Ολίβια Ροντρίγκο (263.000 αντίτυπα), το good kid, m.A.A.d city του Kendrick Lamar (254.000 αντίτυπα) και το Rumors των Fleetwood Mac (243.000 αντίτυπα).
Όμως οι μουσικές υπηρεσίες streaming συνέχισαν να αντιπροσωπεύουν το μεγάλο μέρος των εσόδων στη μουσική βιομηχανία στις ΗΠΑ και το 2022.
Συνδρομές επί πληρωμή, υπηρεσίες που υποστηρίζονται από διαφημίσεις, ψηφιακό ραδιόφωνο, πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνεισφέρουν κατά 84% στα συνολικά έσοδα στη μουσική βιομηχανία, καταγράφοντας αύξηση κατά 7% το 2022, δηλαδή κατά 13,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με το 2021 που αντιπροσώπευαν το 83% των εσόδων.